Palmplant krijgt dode bladeren en bruine toppen

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Palmplant krijgt dode bladeren en bruine toppen

Berichtdoor yveske op 16 dec 2019 11:19

Beste ik ben nieuw hier en zit met een probleem, ik heb nu voor de 2maal een palmplant gekocht nadat mijn eerste droge bladeren kreeg na een jaar mooi te staan. Nu is mijn 2de plant na ook ongeveer jaar prachtig te staan zelfde symptomen aan het krijgen, ik heb al 10 tal droge vertakkingen moeten afknippen en blijft droge bladeren krijgen en bruine toppen. Iemand verstand en raad hiermee? twijfel sterk aan de plaats ligt qua lichtinval, misschien eerder dan de luchtvochtigheid? ze staat in de woonkamer met cv een 3tal meter van een chauffage Ik geef ze ongeveer 1x per week water als ik zie de potgrond droog is, hoop ze op deze plaats kan blijven en erdoor komt want ze staat mooi in deze hoek, hopend op ze te herstellen is want anders moet ik toch kijken naar een andere soort dat minder luchtvochtigheid ofzoiets verlangt?AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
yveske
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 dec 2019 11:06
0 bedankjes

Re: Palmplant krijgt dode bladeren en bruine toppen

Berichtdoor batdah op 16 dec 2019 14:58

De plant staat in een dichte pot!!!

En ik heb meteen een tegenvraag....ik zie een gesloten rolluik.....hoe zit het met het licht?

Ps
Dypsis is geen makkelijke kamerplant voor de meesten....

Howea forsteriana , de kentiapalm zou een betere houdbare keuze zijn..

Advies,
Gooi de plant weg dit wordt niks meer en koop een kentiapalm of iets anders....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Palmplant krijgt dode bladeren en bruine toppen

Berichtdoor yveske op 16 dec 2019 15:18

batdah schreef:De plant staat in een dichte pot!!!

En ik heb meteen een tegenvraag....ik zie een gesloten rolluik.....hoe zit het met het licht?

Ps
Dypsis is geen makkelijke kamerplant voor de meesten....

Howea forsteriana , de kentiapalm zou een betere houdbare keuze zijn..

Advies,
Gooi de plant weg dit wordt niks meer en koop een kentiapalm of iets anders....


rolluik is meestal open overdag, soms is gesloten voor de privacy, er is ook nog een zijruit die je niet ziet op de ene foto die is altijd open. dus als ik het goed begrijp, een open pot onderaan en een kentiaplan aanschaffen. spijtig maar bedankt nu weet ik mijn 3de aankoop best geschikt is hier.
yveske
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 dec 2019 11:06
0 bedankjes

Re: Palmplant krijgt dode bladeren en bruine toppen

Berichtdoor batdah op 16 dec 2019 15:21

Dat rolluik kun je beter open houden,

Een kentia kan met minder licht toe dus die blijft met minder zorg veel langer mooi.

Voor in de meeste huizen is dat een betere keuze......met eenvoudige zorg blijft die meerdere jaren mooi.
En koop de plant op een goed adres, dus geen woonwarenhuis of bouwmarkt....dat kost meer maar de plant gaat dan ook veel langer mee.


Ps een groenbladige Dracaena zou ook een goede keuze zijn....die heeft minder moeite met een af en toe gesloten rolluik en is goedkoper in aanschaf.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Palmplant krijgt dode bladeren en bruine toppen

Berichtdoor yveske op 16 dec 2019 15:29

batdah schreef:Dat rolluik kun je beter open houden,

Een kentia kan met minder licht toe dus die blijft met minder zorg veel langer mooi.

Voor in de meeste huizen is dat een betere keuze......met eenvoudige zorg blijft die meerdere jaren mooi.
En koop de plant op een goed adres, dus geen woonwarenhuis of bouwmarkt....dat kost meer maar de plant gaat dan ook veel langer mee.


Ps een groenbladige Dracaena zou ook een goede keuze zijn....die heeft minder moeite met een af en toe gesloten rolluik en is goedkoper in aanschaf.


ok bedankt, eens rondkijken.
yveske
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 dec 2019 11:06
0 bedankjes

Re: Palmplant krijgt dode bladeren en bruine toppen

Berichtdoor Folium op 21 dec 2019 10:19

Dag yveske, Regelmatig bevelen is ook nooit slecht zou ik zeggen.
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Palmplant krijgt dode bladeren en bruine toppen

Berichtdoor Rob op 21 dec 2019 12:17

Niet erg fraai, maar weggooien is wel heel snel.
Nu is Dypsis lutescens (want dat heb je) niet een erg gemakkelijke palm in huis, maar ik heb er jaren een gehad. Hij zal zeker weer nieuwe groei aanmaken, vermits je het hem beter naar zijn zin maakt.
Howea forsteriana (Kentia) is absoluut gemakkelijker als Palm.
Als je er aan kan komen dan is Chamaedorea elegans nog eenvoudiger omdat ie zowel de donkere dagen als droge en natte grond goed verteerd. Qua gedrag/Water geven zijn ze min of meer gelijk. Ik heb er inmiddels zon 8 in huis staan op plakken die zo donker zijn dat het mij soms ook verbaasd dat ze nog groeien...

Ik vermoed dat de grootste schade hier echt wel ligt in staand water onder in de pot (dichte pot = uiteindelijk altijd een (dodelijk) probleem. Het aantal fraaie sierpotten dat word verkocht zonder verder advies is absoluut een issue!
PS: die vocht meter heb ik ooit ook gehad. Buiten dat ze erg slecht zijn, werken ze niet goed als je ze laat zitten in de pot.


Ik zou:
- lelijke bladeren punten wegnemen (ze worden niet meer beter).
- verpotten in nieuwe binnen pot met gaten, kijk naar luchtige, mediterrane grond of fatsoenlijk palmgrond. die zakken zijn net iets duurder (tussen 8 en 10 euro in de regel)
- met binnenpot terug in de grijze of op schotel.
- watergeef regime veranderen. Ik zet de binnenpot gewoon eens per 2-3 weken onder een lauwe douche, of in de zomer onder de tuinslang. Dus: minder frequent maar meer, overbewateren en goed laten uitlekken. Als je goede grond hebt dan loopt het overschot van onder binnen enkele seconden eronderuit.

Qua licht lijk je wel redelijk te zitten - de laatste foto geeft bijna directe zon, en dat is prima. Meer is beter. 3 m tot je verwarming is ook wel OK. Benevelen mag altijd. Planten spuitje erbij zetten.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten