Yucca "Onderste bladeren worden geel de laatste maanden"

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Yucca "Onderste bladeren worden geel de laatste maanden"

Berichtdoor jgoossens op 29 dec 2018 12:31

Ha!
Ik heb een vier stammige yucca waarbij de laatste twee maanden in grote getale de bladeren geel worden en slap gaan hangen. Dit zijn zeker zo'n vier bladeren per week (deze verwijder ik dan ook regelmatig). Het betreffen eigenlijk altijd de onderste bladeren. Nu heb ik gelezen dat dit meestal komt doordat er teveel water wordt gegeven aan de plant. Ik geef de yucca ongeveer 1x in de maand water. Is dit dan teveel of misschien juist te weinig? Als het in dit tempo doorgaat gok ik dat de yucca bijna geheel kaal is over twee maanden. Wel maakt hij opvallend genoeg nog nieuwe bladeren aan. Op de foto kan je twee bladeren zien die weer zijn gaan hangen en geel beginnen te worden. Twee maanden geleden zaten ongeveer de gehele zijscheuten vanaf onderaan vol met bladeren, er is dus al flink wat blad vanaf.

Groetjes
Bijlagen
IMG_8022-1.jpg
IMG_8022-1.jpg (98.7 KiB) 21334 keer bekeken
IMG_8023.JPG
IMG_8023.JPG (115.84 KiB) 21334 keer bekeken
IMG_8024.JPG
IMG_8024.JPG (107.79 KiB) 21334 keer bekeken
jgoossens
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 dec 2018 22:58
0 bedankjes

Re: Yucca "Onderste bladeren worden geel de laatste maanden"

Berichtdoor Gouden HandPalm op 30 dec 2018 22:25

Hij ziet er prima gezond uit. Je kunt even kijken of er teveel aan water in de pot staat door de pot schuin te houden. Een teveel aan water zou er dan uit moeten lopen. Maar 1x per maand lijkt me prima voor een yucca.

Het lijkt me dan ook dat hij reageert op de kortere dagen door oude bladeren af te stoten. Voor de plant is het qua licht ook winter. Ook al is het warm in huis.

Ik zou me geen zorgen maken.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Yucca "Onderste bladeren worden geel de laatste maanden"

Berichtdoor batdah op 31 dec 2018 01:29

Ik zou denken dat deze te donker staat, ze staat graag zonnig en in deze tijd van het jaar toch graag minimaal voor het raam. Blad van deze Yucca blijft normaal vele jaren aan de plant.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Yucca "Onderste bladeren worden geel de laatste maanden"

Berichtdoor Dennis_S op 31 dec 2018 10:25

Helemaal mee eens, is echt een lichtkwestie. Yucca kan heel donker staan, maar dat gaat ten koste van veel blad en levert heel slap blad op. Maar in de zon wordt deze heel vol, het blad mooi stijf en donkergroen en blijft het wel jaren aan de plant. De warmte en het weinige licht, zeker in deze tijd, is dus de oorzaak. Of je zet m koeler, maar nog steeds licht, of je zet m op de allerlichtste plek in het huis, liefst op een zuidraam en dan kan het warm blijven. Bij voorkeur hebben deze planten een lichte, koele plek in de winter en een nog lichtere warme plek in de zomer. Maar ze kunnen een hoop aan en gaan niet zomaar dood. De grond moet nagenoeg opdrogen tussen de gietbeurten door. Alleen in de zomer, onder gunstige omstandigheden, moet je juist weer vrij veel water geven. Succes!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Yucca "Onderste bladeren worden geel de laatste maanden"

Berichtdoor Danycactus op 31 dec 2018 12:44

Mijn Yucca's zet ik altijd buiten vanaf eind april totdat het begint te vriezen dan gaan ze voor de rest van de winter bij mijn cactussen in de serre, ze krijgen geen water totdat ze terug naar buiten gaan maar ze staan wel gans de winter vochtig omdat ze heel koel staan verdampt het water amper. Ze eens verpotten in verse grond kan ook geen kwaad.

Afbeelding
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes

Re: Yucca "Onderste bladeren worden geel de laatste maanden"

Berichtdoor jgoossens op 04 jan 2019 22:51

Super, bedankt voor de tips! Ik heb de Yucca verplaatst, hopen dat hij het nu weer beter gaat doen :)
jgoossens
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 dec 2018 22:58
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten