Wortelluis 'behandelen'

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Wortelluis 'behandelen'

Berichtdoor draco op 18 aug 2019 12:37

Bij het verpotten van Graptopetalum zag de kluit wit van (vermoedelijke) wortelluis. Ik heb de kluit een nacht in water ondergedompeld in de hoop het gespuis te verdrinken. Zou dit werken is een behandeling met een systemisch werkzaam insecticide beter? Voorheen behandelde ik mijn cacteeën met Undeen, de potgrond aangieten met een oplossing van propoxur. Dit middel is sindsdien verboden maar Calypso werkt ook door opname via het blad of de wortels. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Calypso is overigens niet meer verkrijgbaar en sinds 2018 in de EU verboden voor gebruik buiten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wortelluis 'behandelen'

Berichtdoor Eduard op 18 aug 2019 14:31

Waren het geen springstaartjes? die zijn net goed voor de bodemcultuur, die heb ik bij alle nattere kluiten van mijn binnen planten ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Wortelluis 'behandelen'

Berichtdoor draco op 18 aug 2019 16:06

Wortelluis prefereert droge grond Eduard en tref je het vaakst aan bij succulenten. Ze springen niet en het lijkt soms op schimmel. Je merkt het ook niet direct aan de planten en meestal pas bij het verpotten. Het beeld bij de succulente Ficus petiolaris is duidelijker, deze heeft wortel of wolluis. Beiden zijn voor zover ik weet nauw verwant. Ze zijn inmiddels verpot en met Calypso aangegoten.
Bijlagen
DSCN3353.jpg
DSCN3353.jpg (177.86 KiB) 3295 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wortelluis 'behandelen'

Berichtdoor Danycactus op 19 aug 2019 17:26

Ik gebruik 1 maal om de 2 jaar Perfekthion S een product op basis van dimethoaat, het is redelijk giftig voor mens en dier. Ik gebruik het niet buiten maar in mijn serre met cactussen.
Het stinkt ook.
De vraag of dit de ideale oplossing is voor wortelluis weet ik niet want ik blijf er last van hebben. Ik heb ook gehoord van heel oude cactusliefhebbers dat een beetje zwavel en/of houtskool toevoegen aan je substraat heel goed is tegen wortelluis. Ik heb al houtskool toegevoegd aan mijn substraat maar heb sedertdien die planten nog niet verpot dus ik kan nog niet bevestigen dat het helpt.
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes

Re: Wortelluis 'behandelen'

Berichtdoor draco op 19 aug 2019 20:57

http://www.cactusforum.nl/viewtopic.php ... 410d855dc0
Het probleem is dat geschikte bestrijdingsmiddelen steeds minder voor de particulier beschikbaar zijn. Als ik nog eens een vetplantje koop, trek ik m' eerst uit de pot voor controle. :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wortelluis 'behandelen'

Berichtdoor batdah op 22 aug 2019 01:39

Veel succes....

Bij mij is deze kwaal enkele reis kliko, of hier in Portugal Camara municipal ( de stortplaats)

Ik heb in mijn bladcactus collectie wel eens wolluizen in potten aangetroffen....meestal in gekregen planten...ik heb hierdoor zoveel planten moeten kiepen dat de laatste jaren ik alles zelf opnieuw bewortel...ik knip de bladeren eraf en de pot met de kluit gaat de vuilnisbak in..

In Nederland had ik nogal wat krijgertjes van de loterij bij de succulentenvereniging..vaak overschotten van deze of gene....
Ik denk dat ik in jou geval de graptopetalum opnieuw zou bewortelen....als er niks tussen de blaadjes huist .

Is er een ficus petiolaris overschot bij jullie? Vroeger zag je deze zelden maar nu kom ik ze hier ook al bij ieder tuincentrum tegen voor bijna niks(3,00)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten