Droge takken Kentia Palm

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Droge takken Kentia Palm

Berichtdoor Bali op 09 feb 2019 21:41

Ik heb sinds 6maanden een Kentia palm.
Laatste maand begon hij helaas droge takken te krijgen.
We geven hem 1x per week water en zorgen er voor dat hij steeds in vochtige grond staat.
We hebben niet echt iets veranderd laatste maand dus weten niet goed wat de reden zou kunnen zijn?
Zou het door de wintermaanden zijn? Moeten we hem meer water geven? Of geven we hem net teveel water nu het winter is?
Knippen we de droge takken af? (Hoewel ik vrees dat dan ik niet veel takken meer zal over hebben )
Hij staat een halve meter van het raam (zuid gericht). Daar stond hij ook deze warme zomer...
Helpt een watermeter bij een palm, en hoe gebruiken we deze dan best?
Bali
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 feb 2019 21:27
0 bedankjes

Re: Droge takken Kentia Palm

Berichtdoor Bali op 09 feb 2019 21:48

Hier heb je een foto van een tak
Bijlagen
IMG_0070.JPG
IMG_0070.JPG (91.74 KiB) 5641 keer bekeken
Bali
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 feb 2019 21:27
0 bedankjes

Re: Droge takken Kentia Palm

Berichtdoor Mister w op 10 feb 2019 12:46

staat hij boven de verwarming?
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Droge takken Kentia Palm

Berichtdoor Bali op 10 feb 2019 13:00

Nee, maar het is wel vloerverwarming...
De pot staat wel niet rechtstreeks op de grond, de pot heeft pootjes van ongeveer 25cm.
Bali
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 feb 2019 21:27
0 bedankjes

Re: Droge takken Kentia Palm

Berichtdoor batdah op 11 feb 2019 01:27

Ik denk dat je beter een nieuwe kunt kopen, dit opkweken gat jaren duren en de plant zal lijkt me nooit meer toonbaar worden.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Droge takken Kentia Palm

Berichtdoor Bali op 11 feb 2019 20:38

oei... geen goed nieuws. :-(
Maar als ik een nieuwe koop zou ik wel willen weten wat ik verkeerd doe zodat met de nieuwe niet hetzelfde gebeurt.
Bali
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 feb 2019 21:27
0 bedankjes

Re: Droge takken Kentia Palm

Berichtdoor batdah op 12 feb 2019 00:24

Het hoeft niet altijd aan de verzorging te liggen, het kan ook aan de kwaliteit van de plant liggen. Een kentia touffe is een plant die samengesteld wordt uit verschillende losse zaailingen die bij elkaar geplant worden zodat een goed model touffe ontstaat. Deze touffe bestaat uit trage en snel groeiende palmen. Nadat een aanvoerder zo’n touffe heeft samengesteld moet deze een aantal maanden goed doorwortelen. Het kan zijn dat de plant dus niet goed doorworteld is en dat daardoor planten niet goed water opnemen en dus verdrogen.
Belangrijk is dat je bij watergeven heel de kluit nat maakt, bv door te dompelen of de plant onder de douche te plaatsen, als de kluit droog wordt dit herhalen.
Vaak geeft men een beetje water waardoor het grootste deel van de kluit droog blijft, dat kan alleen bij een goed doorwortelde plant. Bij een niet goed doorwortelde plant zullen er dus evt een of meerdere zaailingen niet bij het water kunnen en dus sterven.
Je had denk ik eerder moeten signaleren denk ik want voor deze plant is het te laat.

Deze plant is een bijna onverwoestbare potplant die zonder uitgebreide verzorging toch zeker een aantal jaren toonbaar dient te blijven. De standplaats is prima denk ik, de plant wil in de winter graag veel licht en in de zomer schaduw.
Verzorging is heel simpel, hele kluit vochtig en geen natte voeten. Niet naast een warmtebron plaatsen en evt in de zomer maandelijks kamerplantenvoeding maar ook zonder zal ze het jaren moeten kunnen volhouden. Maak bv een paar keer per jaar het blad schoon met een vochtige schone spons en neem vooral dan ook de onderkant van het blad mee, dan krijg je ook geen spintuitbraak.

Ps koop je plant bij een goed tuincentrum of bestel ze bij een bloemist! Koop je plant niet bij een Ikea of een bouwmarkt.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Droge takken Kentia Palm

Berichtdoor alex1994 op 15 feb 2019 23:13

Ik heb zelf in de kentia palmen gewerkt.
Erg mooie palmen!
In huizen is het klimaat soms simpelweg niet goed voor deze palmen.
In de natuur groeien de palmen in tropische bossen onder hoge bomen. Zodra ze zo hoog worden dat ze zon vangen sterven ze af.

Ze houden dus van een warm en VOCHTIG klimaat. In de kas wordt het dus minimaal 25 graden gehouden met een RV van 75 of hoger. Als ze in een droge huiskamer komen te staan kunnen ze dit vaak niet aan.

Het is dus zeker niet raar dat het vaak voorkomt dat in drogere huizen deze palm niet lang mooi te houden is.

PS. @ Batdah,

De planten komen als zaailingen binnen. Er worden vervolgens 4 of 5 zaailingen in 1 pot geplant. Afhankelijk van de grootte is de teeltduur 1 tot 7 a 8 jaar. Er worden dus geen volwassen planten in 1 pot geplant van verschillende grootte. Een plant met verschillende grootte van planten duidt helaas alleen op een slechte kwaliteit zaailingen. Dus dat zijn niet de beste planten.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Droge takken Kentia Palm

Berichtdoor draco op 16 feb 2019 02:23

Dat Howea niet tegen zon kan, is onzin. Op Lord Howe Island waar dit geslacht endemisch is worden ze op plantages gekweekt. Het zaad wordt geoogst en voorgekiemd voor export naar de kwekerijen.
http://www.palmpedia.net/wiki/Howea_forsteriana
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Droge takken Kentia Palm

Berichtdoor batdah op 16 feb 2019 04:54

@ Alex,

Mijn schrijven is de informatie die ik van de voormalig groothandel in potplanten fa Disva te Honselersdijk gekregen heb waar ik destijds ook met een aanvoerder over kwaliteit van potpalmen gesproken heb. Ik heb nl jarenlang oa potplanten waaronder ook honderden kentiapalmen in en verkocht.

Ik heb ook meerdere keren een touffe uit elkaar gehaald en ontdekte regelmatig toch diverse potkluitjes samengevoegd. En dat waren exemplaren die toch wel uit meer dan 4 of 5 planten waren samengesteld, vaak wel meer dan 10 dus planten die in de hogere prijsklassen thuishoren, die planten met 4 of 5 zaailingen heb ik nooit verkocht dat was meer voor de markt en straathandel.

Als je goed gelezen hebt staat nergens dat volwassen planten samengevoegd worden ik spreek over zaailingen! Overgens volwassen exemplaren zijn veel te fors om nog als potplant te dienen in huis. Het zijn altijd planten in jeugdstadium die de handel aan de eindconsument verkoopt.

En ik sluit me aan bij Draco dat deze wel degelijk tegen de zon kan, onzin zal ik niet schrijven maar de zin dat ze sterven is wel onwaar, ze worden er niet alijd mooier van maar ze gaan zeker niet dood. Bij mijn moeder in nl staat er nl een al een jaar of 8 pal op het zuiden en de plant is behalve enorm breed ook nog toonbaar, overgens een met een aantal keer 4 zaailingen.
In diverse wat oudere kamerplantenboeken werd het advies gegeven deze Palm in de wintermaanden een zonnige standplaats te geven en in de zomermaanden schaduwrijk.
Hier in Portugal staan diverse volwassen exemplaren oa in de tuin van de zoo in Lissabon waar ik afgelopen zomer nog bessen geoogst heb. Ook in Porto weet ik diverse zeer grote besdragende exemplaren te staan in de volle zon. Het is dat ik hier geen foto’s geplaatst krijg want anders had ik die als bijlage geplaatst.

Ps, dat de plant al enkele honderden jaren als potplant toegepast wordt is vanwege de uitstekende houdbaarheid onder vaak matige omstandigheden, het is een van de weinige palmen die in huis tientallen jaren kan overleven. Om die redenen wordt deze ook gebruikt om bedrijfsruimten aan te kleden, wat ik in het verleden ook wel regelmatig met succes gedaan heb.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten