Vijg: Hulp bij samenstelling voeding (NPK)

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Vijg: Hulp bij samenstelling voeding (NPK)

Berichtdoor Bermuda op 30 jul 2017 21:31

Hallootjes,

Inmiddels heb ik al een (te) grote verzameling vijgenbomen, met veel diverse soorten.
Nu lees ik de volgende twee adviezen over de voeding (geschreven door een zeer ervaren internationale kweker:

Optie 1:
In het voorjaar vooral veel N geven, voor een kickstart in het voorjaar.
Midden in de zomer vooral veel P geven, voor het aanmaken van bloemen (vijgen zijn bloemen, geen vruchten). Vlak voor het einde van de zomer meer K geven.

Mijn idee: Ik heb een standaard voeding (korrel) met 10-10-10. Kan ik dit als basis gebruiken en in het voorjaar N extra toevoegen, in de zomer de P en einde zomer de K?
Oftewel: Bloedmeel (N), beendermeel (P) en patentkali (K).

Optie 2:
Als basisadvies wordt gegeven: een samenstelling van 1-2-2,5.

Nu kan ik echt niets vinden met die verhoudingen.
Als ik mijn basiskorrel (10-10-10) gebruik moet dit uiteindelijk meststof met 10-20-25 worden.
Hoe moet ik gaan berekenen hoeveel ikzelf nog moet toevoegen?

-------------
Klopt mijn manier van denken überhaupt wel? En zijn bloed-, beendermeel en patentkali wel de meest geschikte toevoegingen?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken! :thai:
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes

Re: Vijg: Hulp bij samenstelling voeding (NPK)

Berichtdoor rice op 30 jul 2017 23:26

wellicht off topic..
Ik heb er geen verstand van maar wel een vijgenboom in volle grond die prima vijgen levert in juli en sept (Heb deze week vuistdikke vijgen geoogst).
Aangezien ik nagenoeg geen voeding geef en op zandgrond zit denk ik dat de voeding niet zo'n vereiste is eigenlijk. In mijn ervaring is snoeien wel redelijk belangrijk. Veel vijgenbomen in NL lijken niet gesnoeid te worden en groeien zodoende (te) hard. Het gevolg lijkt te zijn dat de vijgen ook te klein blijven, de plant zet immers in op groei ipv bloei. Ik denk dat een enigszins volle, compacte plant veel meer en grotere vijgen produceert.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Vijg: Hulp bij samenstelling voeding (NPK)

Berichtdoor Bermuda op 31 jul 2017 00:21

Oh sorry, ik had erbij moeten zeggen dat ik een groot deel in potten heb!
Ik heb een paar mindere soorten en een paar dubbele in de volle grond, die krijgen geen voeding, of misschien volgend kaar een beetje kalk.

Snoeien is inderdaad super belangrijk. Wel goed om te weten wat voor soort je hebt, of die 1 of 2 oogsten geeft. Anders snoei je de oogst van het volgend jaar weg.
Wat ik doe is het 'pinchen' van scheuten. Dwz, een scheut (tak) met 6 bladeren, daar wordt de top van afgebroken. Hierdoor focust de plant zich op het aanmaken van vijgen ipv groei. Uiteindelijk groeit de scheut wel verder maar splitst zich door het pinchen op in meerdere takken. In de winter kun je uiteraard die overtollig takken wegsnoeien.
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes

Re: Vijg: Hulp bij samenstelling voeding (NPK)

Berichtdoor margaretha op 04 aug 2017 22:25

Met aandacht las ik het verhaal over het snoeien van de vijg om vruchten te kunnen oogsten.
Ook mijn vijg staat op arme zandgrond.
Alle jaren zit hij vol met vijgen die nooit tot wasdom komen.
Ik heb de boom nog nooit gesnoeid.
Alleen onderaan haal ik al de nieuwe takken weg.
Wanneer moet de vijg gesnoeid?
Zijn er strikte regels voor of steekt het niet zo nauw?
margaretha
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 mei 2010 14:41
7 bedankjes

Re: Vijg: Hulp bij samenstelling voeding (NPK)

Berichtdoor s.janssen op 04 aug 2017 22:57

Ficus carica komt van nature van arme gronden, waarom veel stikstof toevoegen?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten