advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor Rob op 02 apr 2018 22:38

Ik heb je filmpje meerder keren bezien, maar ik zou hem laten staan.
De hoofdreden ervoor is de blad kleur en vorm. Blad lijkt me niet geknepen maar meer open, en de kleur is prima; dit wijst op een OK palm vwb de waterhuishouding.
Het zou kunnen dat de palm nog niet 100% is geworteld - dit duurt doorgaans ff - en dat zelfs de open grond die je hebt gebruikt enigzins meegeeft, hetgeen juist goed is..!

Ik zou zeggen, streepje zetten op de speer, een paar weken zeker nog wachten en zien of er groei in de speer zit. Zodra dit zo is, dan de palm laten staan. Als er mid mei geen groei in zit, dan uitnemen en bezien wat er scheelt.
Hem nu wegnemen, uitspoelen e.d. is een optie maar is sowieso een nieuwe aanslag op de palm, waarbij groei en nieuwe wortels zeker een jaar teruggeworpen word.

Het feit dat de onderste bladresten afvallen is zoals draco al zei natuurlijk en word deze tijd van het jaar zelfs bevorderd doordat vogels eraan zitten te plukken! Ik heb die beesten hier ook al weer bezig met hun nesten, en ze vinden die vezels geweldig.

Succes!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor Ferdolino op 03 apr 2018 19:02

Rob schreef:Ik heb je filmpje meerder keren bezien, maar ik zou hem laten staan.
De hoofdreden ervoor is de blad kleur en vorm. Blad lijkt me niet geknepen maar meer open, en de kleur is prima; dit wijst op een OK palm vwb de waterhuishouding.
Het zou kunnen dat de palm nog niet 100% is geworteld - dit duurt doorgaans ff - en dat zelfs de open grond die je hebt gebruikt enigzins meegeeft, hetgeen juist goed is..!

Ik zou zeggen, streepje zetten op de speer, een paar weken zeker nog wachten en zien of er groei in de speer zit. Zodra dit zo is, dan de palm laten staan. Als er mid mei geen groei in zit, dan uitnemen en bezien wat er scheelt.
Hem nu wegnemen, uitspoelen e.d. is een optie maar is sowieso een nieuwe aanslag op de palm, waarbij groei en nieuwe wortels zeker een jaar teruggeworpen word.

Het feit dat de onderste bladresten afvallen is zoals draco al zei natuurlijk en word deze tijd van het jaar zelfs bevorderd doordat vogels eraan zitten te plukken! Ik heb die beesten hier ook al weer bezig met hun nesten, en ze vinden die vezels geweldig.

Succes!

Hi Rob, ik ga jouw advies voor nu opvolgen. Eruithalen kan altijd nog. Vandaag rondom geknepen en ik kan er met mijn duim niet in drukken. (onderaan de stam). Fingers crossed!

Zal jullie op de hoogte houden vwb de vorderingen ;)
Ferdolino
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 apr 2018 17:50
1 bedankjes

Re: advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor Greener op 03 apr 2018 21:34

Ik zou hem er idd ook niet uit halen.
Mocht hij toch komen te overlijden dan geef je maar een gil dan heb ik eventueel wat meerjarige hard opgekweekte zaailingen voor je.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten