Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor Wesley Veldmans op 25 apr 2018 09:32

[img]Hallo,

Ik heb een Butia capitata en had deze heel de winter ingepakt met vliesdoek en warmte kabel.
Toen ik hem er 10 dagen geleden uithaalde zag hij er nog heel goed uit maar deze gaat nu achteruit.
De uiteinden van de bladeren worden eerst zwart en verdorren dan. In het midden krijgt hij nu ook 3 nieuwe speren en deze zien wel nog mooi groen. Ik weet mij echt geen raad want ik zie het erger worden met de dag en vind het spijtig dat ik er niets aan kan doen. Wij hebben vorige week wel een hele warme week gehad met 27 graden elke dag dus zou het misschien kunnen komen omdat hij was afgedekt deze winter en dan direct naar zo'n temperaturen? Hij staat ongeveer 4-5 uur echt in de zon.

Ik had wel 1 fout gemaakt deze winter en dat is dat ik hem niet droog heb gehouden dus ben ik bang dat het hier iets mee te maken kan hebben. Hij was wel beschermd voor de kou maar er zal wel regen in de pot gelopen zijn en dan met de vrieskou zou dit misschien wel de wortels beschadigd kunnen hebben. Gaat hij hier nog van herstellen? of gaat hij gewoon een trage dood tegemoet?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik vind het een mooie palmboom en vind het zonde dat hij zou dood gaan.

Alvast bedankt,
Wesley Veldmans
Bijlagen
2.gif
2.gif (163.54 KiB) 4689 keer bekeken
3.gif
3.gif (129.96 KiB) 4689 keer bekeken
4.gif
4.gif (120.3 KiB) 4689 keer bekeken
5.gif
5.gif (116.53 KiB) 4689 keer bekeken
1.gif
1.gif (111.16 KiB) 4689 keer bekeken
20180721_1004041.gif
20180721_1004041.gif (189.67 KiB) 4273 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Wesley Veldmans op 25 jul 2018 20:40, in totaal 2 keer bewerkt.
Wesley Veldmans
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:34
0 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor Eduard op 25 apr 2018 11:45

Hoi Wesley, de schade kan inderdaad door zonnen brand ontstaan zijn, zolang er groene speren komen is er weinig aan de hand, de plant verder goed verzorgen, ik geef hier iedere dag water het is wel zo dat ik een goede drainage heb, de plant drinkt veel, en verder kun je ieder maand wat bemesting meegeven met de watergift, succes met je mooie palm ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor draco op 25 apr 2018 15:58

Zonnebrand geeft een specifiek patroon in overeenstemming met de richting van het zonlicht.
Ik kan dat van hieruit niet beoordelen. Het kan ook nog de verlate expressie zijn van lichte winterschade. Door de stijgende temperatuur neemt de metabolische activiteit toe en treedt alsnog celsterfte op in beschadigde weefsels.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor Wesley Veldmans op 26 apr 2018 09:02

Ok dat zal ik doen en bedankt om zo snel te reageren :) enig idee wat ik het best gebruik voor bemesting? Ik las op het internet dat vloeibare meststof niet zo goed is voor een palm in pot omdat hij dan na een tijd teveel zouten zou gaan ophouden? Ik ben aan het twijfelen tussen de vloeibare meststof voor palmen van compo (hubo) of groene korrels van aveve.

Bij die van aveve staat er wel bij :

Verrijkte universele meststof met een volledig pakket micro-nutriënten (ijzer, boor, koper, mangaan, zink, molybdeen).

Misschien heeft mijn palm hier ergens een tekort van? Sommige bladeren vertonen nu wel meer gele stippen op de bladeren. paar extra fotos in bijlage van mijn eerste bericht :)

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Wesley Veldmans
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:34
0 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor Wesley Veldmans op 26 apr 2018 11:28

Ik heb dus net die vloeibare meststof voor palmen van compo gekocht omdat deze ook spoorelementen bevat. Ik ga deze vanavond geven en zien wat hij dan doet :)
Wesley Veldmans
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:34
0 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor draco op 26 apr 2018 12:43

Ik gebruik 2 soorten bemesting voor de kuipplanten voornamelijk grote palmen. In het voorjaar als de planten naar buiten gaan, geef ik een dosis mix 5 minigran van DCM op de kluit. Deze organische mest gebruik ik ook voor verrijking van de potgrond bij het verkuipen. Gedurende het groeiseizoen krijgen de kuipplanten maandelijks vloeibare plantenmest. Tot nu was dat een samengestelde kunstmest van Plantprod. Nu dit opraakt, wordt overgeschakeld op de oplosbare mest voor palmen van Gardenpalms. De dosering hiervan mag mijns inziens wat hoger omdat een geadviseerde oplossing van 1 op 1000 (1g/l) volgens eigen meting een te lage e.c. waarde oplevert. Anderhalf à 1,8 g/l geeft me een betere uitkomst (E.C. waarde 1,8 à 2,0 mS/cm). NB de hardheid van het water heeft ook invloed op het geleidingsvermogen Alle hier genoemde meststoffen bevatten naast NPK de noodzakelijke micronutrienten (sporenelementen) plus 3 à 4 % magnesium (MgO). Dit met name voor groenblijvende planten belangrijke element kan eventueel worden toegevoegd als bitterzout (16 % MgO).
Voor palmen en andere groene planten wordt een NPK verhouding van 3:1:3 als optimaal beschouwd. Fosfor in hogere dosering is vooral van belang voor de bloei van planten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor Wesley Veldmans op 27 apr 2018 10:20

Ok bedankt maar die van gardenpalms lijk ik niet te vinden.. was daarnet op hun website en zie niets staan van middelen voor bemesting. Nu heb ik gisteren avond een beetje van die vloeibare meststof voor palmen toegediend aan de palm maar de hoeveelheid dat ik moet toevoegen is nogal vaag.. Staat niets op de bus alleen maar dat je :

1/4 dop met 1 Liter
2/4 dop met 2 liter
3/4 dop met 3 Liter
Hele dop met 5 Liter

Maar staat niets bij van de hoeveelheid.. Ben een beetje bang voor teveel te bemesten dus heb ik gisteren 2/4 dop met 2 liter water gemengd en deze erin gegoten en daarna nog extra water gegeven. Enig idee of ik er ver naast zit? Is dit te weinig of meer dan genoeg. Hij lijkt vandaag toch geen last te hebben want op de bus staat dat het heel snel opneemt maar vind 2/4 van een dop wel heel weinig voor zo'n grote palm. Volgende week een beetje meer geven?

Deze bus bevat 7-3-6 NPK met micronutrienten.

https://www.compo.be/be/BENL/products/C ... almen.html

Had nog een vraag over de stam. In de winter had ik deze beschermt met schors en heb deze er nu uitgehaald maar nu zie ik dat sommige stukken van de stam die heel dicht bij de grond zitten helemaal loslaten.. ze zijn hol vanbinnen en laten heel makkelijk los. Ook zie ik een witte schimmel op deze stukken. Ik heb de schors en de losse stukken er nu van afgehaald. Deze kwamen zeer makkelijk los en waren vanbinnen precies door iets aangetast. Ik laat hem nu zo staan dat hij genoeg lucht en licht kan krijgen. Gaat dit dieper kruipen en moet ik mij zorgen maken voor de toekomst?

Alvast bedankt,
Wesley Veldmans
Wesley Veldmans
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:34
0 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor draco op 27 apr 2018 15:04

Staat bij accessoires https://mypalmshop.nl/default.aspx?filter=Mest&VID=4 naar keuze oplosbare mest of langwerkend.
De samenstelling van de Compo mest is wel goed. Bij de dosering zou ik verwachten dat 4/4 dop in 4 liter wordt opgelost. Wil je wetenschappelijk te werk gaan, dan is een EC of geleidbaarheidsmeter handig, te koop voor een paar tientjes bij o.a. bol.com en aquarium speciaalzaken. De loslatende delen zijn waarschijnlijk oude bladvoeten. Door de inwerking van vocht kunnen deze van onderaf loslaten. Dat is normaal maar het tempo verschilt per soort.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor Wesley Veldmans op 28 apr 2018 11:39

Ok nu zie ik het ook :) had niet bij accessoires gekeken.. bedankt om mij te helpen en ik ga hem nu zo laten en zien wat hij doet. Denk wel dat hij binnen een paar maanden er terug volledig bovenop is maar heb niet zo veel ervaring met palmen dus wou toch ff checken of dit alles wel normaal was :p thanks alot!
Wesley Veldmans
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:34
0 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor Wesley Veldmans op 06 mei 2018 22:47

Nu 2 weken later lijkt het wel wat beter te gaan met mijn butia en is het verdorren gestopt maar ik vrees er toch voor dat hij deze winter teveel water heeft gekregen en er misschien wel een schimmel is ontstaan in de grond. Zie laatste tijd ook veel beestjes ( springstaartjes ) en had gelezen dat deze afkomen op dood materiaal en schimmels. Ook zie ik wat witte vlekjes rondom te stam van de palmboom. Zou ik deze spray kunnen gebruiken om hem een beetje te beschermen? en ook een beetje spuiten rond de stam.

https://www.compo.be/be/BENL/products/C ... Spray.html


Alvast bedankt,
Wesley Veldmans
Wesley Veldmans
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:34
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten