Mijn Olijfboom ziet een beetje pips!

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Mijn Olijfboom ziet een beetje pips!

Berichtdoor Mister w op 31 mei 2017 22:08

Ik zou 3 keer in de week goed water geven beter 3 keer stevig watergift dan 6 keer kleine beetjes
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Mijn Olijfboom ziet een beetje pips!

Berichtdoor Orlandi16 op 31 mei 2017 22:13

Volledig akkoord met mister W.
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: Mijn Olijfboom ziet een beetje pips!

Berichtdoor Mister w op 31 mei 2017 22:43

Orlandi hoe gaat het met jouw mooie explaar van de lesini?
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Mijn Olijfboom ziet een beetje pips!

Berichtdoor draco op 01 jun 2017 10:43

Orlandi16 schreef:Na 7 jaar ervaring met olijfbomen is de boodschap duidelijk.
2 opties :

1 De hoofdtakken in de kruin zijn morsdood (zit er nog groen als je een dun laagje krapt ? Dan zit et nog leven !)
In dat geval laat je de sterkste uitloper onderaan zijn ding doen en je verwijdert AL de rest.

2 de hoofdtakken zijn levend. Dan verwijder je METEEN alle uitlopers anders nemen die het energie van de boom en het oplopende zap op.

Veel water geven tot Augustus en het komt in orde!


Als het nog groen is onder de bast, wil dat niet zeggen dat de takken vitaal zijn en alsnog zullen gaan uitlopen. Dat moet worden afgewacht. Tot zover zou ik geen rigoreuze snoei toepassen.
Bijvoorbeeld de slapende knoppen (ogen) worden niet meer actief omdat ze beschadigd zijn. De takken zullen dan uiteindelijk afsterven. Dat de wildgroei (waterloten) hier invloed op uitoefenen betwijfel ik. Deze zijn juist een reactie op de stagnatie van de kroontakken. Ze ontnemen de boom ook geen energie maar de dragen juist bij aan het herstel van de assimilatievermogen van de olijf. Hooguit verbruiken ze water maar de opnamecapaciteit van het wortelstelsel is in deze situatie ruim voldoende.
Ik zou in ieder geval niet te snel gaan snoeien en ermee wachten tot na het groeiseizoen. Ik mag dan geen ervaring hebben met Olea europea, bomen en snoeien zijn mijn specialiteit sinds ruim 35 jaar.

Overigens wordt ik ook nog steeds met verrassingen geconfronteerd. Zo vertikt de oudste Albizia julibrissin 'Boubri' het dit jaar om uit te lopen. Deze boom heeft nota bene - 20°C (2012) overleefd. Ook Albizia coreana lijkt het tegen de recente milde winter te hebben afgelegd. De cultivars 'Evi's Purple' en 'Evi's Pride' zijn ondertussen al flink uitgelopen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Mijn Olijfboom ziet een beetje pips!

Berichtdoor Mister w op 01 jun 2017 12:33

Draco hoop Albizia julibrissin Boubri er tochnog bovenop komt zo'n oud exemplaar is altijd jammer .


Grt
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Mijn Olijfboom ziet een beetje pips!

Berichtdoor Orlandi16 op 02 jun 2017 22:17

Een olijfboom is eigenlijk geen boom maar een struik. Als de olijfboom niet wordt gesnoeid zoals het hoort komt er nooit een boom met een unieke stam en een volle kruin.
Daarbij komt nog dat een olijfboom (ja idd het woordje boom staat er weliswaar in :D) geen afvallend gebladerte heeft en dus niet te vergelijken is qua snoei met pakweg een appelboom of zelfs een vijgenboom.

Ik zie teveel olijfbomen in de buurt die na de winter van 2012 nu op een wilde struik lijken met de uitlopers aan de voet Geen aanzicht al je het me vraagt.


Hierbij een update mijn boom:

Afbeelding
Afbeelding
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: Mijn Olijfboom ziet een beetje pips!

Berichtdoor draco op 03 jun 2017 02:19

Het feit dat Olea bladhoudend is wil toch niet zeggen dat er geen bladval optreedt?
Ik neem tenminste aan dat oude bladeren geleidelijk worden afgestoten zoals dat bij andere evergreens het geval is ? Ficus carica is toch ook groenblijvend in vorstvrije streken ?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Mijn Olijfboom ziet een beetje pips!

Berichtdoor Orlandi16 op 03 jun 2017 08:15

Ficus Carica verliest wel degelijk zijn blad in de winter en ook in het zuiden van Europa of Noord Afrika.
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: Mijn Olijfboom ziet een beetje pips!

Berichtdoor draco op 03 jun 2017 11:05

Orlandi16 schreef:Ficus Carica verliest wel degelijk zijn blad in de winter en ook in het zuiden van Europa of Noord Afrika.


Ok mijn onwetendheid. Ik dacht dat dit alleen in ons klimaat het geval was zoals vaker het geval is bij groenblijvende exoten onder invloed van (te) lage temperaturen.
Laatst bijgewerkt door draco op 06 jun 2017 20:34, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Mijn Olijfboom ziet een beetje pips!

Berichtdoor Erwin v H op 05 jun 2017 10:05

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Zoals jullie kunnen lezen heb ik (nog) geen groene vingers en alle advies is meer dan welkom.

De uitlopers komen aan alle kanten op de stam omhoog. Helaas is er nog niets op de takken te zien.

Ik geef de olijf 3 keer per week water (zo'n 10 liter per keer) en heb hem nog een beetje bemest. Ik wacht nog een aantal weken af en zie ik dan geen uitlopers op de takken, dan haal ik de uitlopers van de stam. Dan is hij op krachten gekomen en kan de aandacht verschuiven naar de takken.

Wat vinden jullie van dit plan?

Gr. Erwin
Erwin v H
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 15 mei 2017 21:36
1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten