Spint bij citrussen!!!!!

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Spint bij citrussen!!!!!

Berichtdoor mediterra plants op 30 jun 2018 19:06

Hoi,

Is er iemand die weet wat doen bij citrussen met spint?
Mijn citrussen staan in een serre. Nu weet ik dat een serre ( droog en warm) ideaal is voor spint.
Nu las ik dat spint niet tuk is van look. Ik heb een knoflookextract gemaakt en zou dit over de planten vernevelen. Iemand ervaring met deze methode?
Of is er iemand met een beter idee. Ik ben nogal bang van de chemische middelen. Vorig jaar nog geprobeerd maar spint is vlug resistent tegen deze producten en de chemische producten zijn niet meer vrij verkrijgbaar.
Mocht er iemand eijn die toch een chemische middel gebruikt en weet dat het ideaal is en GEEN schade veroorzaakt aan de citrussen mag dit ook altijd melden.
Alvast bedankt voor de hulp.

Grtjs
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Spint bij citrussen!!!!!

Berichtdoor Hansvdb op 02 jul 2018 16:18

Blijkbaar voelt niemand zich geroepen te reageren, dus dan doe ik het maar.

Spint voelt zich thuis in warme droge omstandigheden. Dagelijks de planten nevelen met regenwater zorgt voor een vochtige atmosfeer en beperkt de uitbreiding van spint infecties. De planten zijn er ook heel blij mee. Spintvrij is een illusie, zeker met de weersomstandigheden van dit moment. Als je de citrus in de serre wil laten dan zou ik ´s avonds, als het afkoelt de planten bespuiten en dan de serre afsluiten. Dan blijven de planten lang vochtig en voelt de spint zich heel onprettig. Als het koeler en minder droog weer wordt kun je het ´s morgens doen.
Zelf had ik in de zomer veel last van spint maar sinds ik de planten in mijn kas elke dag spuit is het geen probleem meer. Wel is het zo dat voor spint aantrekkelijke planten ondanks het spuiten toch last van spint kunnen krijgen. Bonen bijvoorbeeld zijn er erg gevoelig voor. Je kunt daar gebruik van maken door wat bonenplanten in je kas te zetten. De spint zal de voorkeur geven aan de bonen en minder op de citrus gaan zitten. Als de bonenplanten voldoende aangetast zijn gooi je ze weg en zet je nieuwe neer.
Wat je met dit weer ook nog kunt doen is je citrus gewoon buiten zetten. Natuurlijke vijanden en het minder aantrekkelijke klimaat buiten zorgen ook voor minder of geen spint aantasting.

Om de aanwezige spint te verwijderen kun je spuiten met een zeepoplossing met wat spiritus er in. Dat verstopt de ademhalingsopeningen en de spint gaat dood. Groene zeep is het beste. In de handel zijn producten verkrijgbaar die natuurlijke vetzuren genoemd worden, maar het is gewoon een soort zeepoplossing.

Spintmijten kiezen hun gastheer op geur. Bespuiten met knoflookextract kan dus helpen. In ieder geval zou ik de planten elke dag natspuiten, dat scheelt zeker. Overdag de paden in je serre natsproeien helpt ook met het creëren van een vochtige atmosfeer en lagere temperaturen in de serre. Succes!
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Spint bij citrussen!!!!!

Berichtdoor ikzelf1955 op 04 jul 2018 19:15

Gewoon zoals al aangegeven,beetje spiritus en groene zeep vernevelen .
Enkele keren om de nog achtergebleven eitjes die uitkomen de kop in te drukken.

Voor zware rokers kunnen nog altijd de peuken of tabak in water opgelost worden.
Dit kan men gewoon gieten en door opname van de plant komt de nicotine de in de sapstroom terecht.
Aangezien de nicotine nu net niet zo gezond is ,vallen ze hier ook bij bosjes om.

Succes
ikzelf1955
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 05 jan 2011 03:45
18 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron