Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor rice op 06 mei 2018 23:24

Beetje een open deur maar zitten er voldoende drainage gaten in die kuip?
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor Wesley Veldmans op 06 mei 2018 23:51

ja toen ik deze had gekocht zaten er nog geen gaten in dus deze heb ik zelf gemaakt.
Die kuip is 59 op 59 cm en heb toen met een boor van diameter 10 zo'n 15/20 gaten vanonder gemaakt. Hij staat nu zelf op 2 verhoogde houten blokken om zeker te zijn dat het er vanonder uitloopt. Misschien was diameter 10 niet groot genoeg en zijn deze verstopt geraakt met wortels? Moeilijk om te zien want deze palm weegt zwaar en hem ff op zijn kant leggen is niet echt makkelijk. Ik dacht met 15/20 gaten zal het water toch zijn weg vinden niet? Ik vind wel dat hij lang vochtig blijft want het is nu 3 dagen geleden dat ik hem nog water heb gegeven en de grond is nog steeds goed vochtig. Het is ook goed weer geweest de laatste 3 dagen zo'n 22 graden. Palm groeit ook want hij krijgt ondertussen al terug 3 nieuwe speren. Het enige wat ik aan die speren zie is dat er wat stippels opzitten die ik niet kan afkuisen maar ik neem aan dat die speer uit de grond komt en misschien wel een beetje vuil word met eruit te groeien. Heb gewoon bang dat er in de pot iets gaande is dat ik niet kan zien.. schimmels aan de wortels bv daarom mijn vraag of ik die compo niet kan gebruiken om dat tegen te gaan.
Wesley Veldmans
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:34
0 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor rice op 07 mei 2018 00:02

Ik zou liever voorzichtig zijn met watergift voorlopig. Zelfs met het mooie weer zullen ze niet zomaar de geest geven als ze dorst hebben.
Ik persoonlijk zou ook even geen voeding geven maar daar is vast niet iedereen het mee eens :mrgreen:
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor Wesley Veldmans op 07 mei 2018 00:33

ok ik zal wat opletten met de watergift maar meststof had ik al een paar dagen geleden gegeven omdat ik had gelezen dat die eerste symptomen die hij had ook met een tekort aan kalium konden te maken hebben. Sinds ik heb bemest is hij niet meer verder verdord en de speer is wel snel aan het groeien.

https://hgic.clemson.edu/factsheet/palm ... -problems/

wel een goed artikel om te weten wat er aan de hand is. Als het allemaal klopt natuurlijk :)

Kalium tekort:

Typical symptoms are translucent yellow to orange spots that may be accompanied by black or necrotic spotting. Leaflets will usually have areas of necrosis (dead tissue) along their margins and tips. Symptoms are worse at leaf tips and margins and less severe at the base of the leaves. As symptoms progress, tips of leaves will appear withered, burnt and frizzled. The midrib typically stays greenish-yellow for a period of time. Potassium deficiency can eventually be fatal to the palm.
Wesley Veldmans
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:34
0 bedankjes

Re: Butia Capitata krijgt bruine punten en verdorren.

Berichtdoor Wesley Veldmans op 25 jul 2018 20:34

Hallo nogmaals :)

Danku voor de hulp die jullie mij gaven 3 maanden geleden. Mijn butia lijkt er helemaal zijn door gekomen en heeft ondertussen al 4 nieuwe speren aangemaakt en 5de is op komst. Deze zijn terug mooi groen en de bladpunten blijven er mooi uitzien. Denk dat de oorzaak lag bij een teveel aan water in de winter en uit de winter bescherming gehaald toen het hele week volle zon was.

Maar zonet zag ik nog iets eigenaardigs en maak mij wel een beetje zorgen. Aan het nieuwe blad dat er zo'n week geleden is uitgekomen zie ik een beetje een misvorming in het blad. Toen ik dit van dichter bij ging bekijken zag ik een beetje verder een zwartkopvuurkever zitten. (deze zat er een paar dagen geleden ook al) Probeerde hem te pakken maar deze laten zich vallen en vond hem niet meer terug.. Toen ik in de bovenste laag grond ging kijken heb ik 2 larven gevonden die wel erg lijken op die van die kever. Wel nog in een vroeg stadium denk ik. Kan dit kwaad voor mijn palm? Is die kleine misvorming gewoon door de hitte golf die we nu hebben? Of zit die kever er voor iets tussen? Iemand dit al mee gemaakt? en wat kan ik eraan doen?

Nieuwe foto van mijn palm in eerste post :)

Alvast bedankt
Wesley Veldmans
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:34
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten