Banaan hangt slap

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Banaan hangt slap

Berichtdoor Johannadev. op 16 jun 2018 10:39

Hoi,

Sinds vorige week zaterdag hangt onze bananenplant slap.
Op internet vind ik zo veel tips dat ik niet meer weet wat goed voor de plant is.
De soort weet ik niet.
Wat ik wel weet: de banaan groeit erg goed, nu twee keer zo groot als toen ik 'm kocht ergens in april. De bladeren rollen keurig uit, zodra de ene uit is start er een nieuw blad met uitrollen.
Ik zet 'm af en toe onder de douche, spray de bladeren eens in de 10 dagen (gok ik) met de plantenspuit en check geregeld of er water nodig is en voed de plant, denk ik, voldoende.

Wat moet ik doen? Meer voeding? Meer water? Grotere pot?

Bedankt alvast :)
Bijlagen
banaan1.jpg
Bladeren hangen slap, stonden eerst trots omhoog.
banaan1.jpg (76.86 KiB) 7313 keer bekeken
banaan2.jpg
banaan2.jpg (93.93 KiB) 7313 keer bekeken
Johannadev.
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 jun 2018 11:12
0 bedankjes

Re: Banaan hangt slap

Berichtdoor draco op 16 jun 2018 12:53

Bij watergebrek zou de plant moeten herstellen na een watergift. Als de grond te nat blijft kan wortelrot de wateropname verhinderen. Voor een gezond wortelstelsel is van belang dat de aarde tussen gietbeurten indroogt zodat er lucht tot de wortels kan toetreden. Inspecteer de kluit en geef zo nodig minder vaak water maar wel zo dat de kluit geheel bevochtigd wordt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Banaan hangt slap

Berichtdoor Johannadev. op 16 jun 2018 15:25

Hoi Draco,

Bedankt.
De banaan uit de pot gehaald, de onderste laag grond was niet echt heel vochtig en de wortels zagen er (denk ik) goed uit.
Verder heb ik 'm in een nieuwe grotere pot gedaan. Toen ik de gemaakte foto bekeek vond ik de plant te groot voor de kleine pot. Daarom meer uit voorzorg ook de pot aangepast. Hydrokorrels onderin de pot gedaan (ik ben bang dat er anders toch nog wortelrot zou kunnen ontstaan ondanks dat er een gat in de pot zit), ook voeding gegeven.
Ik heb de banaan net water gegeven en ga je tip over het indrogen van de grond toepassen.
Raad je aan om dan dicht bij de steel water te geven zodat er meer water op de kluit komt? Ik geef nu namelijk water rondom de steel.

Vr. Gr.
Johannadev.
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 jun 2018 11:12
0 bedankjes

Re: Banaan hangt slap

Berichtdoor Plantlife op 16 jun 2018 15:39

Ik denk niet dat de bladeren "slap hangen", maar meer dat ze zo groeien omdat ze niet genoeg licht krijgen. Staat de plant bij de deur ipv bij het raam? Dan "zakken de bladeren door" op zoek naar het weinige strooilicht wat in de kamer aanwezig is op die plek.

Zet de plant maar eens bij het raam met wat zon erbij en dan zou hij z'n normale vorm moeten houden.
Plantlife
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 jan 2014 21:45
Woonplaats: Groningen
17 bedankjes

Re: Banaan hangt slap

Berichtdoor draco op 16 jun 2018 15:54

Het gietwater gelijkmatig over de potgrond verdelen is het beste Johanna. De wortels groeien uit naar de rand en bodem van de pot. Het makkelijkste gieten is als de plant even op een grotere schotel of in een bak wordt gezet zodat het overschot aan water wordt opgevangen. Met een kleine schotel zoals op de afbeelding, ben je eerder geneigd om te zuinig te gieten. Wacht met de volgende watergift tot de bovenste laag aarde droger aanvoelt en lichter van kleur is geworden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Banaan hangt slap

Berichtdoor Johannadev. op 16 jun 2018 16:19

Plantlife schreef:Ik denk niet dat de bladeren "slap hangen", maar meer dat ze zo groeien omdat ze niet genoeg licht krijgen. Staat de plant bij de deur ipv bij het raam? Dan "zakken de bladeren door" op zoek naar het weinige strooilicht wat in de kamer aanwezig is op die plek.

Zet de plant maar eens bij het raam met wat zon erbij en dan zou hij z'n normale vorm moeten houden.


Kan dat dan ineens gebeuren? Het was van de ene op de andere dag. De plant staat naast een deur welke grenst aan een gang zonder ramen.
In het begin stond de banaan voor het raam (zuid-west) en daardoor kregen de bladeren bruine vlekken. Daarna verplaatst naar deze plek en de plant staat hier vanaf midden april.
Johannadev.
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 jun 2018 11:12
0 bedankjes

Re: Banaan hangt slap

Berichtdoor Plantlife op 16 jun 2018 17:00

Kan dat dan ineens gebeuren? Het was van de ene op de andere dag. De plant staat naast een deur welke grenst aan een gang zonder ramen.


Ah, misschien koude tocht gehad gedurende de nacht?
Plantlife
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 jan 2014 21:45
Woonplaats: Groningen
17 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten