Kentia Palm: krullende bladeren met bruine puntjes

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Kentia Palm: krullende bladeren met bruine puntjes

Berichtdoor palmvriendinnetje op 02 okt 2018 22:02

Dag Palmvrienden,

Vier dagen geleden kocht ik me een Kentia Palm. Ik heb nu echter gezien dat een aantal bladeren krullen/plooien en dat deze bladeren ook bruine puntjes hebben op het einde van het blad. (Eén blad heeft zelfs er scheur op de plaats waar het blad geplooid is). Ik maak me hier zorgen over.
Is dit normaal? Hoe kan ik dit oplossen? Ik zou heel graag goed voor deze plant zorgen, want ben er wel aan gehecht.

De plaats voor de plant is 3,5m in de ruimte voor een raam op het noorden. Maar sinds twee dagen heb ik hem op wieltjes gezet, zodat ik hem wat dichter bij het raam kan rijden. (Nu staat hij 1,5m op raam in het noorden). Mijn plan is om hem af en toe (als er bezoek komt en hij in de weg staat) wel terug op zijn plaats te rijden.
De grond voelt vochtig, maar er loopt geen water onderaan uit de kweekpot.
In de winkel zeiden ze me dat ik hem 2x per week 1l water moet geven, maar dit heb ik nog niet gedaan (heb hem ook nog maar 4 dagen). Heb hem gisteren wel wat extra water gegeven, maar geen liter.

Een aantal stammen hebben ook een paar bruine vlekjes, maar niet zo veel. Is dit normaal?

Kan iemand me helpen? Alvast heel erg bedankt!!
palmvriendinnetje
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 okt 2018 21:32
0 bedankjes

Re: Kentia Palm: krullende bladeren met bruine puntjes

Berichtdoor palmvriendinnetje op 02 okt 2018 22:08

1 5.jpg
1 5.jpg (253.04 KiB) 10008 keer bekeken
palmvriendinnetje
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 okt 2018 21:32
0 bedankjes

Re: Kentia Palm: krullende bladeren met bruine puntjes

Berichtdoor palmvriendinnetje op 02 okt 2018 22:09

3 2.jpg
3 2.jpg (293.82 KiB) 10008 keer bekeken
palmvriendinnetje
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 okt 2018 21:32
0 bedankjes

Re: Kentia Palm: krullende bladeren met bruine puntjes

Berichtdoor palmvriendinnetje op 02 okt 2018 22:12

2 4.jpg
2 4.jpg (296.22 KiB) 10008 keer bekeken
palmvriendinnetje
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 okt 2018 21:32
0 bedankjes

Re: Kentia Palm: krullende bladeren met bruine puntjes

Berichtdoor palmvriendinnetje op 02 okt 2018 22:13

Zou het kunnen dat 2x week 1l water ook te veel is? Mijn eerste plant (een Draecena) had ik te veel water gegeven, de tweede te weinig. Daarom ben ik bij deze ook voorzichtig, ik wil geen wortelrot...
palmvriendinnetje
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 okt 2018 21:32
0 bedankjes

Re: Kentia Palm: krullende bladeren met bruine puntjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 02 okt 2018 23:05

Je Kentia palm is in prima conditie, hoor. Mooi exemplaar! Maak je maar geen zorgen om bruine puntjes, dat hoort nu eenmaal een beetje bij palmen. Dat hebben ze altijd wel, hoe goed je ze ook verzorgt.

Ook het gekrulde blad is niks om je zorgen over te maken.

Je moet 'm alleen geen 2x per week water geven, dat is veel te veel en zeker geen liter! Kentia palmen zijn oersterk en kunnen best wel een keer een beetje droog staan. Ook kunnen ze wel tegen wat minder licht (hoewel een lichte plaats te verkiezen valt).

Veel plezier met je mooie palm! Vergeet niet om 'm plantenvoeding te geven.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Kentia Palm: krullende bladeren met bruine puntjes

Berichtdoor palmvriendinnetje op 02 okt 2018 23:49

Super! Bedankt voor het antwoord! Dat stelt me gerust.

En als er nog meer bladeren beginnen krullen is dit ook niet erg? Er is niets dat ik kan doen om dit te verhinderen?

Zou ik trouwens proberen om palm op zijn normale plaats te laten staan, op 3,5m van het raam (noordgericht)? Of is het toch beter hem regelmatig naar het licht te rollen? (Of heeft hij dat net niet graag, verplaatst worden?)

Iemand vertelde me dat ik de plant best regelmatig benevel, klopt dit?
Ik vind het altijd moeilijk om te weten hoeveel water ik best kan geven. Is hier soms een tip voor?

Ik was van plan op de palm 1x maand plantenvoeding te geven. Is dat voldoende? Moet dat ook in de winter?
palmvriendinnetje
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 okt 2018 21:32
0 bedankjes

Re: Kentia Palm: krullende bladeren met bruine puntjes

Berichtdoor Dennis_S op 03 okt 2018 07:39

Je plant komt uit een tuincentrum en net daarvoor uit een warme, lichte, vochtige kas. De bruine punten komen door het verschil: je kamer heeft veel drogere lucht en het blad is nog relatief kwetsbaar. Je krijgt nog wel meer bruine punten verwacht ik, maar je plant gaat er niet dood aan. De nieuwe bladeren zullen sterker zijn en groen blijven. Je plant staat wel erg donker schat ik zo in. Kentia kan met weinig licht toe, maar zal dan ook nauwelijks groeien. Meer naar het raam is echt beter, ook al moet je hem daar naar toe rijden. Inderdaad, op dezelfde plek is fijner in plaats van steeds moeten bewegen. Benevelen is inderdaad iets wat je vaak moet doen de komende tijd. Het helpt je plant te wennen en daardoor zal je wat minder bruine punten krijgen. Ook helpt het tegen spint. Zo het eerste jaar na aankoop in een huiskamer maakt de planten vaak gevoeliger voor spint omdat het blad nog relatief 'zacht' is. Watergeven is echt maatwerk. Je mag de pot inderdaad redelijk droog laten worden tussen de gietbeurten door. Of je wekelijks, dagelijks of maandelijks water moet geven hangt af van de standplaats, warm, droog, op de tocht. Daar moet je dus zelf even gevoel bij krijgen. Zolang het water weg kan uit de onderkant, kan er niet veel mis gaan, maar dan moet je er ook echt voor zorgen dat het water dan ook uit de sierpot wordt gegoten. Mesten zou ik ook heel terughoudend mee zijn. Ze hebben maar weinig voeding nodig omdat ze langzaam groeien. Je zou als er een nieuw blad aankomt een hele lichte dosering kunnen geven en verder gewoon helemaal niet. Teveel mest werkt ook alleen maar averechts. In de huidige potgrond zit waarschijnlijk nog genoeg voeding voormeer dan een jaar. Succes!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Kentia Palm: krullende bladeren met bruine puntjes

Berichtdoor palmvriendinnetje op 03 okt 2018 21:39

Super, heel erg bedankt voor de info!
palmvriendinnetje
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 okt 2018 21:32
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten