Perforatie bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Perforatie bladeren

Berichtdoor IQuax op 16 sep 2017 20:32

Dit seizoen is de hoeveelheid gaten in de bladeren van planten ineens erger dan ooit. Ik heb al vele verwoede pogingen gedaan te achterhalen wat de oorzaak van de gaten is, maar heb nog niks kunnen ontdekken. De gaatjes beginnen als super kleine perforaties, eigenlijk alleen bruine/gele puntjes, op de kleine nieuwe blaadjes. Als de bladeren dan volgroeien worden de gaten groter. Het gekke is dat dit verschijnsel bij veel verschillende planten optreed. Van Tetrapanax, Fatsia, tot Brugmansia, tot de Solanum Quitoense die je op de foto's ziet. Ik heb de bladeren al vaak afgezocht, maar geen gekke, overal terugkeren beestjes kunnen ontdekken, behalve spinnen. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van de gaatjes kan zijn. Ik begin er onderhand nogal genoeg van te krijgen omdat veel mooie bladeren eindigen als gatenkaas, of nouja ze lijken wel zo te beginnen, het lijkt wel alsof ze gemaakt worden met gaten. Alvast bedankt.

Ivo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten