Bladval Adenium

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Bladval Adenium

Berichtdoor draco op 05 dec 2019 11:48

Ik heb deze Adenium ongeveer 1 mnd. De knoppen zijn ondertussen verdroogd en uitgevallen. Nu verdrogen ook de bladeren te beginnen met de oudste. Dat laatste is misschien een normale fysiologische reactie op de verandering van standplaats enhet verminderde daglicht. De temperatuur is 15 °C en de plant krijgt alleen een scheut water als de aarde droog is. Wat is jullie ervaring met deze succulent?
Bijlagen
DSCN3771.jpeg
DSCN3771.jpeg (133.09 KiB) 2169 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bladval Adenium

Berichtdoor HarrieP op 05 dec 2019 16:54

Volgens mij is het normaal dat deze planten 's winters hun blad verliezen. Als het goed is krijgen ze in het voorjaar weer nieuwe. Niet helemaal laten uitdrogen, is mij verteld. Bloemen heb ik er helaas nog nooit aan gehad. Zelfs geen knoppen. 14 -15 graden is de minimum temperatuur in de winterperiode.
Harrie
HarrieP
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 17 jun 2015 10:29
Woonplaats: Maastricht
2 bedankjes

Re: Bladval Adenium

Berichtdoor draco op 05 dec 2019 17:33

Ik vermoedde dit al gelet op mijn ervaring met andere bladdragende succulenten.
Ik lees nu in Botanica dat Adenium obesum een winterbloeier is en dan doorgaans bladloos is. Adenium is afkomstig uit Zuid Afrika en bloeit daar vermoedelijk in het droge zomerseizoen. Dat de bloeiperiode hier vervolgens in de winter valt, is door bebrek aan licht en warmte niet gunstig. De vermoedelijk geforceerd ontwikkelde bloemknoppen vallen dan vervolgens in onze schemerige woonkamers af. Overwintering in de koude kas (3°C) bij de overige succulenten is waarschijnlijk kansloos (Adenium klimaatzone 10/11).

Draco
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bladval Adenium

Berichtdoor batdah op 07 dec 2019 22:02

Han,
Gewoon kaal laten vallen en stopppen met water geven.
Volgend jaar lekker naar buiten....
Bij 15 graden en nauwelijks licht kan deze niet anders dan in rust gaan...en eigenlijk is dit geen geschikte kamerplant.

3 graden gaat deze niet overleven..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten