Help mijn Yucca de winter door

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Help mijn Yucca de winter door

Berichtdoor yucca94 op 02 feb 2019 16:41

Ha Palmvrienden,

Ik heb een Yucca Elephantipes die nu zo'n jaar bij mij in huis staat, maar het gaat niet zo goed. Ik heb al vanalles geprobeert maar er zit geen verbetering. Daarom maar een account aangemaakt om de experts om hulp te vragen :)

De Yucca heeft twee stammen. De kleine stam lijkt het prima te doen, maar de grote stam niet. De bladeren gaan van onderaf aan dood. Ik heb al veel dood blad weggeknipt, maar er blijft maar meer blad afsterven. Ook komt er nieuw blad aan dat er heel anders uitziet dan het oude blad. Heel slap en gekruld. In sommige kleinere uitlopers is ook het jongste blad afgestorven. (zie foto's)

Ik heb de Yucca al op een zo licht mogelijk plek gezet. Voor een bijna-op-het-zuiden raam. De yucca zit in een pot met gaten in de bodem, met daaromheen een sierpot. Er blijft dus ook geen water in de pot staan (dat heb ik twee weken terug nog gecheckt).

Hebben jullie een idee wat ik kan doen om deze yucca weer gezond te krijgen? Alvast bedankt voor jullie hulp :)
Bijlagen
WhatsApp Image 2019-02-02 at 15.32.33.jpeg
Hier de hele plant
WhatsApp Image 2019-02-02 at 15.32.33.jpeg (169.48 KiB) 2415 keer bekeken
WhatsApp Image 2019-02-02 at 15.32.33 (1).jpeg
Het afstervende blad
WhatsApp Image 2019-02-02 at 15.32.33 (1).jpeg (160.24 KiB) 2415 keer bekeken
WhatsApp Image 2019-02-02 at 15.32.34 (1).jpeg
Een kleinere scheut waarbij ook het binnenste blad is afgestorven
WhatsApp Image 2019-02-02 at 15.32.34 (1).jpeg (127.65 KiB) 2415 keer bekeken
WhatsApp Image 2019-02-02 at 15.32.34.jpeg
Jong, gekruld blad
WhatsApp Image 2019-02-02 at 15.32.34.jpeg (91.6 KiB) 2415 keer bekeken
yucca94
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 feb 2019 16:31
0 bedankjes

Re: Help mijn Yucca de winter door

Berichtdoor draco op 02 feb 2019 18:49

Vooropgesteld dat de Yucca voldoende water krijgt, een teveel zal immers onderin de sierpot blijven staan, is het vrij normaal dat de oudste bladeren afsterven met name gedurende de wintermaanden. Vanwege de geringere lichtintensiteit staat een Yucca dan het beste koel om misvormde groei te voorkomen. Gezien het aantal uitlopers (5) op de hoge stam, zullen de zwakste daarvan in de groei stagneren als gevolg van de dominantie door sterkere scheuten en tenslotte wegkwijnen. Een specifiek probleem bij de grootste stam kan ook de uiting zijn van een onbalans met de wortels. Yucca elefantipes wortelt van nature met een verdikte caudex (knolvoet) waaruit dunnere adventiefwortels ontspruiten. De afgezaagde stamstekken in dit geval missen zo'n caudex en staan daardoor ook minder stevig geworteld.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Help mijn Yucca de winter door

Berichtdoor yucca94 op 03 feb 2019 12:04

Ha Draco,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Begrijp ik het goed dat ik de Yucca dan het best op een wat koelere plaats kan zetten? Hij staat nu dicht bij de verwarming, maar dat is ook gelijk de meest zonnige plaats in huis. Dus ik kan hem wel koeler zetten, maar dan krijgt hij ook minder zon. Is het verder goed om de verdorde bladeren af te knippen zodat de plant er nog een beetje toonbaar uitziet?
yucca94
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 feb 2019 16:31
0 bedankjes

Re: Help mijn Yucca de winter door

Berichtdoor draco op 03 feb 2019 12:23

Het verdorde blad mag je afknippen. Koel overwinteren is het beste maar ik kan me voorstellen dat het op deze plek ook een decoratieve functie heeft. Je kunt de Yucca hier laten staan zolang het nieuwe blad niet slap uitgroeit of naar het licht. Daartoe eventueel wekelijks de plant draaien. Om de Yucca te versterken mag deze in de zomer buiten staan en na een weekje gewenning ook in de volle zon. Je zult zien dat de Yucca daarvan opknapt. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Help mijn Yucca de winter door

Berichtdoor yucca94 op 14 feb 2019 12:25

Ik heb heb het dode blad afgeknipt en hem nog dichter bij het raam gezet. Er is nu al zo'n twee weken geen nieuw blad afgestorven. Met de steeds langere dagen in aantocht heb ik er wel vertrouwen in dat het goed komt :) Bedankt voor je hulp!
yucca94
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 feb 2019 16:31
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten