Wat is er aan de hand met mijn Yucca?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Wat is er aan de hand met mijn Yucca?

Berichtdoor mvd01 op 21 jun 2017 20:19

Hi allemaal,

Wij hebben sinds een maand of 4 een hele mooie Yucca plant binnen staan. Helaas begint 1 van de 3 boompjes het te begeven, van de kleinste hangen de bladeren de laatste maand constant slap en er groeit niks nieuws meer bij, terwijl de andere twee het echt prima doen. Ik heb al geprobeerd meer water te geven, minder wat te geven.. Wordt er allebei niet beter op. Ook zit er een witte gloed over de grond, wij hebben niet veel planten gehad dus ik heb echt geen idee wat het is. Iemand tips?

Bedankt alvast!

Groetjes mvd
Bijlagen
20170621_201250-454x807.jpg
20170621_201250-454x807.jpg (103.75 KiB) 2644 keer bekeken
mvd01
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 21 jun 2017 20:00
0 bedankjes

Re: Wat is er aan de hand met mijn Yucca?

Berichtdoor Marc_S op 21 jun 2017 22:11

Plant kan waarschijnlijk aan de onderkant niet afwateren doordat hij in een dichte pot staat en daardoor zullen de wortels wel verrot zijn. een van de meest voorkomende fouten die men met planten maakt. Zover als ik kan zien staat hij in een dichte pot en niet in een pot en dan in de sierpot.
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Wat is er aan de hand met mijn Yucca?

Berichtdoor draco op 21 jun 2017 22:44

Ik ben het eens met de diagnose van Marc_S. De stammen van deze Yucca elephantipes worden in stukken gezaagd in de grond gestoken en zijn op het moment van verkoop vaak nog matig beworteld. De kleine stam was blijkbaar al ondermaats bij de aankoop en is vermoedelijk niet aangeslagen. Dus daarvoor hoef je jezelf niets te verwijten. Deze Yucca kan mits goed beworteld in de zomer prima tegen onze wisselende weersomstandigheden. Ik heb eens een uitgeschoten exemplaar met zo 'n dikke stam bij het vuilnis meegenomen. Vervolgens vers opgepot en gekortwiekt in de tuin gezet waarna er een volle nieuw kruin opkwam. In de winter hield ik de plant koel en droog. Binnenshuis gaat het bijna altijd mis met deze zonaanbidder.
Laatst bijgewerkt door draco op 06 jul 2017 01:05, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wat is er aan de hand met mijn Yucca?

Berichtdoor batdah op 05 jul 2017 23:58

Vaak ontstaat er wortelbreuk doordat men in de keten dit soort planten bij de stam optilt en niet bij de pot. Bij dit soort getouffte planten gaat meestal de kortste stam het eerste dood wegens te weing licht en teveel water. En de matige kwaliteit van de wortels speelt idd ook vaak een rol.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten