Schimmel op Lagerstroemia

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Schimmel op Lagerstroemia

Berichtdoor draco op 08 mei 2020 18:58

De Lagerstroemia indica met diep rood blad en warmrode bloemen (cv. 'Best Red') heeft sinds deze weer in blad zit, last van een witte schimmel. Ik hoopte dat het eruit zou groeien maar de infectie breidt zich uit. Dit wordt vrees ik een enkele reis kliko of nog beter verbranden? Jammer dan maar een plant minder is ook weer een zorg minder. :mrgreen:
Bijlagen
DSCN4133.jpeg
DSCN4133.jpeg (147.35 KiB) 3411 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Schimmel op Lagerstroemia

Berichtdoor s.janssen op 08 mei 2020 21:25

In de grond er mee Han, goed afspuiten van te voren!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Schimmel op Lagerstroemia

Berichtdoor Dennis_S op 08 mei 2020 21:33

Heel apart, nooit zo gezien. Maar wellicht inderdaad naar buiten (staat ie nu binnen dan?) en eventueel snoeien?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Schimmel op Lagerstroemia

Berichtdoor batdah op 09 mei 2020 00:39

Is gewoon meeldauw....planten die niet lekker groeien/stilstaan zijn extra gevoelig...ik heb dat ook ooit voorgehad toen de 2 Lagerstroemia struiken nog in pot stonden...toen ze uitgeplant waren nooit meer last gehad...

Verder ben ik als vaste plantenkweker/bloementeler wel bekend met deze ziekte(het is nog net geen dagelijkse kost)...het is te voorkomen en ook goed te behandelen....

Dus niet getreurd..knip deze terug en plant ze uit..vermoedelijk zal het dan verleden tijd zijn...

Ps behandelen kan beter preventief dan curatief maar voorkomen is beter dan genezen...dus zorgen voor betere omstandigheden...lucht,licht en voeding...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Schimmel op Lagerstroemia

Berichtdoor draco op 09 mei 2020 01:05

De plant is in het najaar verpot en staat al een maand buiten op een zonnige plek. Mijn vorige Lagerstroemia stond jaren in de tuin tot de vorst van 2012 het einde betekende. Meeldauw is mij welbekend, o.a. bij eiken zie je het vaak in het St. Jan's lot omstreeks begin juni. De bedoeling was om dit exemplaar als kuipplant te houden omdat in de tuin geen plek meer voor is. Meeldauw verwacht je toch bij vochtig warm weer, niet bij het huidige weertype.
Op basis van de beschrijvingen is het echte meeldauw. Ik koop morgen wel een halve liter magere melk en probeer dat als behandeling.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Schimmel op Lagerstroemia

Berichtdoor batdah op 09 mei 2020 01:08

draco schreef:De plant is in het najaar verpot en staat al een maand buiten op een zonnige plek. Mijn vorige Lagerstroemia stond jaren in de tuin tot de vorst van 2012 het einde betekende. Meeldauw is mij welbekend, o.a. bij eiken zie je het vaak in het St. Jan's lot omstreeks begin juni. De bedoeling was om dit exemplaar als kuipplant te houden omdat in de tuin geen plek meer voor is. Meeldauw verwacht je toch bij vochtig warm weer, niet bij het huidige weertype.
Op basis van de beschrijvingen is het echte meeldauw. Ik koop morgen wel een halve liter magere melk en probeer dat als behandeling.


Ben ik niet mee eens Han meeldauw komt meestal in warme droge periodes....
Valse meeldauw is meer van het vochtige weer...

Ps koop gewoon iets van zwavel....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Schimmel op Lagerstroemia

Berichtdoor draco op 09 mei 2020 11:25

Bedankt Batdah, deze meeldauw infectie past dus bij het huidige weerbeeld. Ik zal kijken of ze bij het tuincentrum spuitzwavel verkopen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Schimmel op Lagerstroemia

Berichtdoor batdah op 18 mei 2020 04:00

draco schreef:Bedankt Batdah, deze meeldauw infectie past dus bij het huidige weerbeeld. Ik zal kijken of ze bij het tuincentrum spuitzwavel verkopen.

Bij ons zijn in de hete droge zomer de meesten wit bepoedert....bij ons bedoel ik de provincie want het is hier een straat of laanboom....op straat dus....niet in onze tuin...

Zelf ben ik mijn 12 aangekochtte laagblijvende struiken vorig voorjaar op onverklaarbare wijze kwijtgeraakt....ze kregen ineens een soort van verwelkingsziekte...ik heb ze hier dus nooit uitgeplant...en geen nieuwe meer gekocht...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten