Wat is er gebeurt met mijn phoenix canariensis?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Wat is er gebeurt met mijn phoenix canariensis?

Berichtdoor Dennis_S op 06 apr 2020 22:46

Het ziet er eigenlijk erg verdroogd uit. Hoe zagen de wortels er uit toen je hem uit de pot haalde? En wat bedoel je met hij stond altijd buiten? Ook afgelopen winter? Probleem kan al langer spelen, maar met de zon en deze temperaturen ineens kan het dan snel gaan. Twee weken terug haalde ik nog frisgroene bladeren van mijn Phoenix uit de tuin die ik in november had afgeknipt en op de grond had gelegd om los blad wat ik op de grond had gelegd als winterbescherming vast te houden. Pas vorige week zijn deze bladeren ineens echt verdord. kan dus zijn dat je plant al in de winter een wortelprobleem heeft ontwikkeld en dat dat pas nu zichtbaar wordt.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Wat is er gebeurt met mijn phoenix canariensis?

Berichtdoor Orodski op 07 apr 2020 10:43

Roots zien er toch goed uit !
Bijlagen
3D20DA97-5BE0-4747-9EAF-36DF2D862933.jpeg
3D20DA97-5BE0-4747-9EAF-36DF2D862933.jpeg (183.08 KiB) 2670 keer bekeken
Orodski
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 13 jul 2019 18:11
Woonplaats: Deurne antwerpen
1 bedankjes

Re: Wat is er gebeurt met mijn phoenix canariensis?

Berichtdoor draco op 07 apr 2020 11:26

De wortels zien er vitaal uit maar de capaciteit voor de opname van water is vrij gering in verhouding tot de kroon. Misschien dat dit op enige moment na het uitplanten de uitdroging heeft veroorzaakt? Palmen als deze Phoenix moeten steeds over water kunnen beschikken en een tijdelijk tekort is niet direct zichtbaar. Phoenix canariensis kan zich wel aanpassen aan drogere omstandigheden maar gedijdt beter bij voldoende vocht en dat geldt zeker voor een exemplaar dat voorheen als potplant werd vertroeteld. Bewatering is een van lastigste aspecten bij deze liefhebberij. Elke soort vraagt om een eigen specifieke behandeling. Na meer dan een halve eeuw leer ik nog steeds bij. Ik doe nu weer nieuwe ervaring op met een verzameling Begonia rex hybrides. Als die te nat worden gehouden gaan ze rotten en ik heb inmiddels ontdekt dat je het beste kan wachten met watergeven tot de bladeren gaat hangen. :happy_thai:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wat is er gebeurt met mijn phoenix canariensis?

Berichtdoor Dennis_S op 07 apr 2020 12:54

Ik zie wel gezonde wortelpunten, maar hogerop oogt het minder gezond. Ik kan het mis hebben, maar mogelijk is een deel van je wortels waar ze net uit de stam komen, bevroren tijdens de weinige vorst die we hebben gehad. Stond je palm een beetje verhoogd as in, drukte de wortels je palm al een beetje uit de pot? Als dan dat kwetsbare deel boven de grond komt, is dit extra kwetsbaar voor vorst. De wortels kunnen in de regel veel minder vorst aan dat de plant zelf. Als een deel van je wortels dan dood gaat, dan zal ook het onderste deel geleidelijk afsterven. Wellicht is een deel van je wortels zo buiten werking geraakt. De uiteinden, die niet bevroren zijn omdat ze meer in de pot zaten, kunnen nog lange tijd gezond ogen, maar zullen dan ook uiteindelijk afsterven. Zo te zien zijn niet al je wortels aangetast. Ik zou de plant snoeien en gewoon hopen op een goed herstel. Meer kun je nu ook niet doen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Wat is er gebeurt met mijn phoenix canariensis?

Berichtdoor Troy op 07 apr 2020 15:43

Het banaantje/canna die er naast staat op de eerdere foto ziet er ook uitgedroogd uit. Ik denk daarom toch dat fysieke droogte in combinatie met een lekker zonnetje de oorzaak is.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Wat is er gebeurt met mijn phoenix canariensis?

Berichtdoor Orodski op 07 apr 2020 17:19

Ik heb het ondertussen ergens anders geplant met alleen potgrond dus hopelijk komt het nog goed.
Troy, de banaan heb ik enkele dagen in de grond gestoken en is indd wat uitgedroog maar het nieuw blad zal wel beter uitzien.
Orodski
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 13 jul 2019 18:11
Woonplaats: Deurne antwerpen
1 bedankjes

Re: Wat is er gebeurt met mijn phoenix canariensis?

Berichtdoor Eric08 op 10 apr 2020 09:00

Niet laten wennen aan het eerste zonlicht? Komt de palm uit een donkere of schaduwrijke plek? Grt
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten