Bescherming van plant

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Bescherming van plant

Berichtdoor Wesley Veldmans op 03 mei 2018 19:46

Hallo,

Ik vroeg mij af of het goed is een palmboom of kamerplant preventief te beschermen tegen ziektes en plagen.

Had binnen een kamerplant staan en deze lijkt last te hebben van schimmel/wolluis. Daarvoor product gekocht en wat research gedaan op internet maar nu zie ik wel dat het heel moeilijk te bestrijden is. Mijn Butia capitata heeft hier nog geen last van maar is het voorkomen niet beter dan genezen? en wat kan ik het best gebruiken?

Had dit gekocht

https://www.compo.be/be/BENL/products/C ... Spray.html

maar dit is echt tegen ziektes en schimmel. Had deze gekocht omdat er in de potgrond ook veel witte schimmel zat. Maar had net gekeken op palmvrienden bij wolluis en daar lijkt het meer op. Nu heb ik deze kamerplant al ingespoten maar vrees ik er wel voor dat ik de verkeerde spray heb gekocht met een te lage dosering difenoconazool. Je had ook deze dus die was misschien wel beter geweest.

https://www.compo.be/be/BENL/products/COMPO-Ortiva.html

Deze tweede bevat veel meer difenoconazool.



Kan het kwaad dat ik binnen een week die andere spuit of gaat de plant teveel afzien?

Het gaat om een CHRYSALIDOCARPUS LUTESCENS.

Alvast bedankt,
Wesley Veldmans
Wesley Veldmans
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:34
0 bedankjes

Re: Bescherming van plant

Berichtdoor Rob op 04 mei 2018 01:19

HI Wesley.

De palm is een Dypsis lutescens (Chrysalidocarpus word in de handel onjuist nog gebruikt).

De reden voor wolluis - toch wel een vaker voorkomend fenomeen in binnenshuispalmen - is meest waarschijnlijk de droge lucht in onze huizen gecombineerd met ons watergietregime.

Beste oplossing voor nu is de plant buiten zetten in een schaduwhoek (om verbranding te voorkomen), nadat je hem met de tuinslang fors af hebt gespoten - het meeste witte ongerief spuit je gemakkelijk weg, de luizen zelf blijven vaak zitten, maar die hebben het buiten een stuk minder naar hun zin. je kunt ze eventueel met een sponsje of tissue wegnemen

Als je wilt spuiten - ik gebruikte vroeger altijd Bayer Admire & Bayer Decis gecombineerd tegen luizen, vliegjes etc. Calypso (Ook van Bayer) werkt ook als het goed heb begrepen.
Ik denk dat die twee middelen van compo niet veel doen tegen luizen beide zijn eigenlijk meer gericht op schimmels.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Bescherming van plant

Berichtdoor draco op 04 mei 2018 10:25

Generatio spontanea geloven we niet meer in, Rob bedoeld waarschijnlijk dat de huiselijke omstandigheden de uitbraak van plaaggediertes bevorderen. Als het wolluis betreft dan was de infectie al aanwezig bij de palm of bij andere kamerplanten. Bestrijding van wolluis is moeilijk en notoir lastig bij Dypsis lutescens vanwege diep verborgen schuilplaatsen in de bladschachten. Bespuiting met insecticide helpt misschien tijdelijk maar na verloop van tijd duikt de luis weer op. Systemische middelen tegen wolluis ken ik niet of zijn verboden danwel is toepassing aan professionals voorbehouden. Op grond van slechte ervaring met de bestrijding van wolluis, doe ik geen moeite meer en kieper geïnfecteerde planten in de GFT bak. Het beste is preventie, i.e. goed opletten bij de aankoop van een plant. Koop liefst geen winkeldochters, planten die te lang in het tuincentrum hebben gestaan maar kies planten die direct van de kweker komen. Lichte aantastingen met wolluis kun je proberen onder controle te houden door de luizen aan te stippen met spiritus. Vermijdt het contact met andere schone planten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Bescherming van plant

Berichtdoor Wesley Veldmans op 04 mei 2018 13:41

Ok dacht het wel dat het moeilijk te bestrijden was. Ik ga hem nog een tijdje geven en als hij verder aftakelt gewoon een nieuwe kopen. Zie je die wolluis zitten? want toen ik hem afkuiste zag ik helemaal niets bewegen. Wel zat er in de potgrond allemaal witte stippels. Denk omdat de potgrond niet steriel was want zaten wel wat stukjes hout enzo tussen en deze zijn helemaal wit. Is dit ook het werk van die wolluis?

Nog een idee voor mijn butia capitata te beschermen? of is dit niet nodig? bv tegen ziektes ofzo. Had vorige week een dosis vloeibare mest gegeven en toen is het verder verdorren van de bladeren ongeveer gestopt. De speer is terug aan het groeien en ziet er mooi groen uit.

Alvast bedankt,
Wesley Veldmans
Wesley Veldmans
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:34
0 bedankjes

Re: Bescherming van plant

Berichtdoor Danycactus op 04 mei 2018 16:45

Ik heb hier nog een oude topic gevonden op een ander forum ivm. met de bestrijding van wolluizen weliswaar op cactussen maar de bestrijding blijft het zelfde, het gaat over wat cactusliefhebbers allemaal proberen om van die wolluizen vanaf te geraken. Misschien heb je er iets aan.
https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/16/cs-algemeen/184/wolluizen
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten