Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor Greener op 16 nov 2019 12:32

De roofmijt die ik al benoemde blijft actief tot het laatste restje “voedsel”.
Vervolgens gaan ze in rust bij gebrek aan prooi en kunnen dit 6 weken volhouden. Bij een nieuwe besmetting worden ze weer actief.
Pas ná die zes weken zonder voedsel sterven ze af.
Als je daar de Thrips cyclus tegenover zet werkt dit in mijn optiek beter dan pesticide waar het merendeel van de Thrips al resistent tegen is.

Edit een minuut later...

Ik heb zelf ook meer dan genoeg gif staan.
Met bovenstaande ga ik dus ook niet op de Biologische toer maar gewoon een effectievere weg.
(Eerste aanvulling hier in dit draadje gaf ik ook aan dat het ook gif en roofmijt kan zijn en niet “of” ;)
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor draco op 16 nov 2019 19:55

Het is een duidelijk verhaal Greener. Ik heb langgeleden roofmijten tegen spint ingezet maar dat had geen merkbaar effect. Regelmatig de bladeren afspuiten voldeed beter. De roofmijt die hier wordt bedoeld is blijkbaar effectiever en ik zal de informatie zeker bewaren. De aantasting bij de Hyophorbe is vooralsnog licht, anders had ik de palm al direct weggedaan. Die optie blijft actueel. Helaas komt het af en toe voor dat je met een nieuwe plant een besmettelijke 'ziekte' in je verzameling introduceert, bijvoorbeeld de bamboemijt via een plant afkomstig van een kweker in Brabant.
Hypoaspis miles blijft als ik het goed begrijp met z 'n acht voetjes op de grond, de reden om ook een insecticide te gebruiken. Waar de roofmijt dan kennelijk niet onder lijdt (geen acaricide werking)?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor Greener op 16 nov 2019 21:41

draco schreef:Het is een duidelijk verhaal Greener. Ik heb langgeleden roofmijten tegen spint ingezet maar dat had geen merkbaar effect. Regelmatig de bladeren afspuiten voldeed beter. De roofmijt die hier wordt bedoeld is blijkbaar effectiever en ik zal de informatie zeker bewaren. De aantasting bij de Hyophorbe is vooralsnog licht, anders had ik de palm al direct weggedaan. Die optie blijft actueel. Helaas komt het af en toe voor dat je met een nieuwe plant een besmettelijke 'ziekte' in je verzameling introduceert, bijvoorbeeld de bamboemijt via een plant afkomstig van een kweker in Brabant.
Hypoaspis miles blijft als ik het goed begrijp met z 'n acht voetjes op de grond, de reden om ook een insecticide te gebruiken. Waar de roofmijt dan kennelijk niet onder lijdt (geen acaricide werking)?


Ik dek zelf de grond af en spuit vervolgens al het blad tot het (zo goed als mogelijk) net niet gaat druppelen. Ik spuit op basis van pyrethroïden.
Ik weet eigenlijk niet of dit door planten worden opgenomen.
Tevens meen ik eens gelezen te hebben dat verschillende roofmijten ook stuifmeel tot zich nemen bij gebrek aan prooien.
Mogelijk iets om rekening mee te houden bij verschillende typen pesticiden.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor alex1994 op 08 dec 2019 21:11

Ik werk zelf in de orchideeen(Phalaenopsis) en doe daar onder andere ook de gewasbescherming. Het grootste probleem op dit moment is enchinotrips. Helaas is dit deze dagen nog niet mogelijk geheel te bestrijden. Dit omdat de sterkere mijten die trips kunnen eten allemaal bodemroofmijten zijn. Deze komen niet voldoende bij de prooi. een voorbeeld hiervan is de hypoaspis miles. Amblyseius swirskii die wel op het blad leeft, leeft te kort. Amblyseius californicus is te klein waardoor de trips te sterk is (werkt wel heel goed tegen spint).

Dus zit er niets anders op om chemisch te corrigeren. Pyrethrum(niet systemisch) werkt inderdaad voldoende.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron