Lidcactus hangt slap

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Lidcactus hangt slap

Berichtdoor Scriptascripta op 13 mei 2018 12:07

Ik heb een hele oude lidcactus (>20 jaar) welke een poosje terug slap begon te hangen en waar er delen van afbraken.

Op internet vond ik dat hij weleens te nat zou kunnen staan en heb hem droge potgrond gegeven en flink in laten drogen. Het leek iets beter te gaan, maar toen leek het alsof hij slap ging hangen vanwege de droogte en heb hem wat water gegeven, maar dat bood geen soelaas.

Wat zou ik nu nog kunnen proberen?
Scriptascripta
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 09 mei 2013 19:22
8 bedankjes

Re: Lidcactus hangt slap

Berichtdoor Plantlife op 13 mei 2018 15:47

Als een cactus-achtige last heeft van rot zul je de aangetaste delen met een schoon en scherp mes moeten verwijderen, zodat alleen de gezonde delen overblijven en weer kunnen gaan wortelen.

Het rotten gaat ook bij lidcactussen gewoon door in de plant zelf en werkt zich de hele plant door( ook al staat deze nu droger).

- de plant is waarschijnlijk nog ergens verrot
- dat stuk moet eraf
- laten drogen (tot de wond geheeld is)
- opnieuw oppotten (cactusgrond liefst)

Vergeet niet een stekje te maken voor het geval dat..
Plantlife
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 jan 2014 21:45
Woonplaats: Groningen
17 bedankjes

Re: Lidcactus hangt slap

Berichtdoor Scriptascripta op 13 mei 2018 18:41

Dank je wel voor de reactie Plantlife! Ik ga de plant nakijken op rot en deze delen weghalen.
Scriptascripta
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 09 mei 2013 19:22
8 bedankjes

Re: Lidcactus hangt slap

Berichtdoor Dennis_S op 13 mei 2018 21:57

inderdaad wel eerst goed kijken of er iets rot is. Als deze te nat heeft gestaan, kan het zijn dat er nu alleen wortels zijn weggerot. Daardoor is er nu te weinig capaciteit vocht op te nemen. En kost het in dat geval tijd om nieuwe wortels aan te maken. Je kunt de plant heel erg laten verdrogen, tot het blad helemaal verrimpeld is en dan kunnen ze nog herstellen. Ik zou m in ieder geval even uit de zon houden en kijken waar het probleem zit. Wat heb je gezien bij het ompotten?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten