Trachycarpus bladeren dicht

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Trachycarpus bladeren dicht

Berichtdoor dangerrox op 13 mei 2018 18:51

Beste mede palmvrienden,

Gisteren heb ik van mijn ouders een Trachycarpus Fortunei als cadeau gekregen.
Ze kwamen er mee thuis en ik al helemaal blij met deze plant ivm de stam grootte en omtrek.

Nu zit ik toch sterk te twijfelen na aankomst bleek het hier te gaan om een fortunei met 2 latjes in de pot (geniet aan de pot). (of te wel potgedrukt denk ik)

Nu is mijn vraag als volgt:
Alle bladeren zijn wat geknepen en weet niet wat ik er aan kan doen.
Ik denk zelf dat de wortels flink beschadigd zijn. Ik heb dan ook de palm direct uit de pot gehaald en in een grote pot gestoken met coir vermengt met palmbooster en palmfocus.
Tevens gevuld met palmgrond van Mypalmshop.

Kunnen jullie mij voorzien van info wat ik nog meer kan doen?

Zie foto's:
Foto voor dat hij uit zijn pot ging:
Afbeelding

Foto verpot in grote pot:
Afbeelding

Foto's omtrent het probleem met de bladeren:
Afbeelding
Afbeelding
dangerrox
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 apr 2016 21:26
0 bedankjes

Re: Trachycarpus bladeren dicht

Berichtdoor Toni op 13 mei 2018 19:50

Ik lees mee.... heb hetzelfde probleem ....
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Trachycarpus bladeren dicht

Berichtdoor Dennis_S op 13 mei 2018 21:54

Is toch vaak een probleem met de wortels of gewoon te weinig vocht. In jouw geval kan het zijn dat de palm nog niet veel wortels heeft ontwikkeld omdat je schrijft over de latjes. Maar hoe zag de kluit er uit? Was deze beschadigd of vol met wortels rondgegroeid in de pot? Kan ook zijn dat er zo weinig grond zat in de pot door de vele wortels dat de palm er de afgelopen dagen te weinig vocht uit kon halen. Ik zou m even in de schaduw houden de komende tijd. Hij ziet er verder wel gezond uit. Ben benieuwd naar je antwoord voor ik er verder iets zinnigs over kan zeggen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus bladeren dicht

Berichtdoor derfske op 13 mei 2018 22:27

Ik had hetzelfde met een Ikea fortunei. Deze had een klei kluit en had ook de bekende genieten latten. De wortels een beetje los gespoeld. en staat nu in de volle grond voor een 8 maanden ofzo. Blad gaat nu langzaam weer open. Ook groeit het blad weer daar uit.

Je palm ziet daar wel dorstig uit. Blad knijpt zodat de zon niks kan verdampen
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Trachycarpus bladeren dicht

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 mei 2018 22:45

Het kan ook een stress reactie zijn van de zon. Je kunt de palm beter even laten afharden voor een paar weken in de schaduw. Het is de laatste tijd al flink zomers geweest met een flink scherp zonnetje, die snel verbranding kan geven.

Om verbranding te voorkomen gaat de plant zijn bladeren dichtknijpen (hetzelfde gebeurt bij vorst op de bladeren).

Als een palm volledig is afgehard heb je dat probleem niet. Bedenk dat dit soort planten vaak uit een kas komen en nog niet afgehard zijn.

Enfin: zet 'm dus even in de schaduw, of span een doek over de palm op tijden dat de zon erg fel is.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Trachycarpus bladeren dicht

Berichtdoor dangerrox op 14 mei 2018 07:12

Goedemorgen mede palmliefhebbers,

De kluit was NIET volledig geworteld maar had heel veel klei.Veel beschadigde wortels gezien.
Ik denk dus enorm beschadigd bij het uitscheppen in desbetreffende land van herkomst.
Dit i.v.m. de latten in de pot.

Ik heb hem nu in een pot gezet 55cm breed met palmgrond van Mypalmshop en samen gemengd met coir i.c.m. palmbooster en palmfocus.

Raden jullie aan de klei van de kluit af te spoelen en te kijken?
Tevens ga ik vandaag contact opnemen met het tuincentrum of zij hem terug kunnen nemen of mij minimaal een half jaar de kans kunnen geven.

Wat zouden jullie doen?
dangerrox
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 apr 2016 21:26
0 bedankjes

Re: Trachycarpus bladeren dicht

Berichtdoor Jozef op 14 mei 2018 19:25

Ooit een Trachycarpus met 1,6 meter stam uit Zeeland gehaald uit de blauwe klei. De klei heb ik er af gespoeld en de palm in de volle zand grond geplant. Dat is helemaal goed gekomen. Maar jouw exemplaar staat in een pot dus de vergelijking gaat niet helemaal op. Mij lijkt rust het belangrijkste voor je palm zodat deze kan herstellen van wortelschade. Je dilemma is dan het vervallen van een vorm van garantie als het na lange tijd toch mis gaat. Als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik hem terugbrengen. We weten hier genoeg adresjes waar ze geen potgedrukte palmen verkopen. Succes. :thumb_up:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Trachycarpus bladeren dicht

Berichtdoor dangerrox op 14 mei 2018 19:45

Jozef schreef:Ooit een Trachycarpus met 1,6 meter stam uit Zeeland gehaald uit de blauwe klei. De klei heb ik er af gespoeld en de palm in de volle zand grond geplant. Dat is helemaal goed gekomen. Maar jouw exemplaar staat in een pot dus de vergelijking gaat niet helemaal op. Mij lijkt rust het belangrijkste voor je palm zodat deze kan herstellen van wortelschade. Je dilemma is dan het vervallen van een vorm van garantie als het na lange tijd toch mis gaat. Als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik hem terugbrengen. We weten hier genoeg adresjes waar ze geen potgedrukte palmen verkopen. Succes. :thumb_up:



Jozef, waar kan ik dan geen pot gedrukte kopen en kan ik deze ook gaan bekijken?
dangerrox
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 apr 2016 21:26
0 bedankjes

Re: Trachycarpus bladeren dicht

Berichtdoor jaak op 14 mei 2018 21:32

Uit welke streek ben je Dangerrox , misschien zijn er wel kwekers dichterbij dan je denkt.

Groeten , Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Trachycarpus bladeren dicht

Berichtdoor dangerrox op 14 mei 2018 22:03

Ik kom uit zeeuws vlaanderen.
dangerrox
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 apr 2016 21:26
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten

cron