Mango plant laat blad hangen

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Mango plant laat blad hangen

Berichtdoor serena42 op 14 feb 2020 14:53

Ik heb afgelopen zomer een mango plant gekocht en in een volkstuin in de kas geplant.. Maar nu laat hij zijn blad hangen...
Misschien heb ik teveel water gegeven maar zag ook een muizen gang onder de wortels door..
Kan ik hem uit de grond halen en hem in een pot planten tot hij weer goed is aangeslagen?
Ik was zo zuinig op de plant.
serena42
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 05 nov 2010 14:59
0 bedankjes

Re: Mango plant laat blad hangen

Berichtdoor hanscazan op 14 feb 2020 17:06

Serena, Mango's zijn niet de makkelijkste, warme kas is al een uitdaging. Elke tropische plant in ons klimaat verliest soms/eerder altijd het blad. Maar niet getreurd, bij ons huidige weer loopt deze weer uit in de lente. Check op nieuwe Uitlopers/knoppen, indien de stam dus gezond eruit ziet kan e.e.a. best meevallen.
Elke verstoring in deze tijd is een CHOCK voor een plant, dus tenzij je de plant binnen kunt/kan/wilt zetten liever toch w88, (en muizenkorrels indien je denkt dat dit het probleem is.
Suc6 met je keuze
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Mango plant laat blad hangen

Berichtdoor batdah op 15 feb 2020 23:42

Ik zou in eerste instantie denken dat het gewoon te koud is..tenzij je die kas flink stookt...maar dat kan vaak niet op volkstuincomplexen.

Deze plant is nogal kouwelijk.....ik ga er vanuit dat je in noordwest europa woont...
Eigenlijk is dit een tropische kas plant en ongeschikt voor koudere klimaten...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Mango plant laat blad hangen

Berichtdoor Eduard op 16 feb 2020 00:17

Juist ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Mango plant laat blad hangen

Berichtdoor serena42 op 16 feb 2020 17:05

Nou er nog iemand die een mango plant heeft en die doet het wel alleen ze heeft hem in een pot ipv in de volle grond . Ik heb hem nu ook in een pot gezet. De kleigrond is denk ik de boosdoener, houdt teveel water vast.
Hij heeft het in het begin goed gedaan maar ineens laat hij zijn blad hangen. En in de kas is het niet onder de 10 graden geweest. Mijn citrus doet het ook goed...
We zullen zien...
Ik denk dat die te nat heeft gestaan.
serena42
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 05 nov 2010 14:59
0 bedankjes

Re: Mango plant laat blad hangen

Berichtdoor serena42 op 16 feb 2020 17:31

Lees ook bij mango plant kopen dat het minimum temp.tot +5 kan hebben.. In de kas is het steeds +10 geweest.. Dus ik denk eerder de natte kleigrond.. En tja anders weer een nieuwe in Spanje kopen als ik er weer ben. Nu eerst in pot gezet en afwachten..
serena42
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 05 nov 2010 14:59
0 bedankjes

Re: Mango plant laat blad hangen

Berichtdoor batdah op 17 feb 2020 00:01

serena42 schreef:Nou er nog iemand die een mango plant heeft en die doet het wel alleen ze heeft hem in een pot ipv in de volle grond . Ik heb hem nu ook in een pot gezet. De kleigrond is denk ik de boosdoener, houdt teveel water vast.
Hij heeft het in het begin goed gedaan maar ineens laat hij zijn blad hangen. En in de kas is het niet onder de 10 graden geweest. Mijn citrus doet het ook goed...
We zullen zien...
Ik denk dat die te nat heeft gestaan.


Citrus is geen vergelijk, citrus groeit hier buiten en ze zijn weleens een nachtje wit berijpt van de vorst...ook in het noorden kunnen ze wel wat vorst aan voor een korte periode...
Maar een lange periode 10 graden en dan bedoel ik maanden gaat ook fataal worden....

10 graden is veel te koud, zeker voor een langere periode...hier worden ook mango planten verkocht (met vruchten er aan ik denk import uit spanje) maar de meesten overleven hier de winter niet en hier komt het zelden onder de 15 graden....ik woon midden portugal in een redelijk mild klimaat en bij mij is dit ook een kasplant..

Ik denk dat de klei niet veel uitmaakt....wel de bodemtemperatuur...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Mango plant laat blad hangen

Berichtdoor Hansvdb op 17 feb 2020 09:57

Een plant die het niet naar de zin heeft laat zijn bladeren vallen. Bladeren loslaten kan alleen een plant die leeft, een plant die dood is kan dat niet meer. Dan gaan eerst de bladeren slap hangen en vervolgens de groene takken en uiteindelijk vergeelt en verdort de hele plant. Hier is waarschijnlijk sprake van het afsterven van de wortels ten gevolge van te lage temperaturen in de koude natte grond.
Je zou de mango naar binnen kunnen halen en zoveel mogelijk van de potgrond verwijderen en vervangen door nieuwe goed drainerende nieuwe grond in de hoop dat er nog wat leven is in de wortelregio, maar waarschijnlijk kun je hem afschrijven. Als er nog gezonde wortels zijn kun je de plant ook terug snoeien zodat er minder verdamping plaats vindt en de plant zich kan herstellen, maar eerlijk gezegd zie ik het somber in. Mangobomen houden niet van Nederland, te koud, te weinig zon. Het zijn en blijven zorgenkindjes.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Mango plant laat blad hangen

Berichtdoor serena42 op 23 feb 2020 18:03

Heb hem naar huis gehaald de wortels schoongemaakt en in een pot gezet met schone grond vermengd met wat zand. Top eraf geknipt. Nu afwachten maar denk dat het over is..ga het toch weer proberen maar dan in pot in de kas en in de winter de pot inpakken...
serena42
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 05 nov 2010 14:59
0 bedankjes

Re: Mango plant laat blad hangen

Berichtdoor Hansvdb op 01 maart 2020 15:49

Mangobomen groeien ook in streken met een droge periode. Dan gaan ze in rust. Mango's kunnen dus wel wat koude verdragen, mits de wortels niet te nat zijn want dan verrotten ze. Mij is dat ook eens gebeurd met een Mango die ik gekocht had. Nu heb ik een andere en die heb ik met de originele kluit in een grotere pot gezet die ik heb bijgevuld met Tom Poes kattenbak korrels. Dat is net zo iets als Seramis maar dan veel goedkoper.

Foto0019.jpg
Foto0019.jpg (293.07 KiB) 5037 keer bekeken

Het voordeel van deze korrels is dat ze veel vocht kunnen opnemen en zeer doorlatend zijn. Er kan gewoon water in de schotel staan zonder dat de wortels gaan rotten. Deze Mango staat in de winter in een soort kleine serre die vroeger het inpandige deel van een balkon was. Daar wordt het niet kouder dan ongeveer 14 graden. Als de zo schijnt kan het wel 30 graden worden.
De plant schijnt het naar de zin te hebben en heeft inmiddels bloemknoppen gevormd:

Foto0017.jpg
Foto0017.jpg (128.67 KiB) 5037 keer bekeken

Naast deze heb ik daar nog een zaailing staan die het ook goed doet. Hij heeft al nieuw blad gevormd.

Foto0018.jpg
Foto0018.jpg (260.68 KiB) 5037 keer bekeken

Aan de Mango die nu dood is heb een vrucht gehad die goed smaakte.

Mango.JPG
Mango.JPG (170.04 KiB) 5037 keer bekeken

Als de lente een beetje opschiet kan de Mango naar de kas om bestoven te worden. Er staan al allerlei fruitbomen in bloei, maar helaas nog geen bij of hommel gezien.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten