Speerrot Washingtonia's

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Speerrot Washingtonia's

Berichtdoor Sphearocco op 25 aug 2018 14:16

Vorig jaar verhuisd en de beplanting meegenomen. De kleine (nou ja klein) 7 jaar in de volle grond gehad. De andere een jaar. Nu eerst de kleine speerrot, maar nu ookde langere. Heel apart. Geweldige temperaturen gehad en die van mij krijgen hoog zomer speerrot. Ze begonnen met nieuw blad uit te lopen en opeens word dat bruin en is het afgelopen. Heb bij de lage de speer uitgetrokken en talkpoeder er in gegooid (was op.zondag dus alleen de supermarkt hier open. Ruikt wel lekker die zwitzal) en later bij de hoge gewoon zo er in proberen te doen. Emmer eroverheen om er geen regen in de laten vallen, maar ik vrees dat het echt afgelopen is met deze kanjers :cry: . Mijn phoenix heeft ook een flinke optater gekregen van de verhuizing. Duurde anderhalf uur met de graafmachine om hem te verwijderen.
Bijlagen
FB_IMG_1535199274431.jpg
Dit zijn ze dan. Het groene bij de rechter inmiddels ook verdwenen
FB_IMG_1535199274431.jpg (254.86 KiB) 3208 keer bekeken
IMG_20160725_184834.jpg
Hij had een mooie volle kroon in mijn vorige tuin
IMG_20160725_184834.jpg (292.44 KiB) 3208 keer bekeken
Exoten houden is een dure hobby
Avatar gebruiker
Sphearocco
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 28 okt 2014 22:32
Woonplaats: Breezand
0 bedankjes

Re: Speerrot Washingtonia's

Berichtdoor Troy op 26 aug 2018 10:57

Het afstoten van de speer is meestal een gevolg van uitdroging, vervolgens kan het dan gaan rotten. De warme droge zomer zal zeker niet geholpen hebben.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Speerrot Washingtonia's

Berichtdoor Dennis_S op 26 aug 2018 13:59

Hebben zich dit jaar wel nieuwe bladeren ontwikkeld? Of was het eerste blad na de winter al meteen bruin? Ofwel weet je zeker dat de speerrot tot stand is gekomen in de loop van de zomer? ik zie ook geen groene oudere bladeren. Zonder bladgroen is het erg moeilijk voor een palm om na een verplanting nog te herstellen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Speerrot Washingtonia's

Berichtdoor Sphearocco op 29 aug 2018 09:44

Ik heb zeker om de dag water gegeven, dus water tekort kan het eigenlijk niet zijn.

Ze hadden allebei wat last van achimmelvorming op de speer in de winter. Maar deze was uitgegroeid en de groene speer kwam naar boven. Deze is uiteindelijk bruin gewonden en kon ik er uit trekken. Bij de hoge was het blad al aan het ontvouwen. Maar dat was van korte duur. Deze werden ook bruin. Eerst dacht ik nog aanverbranding door de zon. Helaas was het niet zo simpel
Exoten houden is een dure hobby
Avatar gebruiker
Sphearocco
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 28 okt 2014 22:32
Woonplaats: Breezand
0 bedankjes

Re: Speerrot Washingtonia's

Berichtdoor Dennis_S op 29 aug 2018 11:09

Heb je ze afgelopen winter wel beschermd dan?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Speerrot Washingtonia's

Berichtdoor Sphearocco op 30 aug 2018 21:57

Zeker weten. Ze worden elk jaar ingepakt en krijgen een warmte lint. De kleine kreeg 16m om zijn barst gewikkeld. Ik heb hem in mijn vorige tuin in september in de grond gezet en toen heeft hij in de lange periode dat hij ingepakt stond 2 bladerennaangemaakt terwijl het -18 was. Dus de metode heeft een tijd gewerkt. Nu is het misschien de langere vorst periode en de verhuizing en de droogte samen een combinatie/op een stapeling geweest.
Exoten houden is een dure hobby
Avatar gebruiker
Sphearocco
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 28 okt 2014 22:32
Woonplaats: Breezand
0 bedankjes

Re: Speerrot Washingtonia's

Berichtdoor Dennis_S op 31 aug 2018 07:37

Dan gaat er toch iets niet goed. Als je in je bescherming twee nieuwe bladeren krijgt, dan is het duidelijk te warm in je bescherming. 16 m is wellicht ook veel te veel. Nieuwe balderen in de winterperiode zijn zwak, want er is te weinig licht, zeker in een verpakking. Speerrot ligt dan inderdaad voor de hand. Je zult je bescherming moeten perfectioneren. Ik raad je aan de temperatuur te monitoren en je verwarming daarop in- en uit laten schakelen. De temperatuur moet je niet hoger dan 4 of 5 graden laten worden, tenzij het weer buiten daar voor zorgt. Met een warmtelint kun je ook zorgen dat het niet onder 0 komt, ook daar is een thermostaatje handig voor. Ik ben bang dat het nu niet meer goed komt met je palm. Ik hoop voor je dat ik het mis heb. Mocht er nog wat leven in zitten, dan zou ik de palm weer goed beschermen en zorgen voor het bovenstaande. Inpakken zonder dat het plastic de stam raakt en met een warmtelint en thermostaat de temperatuur goed controleren. Dat kan ook met een thermometer, maar dan moet je even scherp zijn in perioden met vorst. En de stekker er uit trekken als het niet vriest!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Speerrot Washingtonia's

Berichtdoor Sphearocco op 01 sep 2018 15:32

Die nieuwe bladeren waren 7 of 8 jaar terug. Dus de speerrot van dit jaar staat daar los van. Het warmte lint is inderdaad met thermostaat. Dat werkt al 7 jaar prima. Ook deze winter waren ze doorgekomen naar mijn idee. Ik denk dat het ná de winter ontstaan is. Dat is ook juist de factor die ik niet begrijp.

Wel bedankt voor meedenken. Dat is echt top!
Exoten houden is een dure hobby
Avatar gebruiker
Sphearocco
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 28 okt 2014 22:32
Woonplaats: Breezand
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten