Yucca te veel water gegeven

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Yucca te veel water gegeven

Berichtdoor Derpington op 24 jun 2019 22:06

In maart had ik mijn Yucca te veel water gegeven, omdat te dom op een seramis vochtmeter had vetrouwt en hij naar 1 week alweer droog was later bleek dat ie nog nat stond, zat ik een kweek pot met diameter van 27cm wat letterlijk omtrek is van de 3 stammen.

Staat op het oosten
Afbeelding

Middelste grote stam sloeg in eens raar aan 1 zacht worden de scheut dan 2 allebei verwijdert toen, laagste Yucca had een ongelukje waar scheut los aan zat heb ik opgepot groeit nu zonder moeite verder.
Verders was er 1 scheut waar de nieuwe blad bruin uit kwam er uit getrokken scheut zit er nog aan is niet zacht maar groeit al sinds maart niet is nog wel groen, rest van de scheuten zit nauwelijks groei in, er zijn wel 2 jonkies uit de pot gegroeid.

Nu sinds kort achter dat deel van oude scheuten nog zacht was er af gehaald en dat schors is beetje zacht en luchtig tot 1 mm diep stam is nog hard.

Afbeelding

Binnenstam is nog wit bruin waar scheut heeft gezeten.
Nu is mijn vraag gaat ie het redden.

Hij zat eerst in te krappe pot toen gaf ik hem 1 liter gevolgd met nog 1 liter week er op voor ie slecht reageerde.

Nu in de laatste 5 giet beurten droogt hij binnen 4-5 dagen op 20% droog van top tot bodem getest met 2 probes, grond die zo droog is dat je er af kan blazen.
De laatste 2 giet beurten gaf ik 1,5 liter er komt nooit iets uit de bodem van schotel, de pot is 35cm binnen diameter 38cm buiten diameter, er zit 30-40 liter palm grond in.
Vandaag had ik 1,5 liter gegeven vocht meter sloeg droog aan in midden van de kluit waar ik ook steek, er dus nog eens 500ml bij gedaan 1 uur later, nu vraag ik me af geef ik te veel of te weinig, ik weet dat niet gaat om de hoeveelheid per keer maar de regelmaat van hoe vaak je water geeft.

Ik heb totaal 8 Yucca's de rest van de Yucca's doen er veel langer over om op te drogen hebben geen problemen geef ik water tot er wat uit de bodem komt bij de kleine yucca's andere grote yucca geef ik 1 liter wordt wel goed vochtig maar droogt niet goed op aan 1 kant van de pot naar 1 maand des ondanks dat het 30c is op de kamer waar ie staat.

De enige plant die dood is gegaan voor mij was een ikea ficus microcarpa ginseng die ik voor het raam heb gezet op advies en daar door de kou kapot gegaan is omdat verwarming nooit aan had, en die in te grote pot zat, daaruit geleerd dat nooit advies moet opvolgen tenzij iedereen het adviseert.

Met Yuccas heb nog geen idee wat nou beste is moet ik ze tijdje droog laten staan na dat ze zijn opgedroogd en hoe lang, huidige grote Yucca stond 4 5 dagen droog voor ie 2 liter kreeg.

Lijkt me logisch datje water geeft tot er wat op de schotel komt, alleen bij zo'n yucca van 45kg wordt moeilijk de schotel leeg te doen daarom geef ik liever niet water tot op schotel lekt omdat dan blijft staan.

Nogmaals 3 vragen zijn gaat middelste Yucca het redden ? en doe ik het goed kwa water geven ? en hoe kan ik het beter doen ?

alle mijn andere Yucca's doen het prima rest van planten ook totaal 27
Heb nog maar sinds december hiervoor had ik geen ervaringen met planten, heb wel insecten probleem gehad op andere Yucca en witte poeder maar hier voor gewoon spray gebruikt.
Wat wel raar vind dat al mijn Yuccas nu nauwelijks groeien met uitzondering nieuwe stekjes.
Mijn excuus als niet allemaal goed leesbaar is heb nooit goed leren schrijven.
Avatar gebruiker
Derpington
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 jun 2019 21:34
0 bedankjes

Re: Yucca te veel water gegeven

Berichtdoor batdah op 02 jul 2019 23:29

De middelste stam heeft wortelbreuk en die heeft het niet gered...haal de stam eruit voordat de anderen ook gaan rotten...

Maak de kluit kletsnat en geef pas water als deze kurkdroog is...dat moet je leren aanvoelen een vochtigheidsmeter gaat je niet helpen...watergeven is het moeilijkste wat er is...feeling
Kan je ontwikkelen een plant is geen machine..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Yucca te veel water gegeven

Berichtdoor Derpington op 04 jul 2019 13:04

Denk niet dat ie aan het rotten is want heb dat wel controlleert bij overpotten er zit alleen weinig groei in nu komt er 3e nieuwe jonkie bij de stam die slecht doet.

Elders zegt dat ie gewoon gaat herstellen terwijl 1 zegt 2 liter te veel is de ander zegt goed water geven en dan echt laten opdrogen en tijdje droog laten staan. dat doe ik bij alle Yucca's behalve deze dus volgende week geef ik hem probably 3 a 4 liter water met voeding.

Afbeelding

Jammer dat toen geen foto van heb gemaakt, de andere 2 doen nog goed, weet ook als er zachte stam zit dat weg kan zagen en opnieuw wortels kan laten groeien maar zo ver is ie nog niet. alleen de schors zit los, ik wacht nog tot voorjaar.

Kan ik in de winter water geven beter hellemaal overslaan btw ?
Avatar gebruiker
Derpington
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 jun 2019 21:34
0 bedankjes

Re: Yucca te veel water gegeven

Berichtdoor The Flying Dutchman op 04 jul 2019 20:20

Ik zou die was die er op gedaan is na het afzagen eraf halen, denk dat daar vocht blijft hangen. Normaliter hoort het er vanzelf af te gaan.
The Flying Dutchman
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
12 bedankjes

Re: Yucca te veel water gegeven

Berichtdoor Derpington op 13 jul 2019 13:16

Ik heb wel een andere Yucca terug gesnoeidt die nog leeft niet 1x te veel water maar niet meer groeide stam was nog wit aan binnen kant maar dat gedaan om nieuwe groei aan te moedigen, die heb ik 1x midden in nacht water gegeven direct van geleert niet te doen kwam allemaal witte poeder op nieuwe groei had volgens mij last van spint maar dat al heel lang niet gezien, heb wel gezien op andere Yucca 1 of 2 webjes direct besproeit met water + beetje zeep 2x en dan 1x met gewoon water.

Heb toch maar risico genomen om de Yucca water te geven tot uit bodem komt, pas bij 3 liter komt er wat uit de bodem vocht meter slaat nu ook beter aan, ik ga er niet 100% op vetrouwen meer zal nog wel gebruiken, nu hoop ik maar niet dat ie in eens achteruit gaat, denk in de winter gewoon weinig tot niets ga geven en in de herfst nog minder.

1 van me Yucca's stond zo droog dat kon zien hoe het blad opdroogte dus weet nu hoe het er uit ziet als ie te lang geen water heeft gehad.

En ik gebruik vooral vochtmeter omdat het altijd droog uit kan zien aan boven kant terwijl bodem van de pot nat is
Avatar gebruiker
Derpington
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 jun 2019 21:34
0 bedankjes

Re: Yucca te veel water gegeven

Berichtdoor Derpington op 23 jul 2019 15:35

En ik zie overal webjes maar nergens spider mites of spint, wordt hellemaal gek nu, niet alleen dit heb vanochtend iets meer dan 1 week weer water gegeven en pas bij 3 liter kwam het uit de bodem, hij zuipt erg veel dus, heb lucht bevochtiger aan staan en krijg er nog 1 bij straks heb al neem olie in huis maar mogelijk is ie niet goed hij was open en beschadigd weet niet of het poging waard is te gebruiken.

Verder hebben alle planten dit in de grond zitten
https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/plan ... ks_1186791

Dit had ik rond voorjaar ook al gedaan en januari
Schijnt smaak te veranderen dat insecten weg blijven of spint.

https://www.biogroei.nl/chrysopa

Ben nu vooral bang 30+ planten kwijt te raken, denk dat spint al sinds voorjaar nog in huis zit.

Dit heeft op 1 andere Yucca gezeten waar ik stametjes af heb gezaagt dit was begin dit jaar rond december januari vervolgens 2 maand later ging bij 1 Yucca scheuten zactht worden naar 1x te veel water.

https://i.imgur.com/9rmUoS2.png

Denk dat zo veel planten nemen de grootste fout is die ik had kunnen maken als iemand die nooit planten heeft gehad, alhoewel ik van 1 panekoek plant nu 8 heb en nu straks 10.

middelste stam er inmiddels uit alle scheuten waren zagt nog wel wit van binnen maar de bovenste topje van de Yucca was zacht na dat ik het er af probeerde te zagen zaten ook nouwelijks nog wortels aan ging er makelijk uit.

https://imgur.com/tTCAZ0u

hopelijk kan ik ergens los stametje nog bestellen maar zal ik eerst nog ff de spint onder controlle moeten hebben. ga vanavond op alle planten neem olie spuiten met zeep en water.
Avatar gebruiker
Derpington
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 jun 2019 21:34
0 bedankjes

Re: Yucca te veel water gegeven

Berichtdoor Derpington op 29 okt 2019 12:00

Volgens mij had ik hele jaar meer kunnen geven gaf altijd water langs de randjes kwam maar 2,5 liter in dit keer in het midden + extra stam er bij in absorbeert met gemak 4 liter vocht meter slaat eindelijk ook weer aan.

En alhoewel niet een palm heb ik nu ook een pothos in grotere klei pot staan van 38cm ongeveer zelfde groter die ook 4 liter absorbeert en sneller opdroogt dan in een kleine klei pot ongeveer 3-4 weken

Hij begon nu pas ook met groeien sinds laatste giet beurt dat ik weddings kegels er in heb gestopt zat duidelijk te weinig voeding in de grond.

Huidige situatie
Afbeelding

Touw zit er om heen omdat grote stam neiging heeft 5 cm scheef te staan als hij aan de extreem droge kant is, hij is nog niet helemaal vast gegroeid.
Avatar gebruiker
Derpington
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 jun 2019 21:34
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten