de Butyagrus van draco

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

de Butyagrus van draco

Berichtdoor yme op 22 aug 2019 10:53

Ik ben uiteindelijk degene geweest die afgelopen lente de Butyagrus nabonnandii van Han heb overgenomen.
Ben er zeer blij mee, maar de gezondheid van de plant is mijn inziens op dit moment niet optimaal.

Vooralsnog heb ik de plant met pot en al ingegraven. Onder de pot een laag kleikorrels, aan de binnenkant van de pot een laag worteldoek met erop weer een laag kleikorrels.
Waarschijnlijk is dit een tijdelijke oplossing: eerst wilde ik afwachten of de plaats van de palm goed was en hoe goed/slecht de palm groeit. Vanaf mei is er 1 speer uitgekomen, dus de groeisnelheid is lager dan ik had gedacht. Ook een reden om de palm echt in de volle grond te plaatsen.

Op het eerste gezicht ziet de palm er prima uit:

Afbeelding

Maar als je er goed naar kijkt zie je op de oudere bladeren het volgende:
Afbeelding
Dat lijkt me een schimmel infectie?

Maar waar ik echt mee zit is de aanwezigheid van gele puntjes. Dit was al aanwezig toen ik de palm van Han kreeg, maar destijds niet door Han opgemerkt.
Het lijkt erop dat dit verschijnsel door zowel een Kalium gebrek als een schimmel infectie kan komen.
Nu is een Kalium gebrek bijna uitgesloten omdat de palm vorig jaar nieuwe grond heeft gekregen en Han de palm stevig bemest heeft met DCM mix 5. Ook omdat de gele stipjes aanwezig zijn op de nieuwe bladeren maakt het minder waarschijnlijk dat het een Kalium gebrek is. (denk ik). De gele puntjes worden zijn wel meer aanwezig naarmate het blad ouder wordt.
Een schimmel infectie zou ook kunnen volgens google. Ik heb afgelopen tijdens een droge periode eenmalig een antischimmel middel op de bladeren gespoten, maar ik heb niet het idee dat dit iets heeft gedaan.

Kortom: mijn vraag is wat is de meest aannemelijke oorzaak en wat kan ik het beste doen :mrgreen:
Ook in Artis staan er verscheidene palmen met dergelijke gele puntjes en ook bij Hans Prins zag ik een Butyagrus (?) met dezelfde verschijnselen. Hoort het er wellicht ook een beetje bij???

oud blad:

Afbeelding

nieuwste blad van dit jaar:

Afbeelding

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: de Butyagrus van draco

Berichtdoor palmgek op 22 aug 2019 11:25

Heb dat hier ook op de mijne gehad. Hier was het dopluis, een zeer hardnekkig soort dat zowel de Butiagrus, Syagrus en de Jubaeas had aangetast tijdens de wintermaanden in de binnentuin. Dit voorjaar geprobeerd de palmen schoon te maken echter zonder resultaat. Om te voorkomen dat meer van mijn planten besmet zouden raken ben ik toen rigoureus te werk gegaan en heb al het blad weggeknipt. Inmiddels zit er weer nieuw blad op de palmen, nu zonder aantasting :D
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: de Butyagrus van draco

Berichtdoor Tim123 op 22 aug 2019 18:24

palmgek schreef:Heb dat hier ook op de mijne gehad. Hier was het dopluis, een zeer hardnekkig soort dat zowel de Butiagrus, Syagrus en de Jubaeas had aangetast tijdens de wintermaanden in de binnentuin. Dit voorjaar geprobeerd de palmen schoon te maken echter zonder resultaat. Om te voorkomen dat meer van mijn planten besmet zouden raken ben ik toen rigoureus te werk gegaan en heb al het blad weggeknipt. Inmiddels zit er weer nieuw blad op de palmen, nu zonder aantasting :D



Misschien een domme vraag, maar is het dan juist niet handig om het aangetaste blad te laten zitten zodat de beestjes zich aan het toch al opgegeven blad tegoed doen? Hoe denk jij hierover ?
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes

Re: de Butyagrus van draco

Berichtdoor palmgek op 22 aug 2019 19:49

Daar denk ik anders over Tim. Je moet juist zo snel mogelijk van deze plaag af zien te komen. Weet eigenlijk niet precies wat het nou was, dop of schildluis maar als dat uitbarst in je overwinter-ruimte binnenshuis, ben je binnen een paar maanden van je mooie groene palmblad af.
Heb het aangetaste blad, wat bijna alles was, gesnoeid, er bleef maar weinig over. Gelukkig zit er inmiddels al weer aardig wat blad op, maar zag vandaag tot mijn grote spijt dat ik er toch nog niet helemaal vanaf ben :evil:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: de Butyagrus van draco

Berichtdoor Tim123 op 22 aug 2019 19:53

palmgek schreef:Daar denk ik anders over Tim. Je moet juist zo snel mogelijk van deze plaag af zien te komen. Weet eigenlijk niet precies wat het nou was, dop of schildluis maar als dat uitbarst in je overwinter-ruimte binnenshuis, ben je binnen een paar maanden van je mooie groene palmblad af.
Heb het aangetaste blad, wat bijna alles was, gesnoeid, er bleef maar weinig over. Gelukkig zit er inmiddels al weer aardig wat blad op, maar zag vandaag tot mijn grote spijt dat ik er toch nog niet helemaal vanaf ben :evil:


Ik ken iemand die bij dit soort problemen water geeft waarin hij knoflook kookt misschien dat dit ook werkt voor jouw probleem :)
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes

Re: de Butyagrus van draco

Berichtdoor palmgek op 22 aug 2019 19:59

@Yme, kijk is bij de aanzet van de bladslippen of er zich ongedierte bevindt. De onregelmatige geelverkleuring van het blad had ik hier ook.

@Tim, Heb daar ook wel is van gehoord maar zelf geen ervaring mee,
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: de Butyagrus van draco

Berichtdoor yme op 22 aug 2019 21:16

Dank voor het antwoord! :thumb_up:
Ik heb goed gekeken, maar ik zie echt geen beestjes...

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten