Vriesea Fosteriana nog te redden?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Vriesea Fosteriana nog te redden?

Berichtdoor Geert_Zwienesteert op 28 dec 2019 02:47

Hallo allen,

Mijn eerste post op dit forum. Sinds een tijdje ben ik vrij fanatiek met kamerplanten, lees er veel over maar heb nog niet veel ervaring.

Mijn persoonlijke favoriet is mijn Vriesea Fosteriana Red Chestnut. Nooit gedacht dat ik €35,- aan een plant zou uitgeven maar ik moest hem gewoon hebben. Ik hou dus al een tijdje mijn hart vast omdat hij er niet zo goed uit ziet.

De buitenste bladeren hingen er slapjes en verdord bij, en bij nadere inspectie ontdekte ik dat hij het water in de koker niet allemaal opnam. Er groeide zelfs een paddestoeltje in en het water stonk verschrikkelijk. Ik had ooit ergens gelezen dat er altijd wat water in de koker moest staan..
Ik heb het water toen afgegoten, de plant een weekje laten drogen en er nieuw water in gedaan.
Nu, een paar dagen later weer eens gekeken en nu kom ik er achter dat de binnenste bladeren allemaal los zitten. Ik kon ze er zo uitpakken. De onderkant is lichtbruin en het stinkt. Gek genoeg ziet het zichtbare gedeelte van de bladeren er nog steeds mooi en kleurrijk uit.

Lang verhaal kort.. ik baal als een stekker en weet nu niet wat ik het beste kan doen.
-De bladeren terug steken en hopen dat ze weer aangroeien?
-De bladeren weg gooien en het beetje plant wat er nog over is een kans geven?
-Misschien stekjes maken om er zo nog wat van te maken?

Of ben ik nu met een dode plant aan het ouwehoeren....

Alle hulp is welkom!

Met vriendelijke groet,

Geert
Geert_Zwienesteert
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 dec 2019 01:54
0 bedankjes

Re: Vriesea Fosteriana nog te redden?

Berichtdoor Eduard op 28 dec 2019 12:01

Lijkt op een miskoop! Zoals je de situatie omschrijft lijkt het erop dat de plant al stervende was toen je hem kocht, probeer verhaal te halen, een gezonde plant heeft stijf blad en moet altijd een gevulde koker hebben, het blad kun je niet terug steken dit moet vast zitten, lijkt er op dat die al een tijdje dood is :roll: de kluit mag droger staan, in terrarium/ paludarium worden deze vaak epifitisch gehouden dus opgebonden of geplakt aan een tak, temperatuur en verkeerde verzorging lijkt hier aan de orde!
Deze planten kunnen ook goed overleven in de huiskamer mag gesproeid worden de koker gevuld houden en boven de 18ºC gehouden worden , zie beschrijving,

Vriesea fosteriana kan in de natuur 80cm hoog en 70cm breed worden. Onder terrarium omstandigheden zal hij deze grote echter nooit bereiken. Omdat Vriesea fosteriana een langzame groeier is, is hij zelfs geschikt voor kleinere terraria vanaf 50x50x50cm.

Het is de perfecte bromelia voor pijlgifkikkers die hun larven verzorgen omdat hij in zijn oksels veel water vast houdt. Zoals bij alle Bromelia‘s kunnen ze het beste epifytisch opgebonden op een tak of tegen de achter en/of zijwanden aangebracht worden.

Mits een goede drainage voorhanden is kunnen Vriesea ook op de bodem geplaatst worden Temperatuur tussen de 18 en 34C.

https://www.bing.com/search?q=Vriesea%2 ... =CT3210127
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Vriesea Fosteriana nog te redden?

Berichtdoor Geert_Zwienesteert op 28 dec 2019 23:25

Bedankt voor je reactie Eduard. Ik snap het dus ook niet zo goed, want volgens mij moet het geen kwaad kunnen dat er altijd wat water in de koker staat. Zeker in de warmere periode nam hij dat ook wel op dus het heeft er ook niet maandenlang in gestaan. Hij staat in de woonkamer, daar is het nooit kouder dan 17 graden (Oke, dat is wel 1 graad kouder dan 18 maar dat lijkt me nog niet rampzalig voor de plant). De kluit hield ik droog.

Ik weet niet of ik er nog mee terug kan, heb hem namelijk al een maand of 3, 4.
Geert_Zwienesteert
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 dec 2019 01:54
0 bedankjes

Re: Vriesea Fosteriana nog te redden?

Berichtdoor Eduard op 29 dec 2019 00:51

Een andere reden kan zijn te weinig licht, in mijn paludarium sterven ze ook wel eens af door die reden als de planten erboven te zeer gaan woekeren en het licht ontnemen op de koker, duurt dit te lang sterven ze langzaam af, dit kan een hele tijd duren en gaat het water stinken zoals je aangeeft.
kijk eens op het internet jonge planten worden vaak al voor €6.- aangeboden, grote planten konden al aan hun einde zijn toen je ze kocht maar dat niet zichtbaar was :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Vriesea Fosteriana nog te redden?

Berichtdoor Dennis_S op 29 dec 2019 11:47

Kan het zijn dat deze al gebloeid heeft? Ze blijven na de bloei vaak nog lang in leven en wellicht heeft het tuincentrum of de medewerker dat niet in de gaten gehad en de bloeiwijze gewoon verwijderd? Je geeft aan dat er al zijscheuten aanzitten? Dat kan ook een teken zijn dat de bloei l is geweest.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Vriesea Fosteriana nog te redden?

Berichtdoor Eduard op 29 dec 2019 12:04

Dat moet je dan kunnen zien [bloei] aan een afgeknipte stengel, deze blijven lang zitten!
Sowieso zijn veel plantverkopers onkundig in tuincentra, heb wel eens met een bedrijfsleider gesproken die zegt dat het een groot probleem is geschoold personeel te vinden :roll:

Zijn er zijscheuten moet je ook verder niets doen [buiten het verwijderen van afgestorven blad] en wachten tot die scheuten groot genoeg zijn die kun je dan gemakkelijk afnemen en weer oppotten ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Vriesea Fosteriana nog te redden?

Berichtdoor Geert_Zwienesteert op 30 dec 2019 07:16

Eduard schreef:Een andere reden kan zijn te weinig licht, in mijn paludarium sterven ze ook wel eens af door die reden als de planten erboven te zeer gaan woekeren en het licht ontnemen op de koker, duurt dit te lang sterven ze langzaam af, dit kan een hele tijd duren en gaat het water stinken zoals je aangeeft.
kijk eens op het internet jonge planten worden vaak al voor €6.- aangeboden, grote planten konden al aan hun einde zijn toen je ze kocht maar dat niet zichtbaar was :fluiten:


Ik zal eens kijken naar een jonge plant, zie het niet echt zitten om weer een nieuwe voor €35,- te kopen. Helemaal als ik niet zeker weet of die het wel overleeft :roll:
Ik weet niet of hij genoeg licht heeft, hij stond in elk geval niet voor het raam maar midden in de kamer op een verhoging, dicht tegen het plafond.
Geert_Zwienesteert
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 dec 2019 01:54
0 bedankjes

Re: Vriesea Fosteriana nog te redden?

Berichtdoor Geert_Zwienesteert op 30 dec 2019 07:19

Dennis_S schreef:Kan het zijn dat deze al gebloeid heeft? Ze blijven na de bloei vaak nog lang in leven en wellicht heeft het tuincentrum of de medewerker dat niet in de gaten gehad en de bloeiwijze gewoon verwijderd? Je geeft aan dat er al zijscheuten aanzitten? Dat kan ook een teken zijn dat de bloei l is geweest.


Nee, er zitten juist geen zijscheuten aan. Ik denk niet dat hij gebloeid heeft, althans ik zie geen sporen van een bloeistengel en ook geen zijscheuten. Het was wel al een grote plant toen ik hem kocht.

Zag net trouwens op de kassabon dat ik hem al een half jaar heb, dus terug gaan zal weinig zin hebben :D Aangezien hij het toch een tijd gedaan heeft, vermoed ik dat het te maken heeft met minder lichturen in deze tijd van het jaar, of overpotten wat ik een week of 6-8 terug heb gedaan (wou hem in een mooie pot hebben en de binnenpot paste daar net niet goed in).
Geert_Zwienesteert
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 dec 2019 01:54
0 bedankjes

Re: Vriesea Fosteriana nog te redden?

Berichtdoor Eduard op 30 dec 2019 14:03

Zal inderdaad een lichtprobleem geweest zijn! Zie voor een eventuele nieuwe tegen betaalbare prijs ;
https://www.dutchrana.nl/shop/terrarium ... -chestnut/
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Vriesea Fosteriana nog te redden?

Berichtdoor Geert_Zwienesteert op 31 dec 2019 00:37

Bedankt voor de tip. Ik twijfel alleen of het plaatje misschien niet klopt, want die plant lijkt niet op een red chestnut. :D
Geert_Zwienesteert
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 dec 2019 01:54
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten