Citrus met aangevreten blaadjes

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Citrus met aangevreten blaadjes

Berichtdoor krista op 20 apr 2020 08:53

(Had dit onderwerp per ongeluk bij exotische boomen gepost)

Weet iemand welk beestje, bij enkele van mijn citrusboompjes, verantwoordelijk is voor het aanvreten van bladranden en het maken van gaatjes in het blad De meeste van mijn 7 citrussen hebben er geen last van en zitten boordevol met bloesem en nieuwe scheuten. Het is geen spint want die is makkelijk te herkennen en daar heb ik een effectief bestrijdingsmiddel voor.
Wie het weet mag het schrijven, en daarvoor bij voorbaat dank,
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Citrus met aangevreten blaadjes

Berichtdoor draco op 20 apr 2020 10:48

Als er geen slijmsporen op de bladeren zitten zijn het misschien lapsnuitkevers. Trage grijszwarte torren die in de schemer actief zijn en zich overdag schuilhouden. De larven leven in de (pot)aarde van o.a. plantenwortels. De lapsnuitkever met als meest bekende soort de taxuskever is ondanks de naam weinig kieskeurig maar wellicht dat ze sommige citrusbladeren niet lekker vinden vanwege etherische bestanddelen? Biologische bestrijding van de larven is met aaltjes. Ik heb daar geen ervaring mee. Ik vang de kevers als ze actief zijn in het donker van de planten, hier is met name Clerodendrum bungei doelwit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Citrus met aangevreten blaadjes

Berichtdoor krista op 21 apr 2020 10:17

Dank voor je antwoord.
Vraag is wel hoe groot deze kevertjes zijn. Zelf heb ik nog nooit enig beestje op de bladeren gezien als spint er zijn geen slijmsporen van slakken. Sinds een half jaar woon ik op flat met grote balkons. Slakken kunnen hier mi. ook niet komen. Als het donker is zal ik eens kijken of ik wat zie.
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Citrus met aangevreten blaadjes

Berichtdoor batdah op 24 apr 2020 02:05

Ik zou ook denken aan taxuskevers....en die zijn nog niet het ergste vooral de larven...in kuipplanten kunnen die enorme schade veroorzaken..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Afgevreten Citrusblad en andere soort

Berichtdoor krista op 04 mei 2020 20:32

Kan mijn post hier niet meer terugvinden, Had de vraag gesteld welk beestje er verantwoordelijk is voor het afvreten van bladranden en gaten in het blad. Heb dit geconstateerd bij citrus en nispero.
Heb van iemand op dit forumeen antwoord ontvangen dat een kevertje welke s'nachts uit de grond kruipt dit zou doen. Heb dit niet kunnen constateren. Heb er een aangevreten blad bij wat minstens op 110 cm. Hoogte zit op een uiterste puntje. Naar mijn idee moet het een vliegend diertje zijn welke s'nachts actief is.
Nogmaals wie weet het zodat ik maatregelen kan nemen.
Dank alvast, Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron