Stippen op bamboe blad

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Stippen op bamboe blad

Berichtdoor M.altispinosus op 13 aug 2017 18:54

Wat is er aan de hand met het blad van mijn bamboe? Er zitten stippen op de bladeren

Afbeelding

Rechtsonder blad vanaf onderzijde gezien. In kleine wit achtig pluisjes lijkt er hier en daar een klein zwart stipje te zitten.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Stippen op bamboe blad

Berichtdoor bamboemat op 13 aug 2017 21:50

Hoi Ronald,

Dit is bamboemijt en komt sinds een aantal jaren voor in Europa.
Deze mijt is te bestrijden, ik denk dat Draco er wel meer van af zal weten. Ik heb ze ook in de bamboe zitten en doe er niets tegen.
Indien je geen gewasbeschermingsmiddel tegen deze mijt kunt vinden neem dan maar even contact met mij op.

Gr. Mat
bamboemat
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 jul 2015 20:30
Woonplaats: reuver
4 bedankjes

Re: Stippen op bamboe blad

Berichtdoor draco op 14 aug 2017 01:26

bamboemat schreef:Hoi Ronald,

Dit is bamboemijt en komt sinds een aantal jaren voor in Europa.
Deze mijt is te bestrijden, ik denk dat Draco er wel meer van af zal weten. Ik heb ze ook in de bamboe zitten en doe er niets tegen.
Indien je geen gewasbeschermingsmiddel tegen deze mijt kunt vinden neem dan maar even contact met mij op.

Gr. Mat


Ik heb weinig ervaring met ziektes bij bamboe behalve met bladluis. Ik heb bij Google gezocht op 'leaf diseases bamboo' en krijg daarbij vergelijkbare afbeeldingen van aantastingen door voornoemde mijt of spint. Misschien dat daarbij ook bestrijdingsmethodes worden vermeld. Veel bestrijdingsmiddelen zijn de laatste jaren uit de handel genomen, oa.. het acaricide Masaï tegen spint. Planten met kasspint spuit ik af met water. Zie ook: http://www.bayergarden.nl/Products/n/Na ... oncentraat
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Stippen op bamboe blad

Berichtdoor Lieven op 14 aug 2017 12:11

Er zijn enkele roofmijten die na verschillende testen de beste bestrijding gaven:
Amblyseius cucumeris and Neoseiulus californicus
bron: Biobest Group


Na aantasting de voorbije jaren was ik van plan deze uit te zetten,
maar dit jaar valt het goed mee en heb er dus niets aan gedaan.
(lange droge periodes verergeren het probleem heel snel)

@Ronald, jij hebt het zwaar te pakken, als het een kleine pol betreft en je hebt
nog andere niet aangetaste bamboe's, verstand op nul en plant verwijderen.

Mvg, Lieven
Laatst bijgewerkt door Lieven op 15 aug 2017 09:02, in totaal 1 keer bewerkt.
Lieven
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Stippen op bamboe blad

Berichtdoor draco op 14 aug 2017 21:34

Zijn de roofmijten op het veld getest Lieven of onder kasomstandigheden ? Vermoedelijk zal toepassing in de openlucht minder effectief zijn ?
Ik woon in een omgeving waar bamboe weinig populair is als vermeende woekeraar. Misschien dat ik daarom nog geen last heb van deze spintmijt. Pleioblastus toont tenminste geen spoor van een aantasting. De witbonte varieteit waarvan ik de naam niet meer weet heeft enkele jaren geleden gebloeit en heeft zich daarvan nog niet weten te herstellen.
Bijlagen
Pleioblastus viridistriatus 'Auricoma'.jpg
Pleioblastus viridistriatus 'Auricoma'.jpg (120.66 KiB) 8135 keer bekeken
Pleioblastus sp. variegata.jpg
Pleioblastus sp. variegata.jpg (171.96 KiB) 8135 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Stippen op bamboe blad

Berichtdoor Lieven op 15 aug 2017 08:55

Deze roofmijten zouden al actief zijn bij lagere temperaturen,
in een warme kas kan ik me voorstellen dat ze inderdaad nog effectiever zijn.

Hier in de buurt komt de bamboemijt her en der voor en enkele liefhebbers zetten
deze roofmijten dan ook buiten uit.

Zelf heb ik er echter nog geen ervaring mee.

Mooie grasjes trouwens die Pleioblastus soorten.

Mvg
Lieven
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Stippen op bamboe blad

Berichtdoor draco op 15 aug 2017 12:08

Het lijkt me niet eenvoudig om buitenshuis gecontroleerde biologische bestrijdingsmethodes toe te passen. Het streven zal zijn om de populatie roofmijten en hun prooi in evenwicht te houden, waarbij de aantasting beperkt blijft.
Spintinfecties binnenshuis worden als gezegd bevordert door droge lucht. Vreemd genoeg hebben mijn kamerpalmen vooral in de zomer last van spint en niet in de winter als de lucht droger is. Daarom gaan de palmen 's zomers naar buiten en wordt spint met een waterstraal verwijderd.
Kan het zijn dat deze bamboemijt zich ook prettiger voelt bij droogte? In het droge voorjaar heerste hier een luizenplaag o.a. bij bamboe. Dat ging voorbij en de bamboe staat er nu frisgroen bij. Luizen hebben talrijke vijanden. Roofmijten zijn vermoedelijk kieskeuriger ?

Ik lees elders op dit forum over een 'wonderspray' tegen elke vorm van dierlijke aantasting (?)
Fyprorein tegen bloedluis werd tot onlangs ook als een wondermiddel beschouwd. :?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Stippen op bamboe blad

Berichtdoor Lieven op 15 aug 2017 13:10

Een spray tegen deze mijt is gezien de omvang van bamboe meestal moeilijk
toe te passen.

Ze zitten ook langdurig beschermd in hun spinsel.

nog wat over de roofmijt,

bron http://www.plaagbeheersing.nl :

TOEPASSING VAN AMBLYSEIUS FALLACIS :A. fallacis is een zeer efficiënte roofmijt ter bestrijding van bonenspintmijt (TSSP, Tetranychus urticae), fruitspint (Panonychus ulmi) en andere spintmijten in verschillende gewassen in warme kassen, roestmijten en kleinere ongewervelden.Amblyseius fallacis blijft actief en plant zich voort zelfs bij lage temperaturen (18-22°C). Dit maakt hem een zeer goede biologische bestrijder voor moeilijke gewassen zoals aardbei en roos. Onder deze omstandigheden is A. fallacis actiever en plant hij zich sneller voort dan eender welke andere commercieel verkrijgbare mijt. Fallacis-system is ook de beste keuze in de bestrijding van bamboemijt.A. fallacis is een generalist. Bij gebrek aan z’n favoriete prooi, zal fallacis zich voeden met andere mijten en kleine ongewervelden. Bovendien kan A. fallacis perfect overleven op pollen.Hierdoor kunnen telers deze biologische bestrijder reeds inzetten bij lage spintdruk. In sommige teelten is het zelfs mogelijk om gedurende het hele jaar een fallacis-populatie in stand te houden.


Mvg
Lieven
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Stippen op bamboe blad

Berichtdoor tbird44 op 18 sep 2023 17:54

Ben je er ondertussen vanaf ??
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten