Gele trachy

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Gele trachy

Berichtdoor goldfinger op 12 apr 2017 20:17

Al mijn palmen staan er frisgroen en gezond bij. Een echter blijft ondanks alle pogingen pips geel. Zelfs zijn nieuwe speren komen geel tevoorschijn. Hij staat al meer dan 1 jaar in volle grond, na op intensive care in pot. Wat kan er schelen aan de gruweltrachy van mijn tuin?
Bijlagen
photo0.jpeg
photo0.jpeg (128.6 KiB) 2560 keer bekeken
photo0 (2).jpeg
photo0 (2).jpeg (113.95 KiB) 2558 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door goldfinger op 13 apr 2017 09:51, in totaal 2 keer bewerkt.
goldfinger
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 05 sep 2014 11:27
Woonplaats: Erpe-Mere
17 bedankjes

Re: Gele trachy

Berichtdoor rice op 12 apr 2017 20:46

Kun je wellicht wat foto's plaatsen?
Dat maakt het stellen van een diagnose iets gemakkelijker..
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Gele trachy

Berichtdoor goldfinger op 13 apr 2017 09:57

rice schreef:Kun je wellicht wat foto's plaatsen?
Dat maakt het stellen van een diagnose iets gemakkelijker..


foto's toegevoegd ;) zowel van de hele kruin als de nieuwe speren.
De boom vertoefde als nieuweling in pot, terwijl hij zienderogen Toen er nieuwe speren kwamen verzette ik hem (een jaar geleden) in volle grond. Grond is vochtig, doch doorlatend. Nu krijgt hij terug nieuwe (gele) speren. Er werd mij al kalk aangeraden, alsook extra blauwe korrel...
Wat is de juiste behandeling?
goldfinger
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 05 sep 2014 11:27
Woonplaats: Erpe-Mere
17 bedankjes

Re: Gele trachy

Berichtdoor rice op 13 apr 2017 12:22

heb je een idee hoe het wortelgestel eruit ziet? Had de palm voldoende gezonde wortels toen je hem in de volle grond plaatste?
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Gele trachy

Berichtdoor goldfinger op 13 apr 2017 12:27

Wortels zagen er gezond uit. Niet anders dan andere palmen die ik voorheen plantte.
goldfinger
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 05 sep 2014 11:27
Woonplaats: Erpe-Mere
17 bedankjes

Re: Gele trachy

Berichtdoor rice op 13 apr 2017 12:58

Ik denk dat het wel goed gaat komen, de nieuwe speer ziet er niet verkeerd uit. Het is niet vreemd dat je wat kleurverschil ziet na de winter bij nieuwe speren en ook het blad ziet er na een winter soms wat geler uit, dat trekt vaak wel bij in de loop vd zomer. Desalnietemin is het niet een heel gelukkig exemplaar dus het kan even duren. Als je zegt dat ie een voldoende groot en gezond wortelgestel had toen je hem in de grond zette dan is dat hoopgevend.
Zorg dat de plant niet te nat staat en wees voorzichtig met (teveel) extra bemesting. Geen idee wat voor grondsoort je hebt maar normaal gesproken moet een trachy op goed gedraineerde grond zonder al teveel hulp z'n weg wel kunnen vinden, soms al na een jaar, soms langer.

Maar er zullen vast meer meningen zijn hier..

succes!
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten