Vingerplant hangt slap en heeft bruine vlekken

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Vingerplant hangt slap en heeft bruine vlekken

Berichtdoor SuuzB op 02 jan 2018 22:45

HELP! Mijn vingerplant hangt slap en krijgt op sommige bladeren bruine vlekken.

De plant zit in een pot met een gat en ik geef hem water als de grond is uitgedroogd. Hij heeft het altijd goed gedaan.

Is dit een teken van meer of minder water geven? Of is er iets anders aan de hand?
SuuzB
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 jan 2018 22:42
0 bedankjes

Re: Vingerplant hangt slap en heeft bruine vlekken

Berichtdoor Eduard op 02 jan 2018 22:59

Geef de plant nieuwe potgrond deze grond mag nooit uitdrogen dan houd het geen vocht meer vast en loopt het meteen weg, slaphangen is een teken van uitdroging, je kunt ook het geheel dompelen in een grote emmer/ teil zodat de grond zich met vocht kan verzadigen, dan komt het meestal wel weer goed, succes.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Vingerplant hangt slap en heeft bruine vlekken

Berichtdoor palmliefhebberke op 27 jan 2018 16:13

Eduard schreef:Geef de plant nieuwe potgrond deze grond mag nooit uitdrogen dan houd het geen vocht meer vast en loopt het meteen weg, slaphangen is een teken van uitdroging, je kunt ook het geheel dompelen in een grote emmer/ teil zodat de grond zich met vocht kan verzadigen, dan komt het meestal wel weer goed, succes.

Eduard.
Livistona rotundifolia gaat zienderogen achteruit, stengels van nieuw blad worden bruin en bladeren ook, bestaand groen blad wordt vanaf randen bruin, nieuwe speer gaat doorhangen, bruine stengel en nog gesloten blad gaat op bestaand blad liggen van slapte... Iemand idee van de oorzaak? Temperatuur, water of waar kan het probleem mee verholpen worden als niet te laat reeds?
palmliefhebberke
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 mei 2017 20:31
0 bedankjes

Livistona gaat zienderogen achteruit help!!

Berichtdoor palmliefhebberke op 27 jan 2018 16:16

Livistona rotundifolia gaat zienderogen achteruit, stengels van nieuw blad worden bruin en bladeren ook, bestaand groen blad wordt vanaf randen bruin, nieuwe speer gaat doorhangen, bruine stengel en nog gesloten blad gaat op bestaand blad liggen van slapte... Iemand idee van de oorzaak? Temperatuur, water of waar kan het probleem mee verholpen worden als niet te laat reeds? Eerst werden de bladeren van de randen af bruin naar hart van blad. Een andere iets kleinere livistona had hetzelfde maar deze lijkt verder opnieuw het goed te doen.
palmliefhebberke
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 mei 2017 20:31
0 bedankjes

Re: Livistona gaat zienderogen achteruit help!!

Berichtdoor Rob op 27 jan 2018 17:02

palmliefhebberke schreef:Livistona rotundifolia gaat zienderogen achteruit, stengels van nieuw blad worden bruin en bladeren ook, bestaand groen blad wordt vanaf randen bruin, nieuwe speer gaat doorhangen, bruine stengel en nog gesloten blad gaat op bestaand blad liggen van slapte... Iemand idee van de oorzaak? Temperatuur, water of waar kan het probleem mee verholpen worden als niet te laat reeds? Eerst werden de bladeren van de randen af bruin naar hart van blad. Een andere iets kleinere livistona had hetzelfde maar deze lijkt verder opnieuw het goed te doen.



Te droog ?
Stilstaand water onderin de pot?
Klein dierlijk ongerief?

Saribus rotundifolia (zo heet ie officieel tegenwoordig) is een notoire lastpak in huis.
Te droge lucht is een van de boosdoeners, te weinig water en "staand" water onderin dichte pot zijn 2 andere bekende issues. Deze zaken leiden vaak ook tot luizen en andere ellende in de plant.

Als ie te droog staat - zet hem maar eens 5 minuten onder een lauwe douche (letterlijk!). De badkamer is overigens sowieso geen slechte plek voor L. rotundifolia. Ik doe dit voor soortgelijke lastpakken vaker en het werkt prima. Mijn Carludovica - ook al een lefhebber van vochtige lucht staat sinds enkele maand in de badkamer en knapt zienderogen op.

Dichte potten kunnen, maar dan alleen als overpot. De binnenpot moet eruit kunnen, en er mag geen laag dood water onderin blijven staan.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Vingerplant hangt slap en heeft bruine vlekken

Berichtdoor palmliefhebberke op 28 jan 2018 02:50

Bedankt Rob,

Zowat alle opgenoemde oorzaken zijn mogelijk en ik vreesde voor "staand" water daar in zijn huidige pot een 2cm kan staan eer deze overloopt(verhogingen in bodem van pot).
Van bij de aanschaf(2 jaar terug) had deze last van wolluis, dit lijkt bestreden, maar had onlangs nogmaals het hart van de plant bespoten daar een in de buurt staande Phoenix Roebelenii en veitchia Merrillii last hadden van wolluis op de speer.
Hij staat normaal in ruimte(Belgische veranda) waar luchtvochtigheid gemiddeld rond 70% en meer kan zijn(schommelt tussen 55 en 85%), maar heb hem deze winter dichter bij houtkachel staan(op hoger gelegen platform), dus waarschijnlijk hebt u daar een punt daar de over platform uitstekende bladeren wiegden door de warme luchtstroom.
Ik vreesde voor te koud, nevelde vroeger regelmatig, maar aangezien gespoten tegen wolluis daarmee gewacht...
Ik vreesde voor te nat gedurende winter(daar iemand mij vertelde dat bruin wordende bladranden waarschijnlijk wezen op teveel water) maar zal het misschien juist verkeerd ingeschat hebben en spelen luchtvochtigheid(daar boven kachel) en minder water geven parten...
Heb hem verplaatst dichter bij zijn kleinere broertje en water gegeven, hopelijk was hij al niet te ver heen daar de stengel van nog niet geopend nieuw blad al bruin is en het nieuwe blad ook al bruine lijnen toont voor geopend... Het kleinste nieuwe blad heeft ook die lijnen al is daar nog geen bladstengel aan...
palmliefhebberke
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 mei 2017 20:31
0 bedankjes

Re: Vingerplant hangt slap en heeft bruine vlekken

Berichtdoor palmliefhebberke op 01 feb 2018 17:23

Dag Rob,
Waar plaatst u(of men) tijdens de zomer uw Carludovica en zou ik mijn Saribus rotundifolia best binnen of buiten plaatsen gedurende de zomer? Heb wel weinig schaduw in tuin, volledig zuid gericht... De beglazing van die veranda is echter zonnewerend dus veel licht maar de UV komt er niet door, de temperatuur kan echter bij een hittegolf nog steeds oplopen tot 30° of meer, maar niet zoals met indien gewone beglazing tot boven 40°...
palmliefhebberke
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 mei 2017 20:31
0 bedankjes

Re: Vingerplant hangt slap en heeft bruine vlekken

Berichtdoor Rob op 02 feb 2018 00:25

Ondanks dat we de Saribus in Azie vaak vol in zon zien staan gaat het hier meestal fout omdat ze zo zwaar verbranden in de zon na de winter. Met een UV protectief scherm zou je het kunnen proberen - best beginnen in de donkerste hoek. De warmte zal hem zeker alvast goed doen als je hem voldoende vochtig houd!

Ik denk dat de Carludovica zelfs die gefilterde zon net lekker vind, maar ben daar niet zeker van. Eduard zou dit kunnen weten want die heeft ook een serre en een grote Carludovica - die van mij komt van hem.
Hier staat ie elk jaar buiten in volle schaduw. In volle zuid-zon is ie echter ten dode opgeschreven vermoed ik

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Vingerplant hangt slap en heeft bruine vlekken

Berichtdoor Eduard op 02 feb 2018 12:03

Rob schreef:Ik denk dat de Carludovica zelfs die gefilterde zon net lekker vind, maar ben daar niet zeker van. Eduard zou dit kunnen weten want die heeft ook een serre en een grote Carludovica - die van mij komt van hem.
Hier staat ie elk jaar buiten in volle schaduw. In volle zuid-zon is ie echter ten dode opgeschreven vermoed ik


Dat sowieso :fluiten: wij hebben de Carludovica palmata "rotundifolia" deze soort heeft geen diep ingesneden blad en kan om die reden geen zon hebben! Toen ik de veranda pas had heb ik daar ook een exemplaar gezet maar was deze door te veel lichtintensiteit al geel binnen 3 weken, ik zag dit verschijnsel ook in de Burgersbush in het begin toen de aanplant nog laag was, hier staat die 3.5 m van het oosterraam af dus zeer gedempt licht.
De gewone Carludovica zoals we die kennen van Costa Rica met dieper ingesneden blad verdraagt wel zon, die soort zie je veel aan de bosranden staan, de eerder genoemde staat in het woud onder de begroeiing. ik heb de plant al van 1993, het oudste exemplaar staat dit jaar al weer 18 jaar op de zelfde plek en vertoond zowaar een stammetje van 10cm ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten