Wie kan mij helpen met mijn Kentia

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Wie kan mij helpen met mijn Kentia

Berichtdoor Katmol7 op 30 okt 2019 16:46

Hoi allemaal
Ik heb mijn Kentia bijna 1 jaar en tot nu ging alles super maar sinds vorige maand zijn alle punten bruin/zwart uitgedroogd. Zelfs die van de nieuwe bladeren.
Ik sproei sindsdien elke dag omdat ik gelezen heb dat het door een te lage luchtvochtigheidsgraad kan zijn..
Het staat op mijn slaapkamer waar temp tussen de 17 en 19° is en luchtvochtigheid tussen 60 en soms 70.
Is het hier misschien te koud?
De aarde is vochtig (moet toch hé?) of zou het te vochtig zijn?
Hopelijk kan iemand mij raad geven want ben eraan gehecht. Pot is volgens mij niet te klein want heb deze plant paar maanden geleden pas overgepot..
(had foto's maar kan ze niet toevoegen wegens te groot)
Thanks
Katmol7
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 30 okt 2019 16:35
0 bedankjes

Re: Wie kan mij helpen met mijn Kentia

Berichtdoor batdah op 30 okt 2019 18:50

Staat de palm wel voldoende licht..in slaapkamers is het vaak donker....en dorre punten klinkt als zoutschade....heeft de pot afwateringsgaten....?
in een pot zonder afwateringsgaten gaat het altijd een keer mis, en die schade is meestal onherstelbaar...

Een kentia is een trage groeier en schade hersteld ook traag...vraag jezelf af of het loont vele jaren een onooglijke plant te hebben...wat herstel gaat vele jaren duren en gehavend blad blijft gehavend..voordat het totale bladpakket vervangen is kan zo maar 6 jaar of langer gaan duren afhankelijk van het formaat plant.


17 graden is meer dan warm zat...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Wie kan mij helpen met mijn Kentia

Berichtdoor Eduard op 30 okt 2019 21:02

Das wel erg negatief [onherstelbare schade] en 6 a 7 jaar voor herstel!, Dan zou ik geen plant meer over hebben hier ;)
De plant moet inderdaad een lichte plek hebben [uit de zon] en de gedraineerde pot klopt natuurlijk ook, luchtvochtigheid wat de vrager aangeeft is voldoende en lijkt mij het dagelijks sproeien overbodig, de kluit mag altijd goed vochtig zijn nooit laten indrogen.
Droge en donkergekleurde punten kunnen komen van de hete zomer die we gehad hebben hier is geen enkele palm zonder bruine puntjes, dit komt namelijk in de natuur ook voor, niet alles staat in perfecte staat :fluiten:

Met een foto erbij is het makkelijker advies geven, je foto kun je gemakkelijk verkleinen zie ; http://palmvrienden.net/help/fotos-uplo ... ar-forums/
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10304
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Wie kan mij helpen met mijn Kentia

Berichtdoor batdah op 30 okt 2019 22:19

Eduard schreef:Das wel erg negatief

Droge en donkergekleurde punten kunnen komen van de hete zomer die we gehad hebben hier is geen enkele palm zonder bruine puntjes,


Met een foto erbij is het makkelijker advies geven, je foto kun je gemakkelijk verkleinen zie ; http://palmvrienden.net/help/fotos-uplo ... ar-forums/


Lijkt me gewoon realistisch....zoiets kost tijd en bij onervaren kwekers gaat daar nog meer tijd overheen...

En die zomer, ik hoop dat je ervan genoten hebt....hier geen bruine punten in de palmen binnen, dus dat zal zeker de oorzaak niet zijn....het wordt immers ieder jaar zomer. En dan zouden palmenkwekers ook problemen moeten hebben met mislukte oogsten....immers een kentia met bruine punten is waardeloos omdat die onverkoopbaar is...

:mrgreen:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten