Olijfboom slecht na verplaatsen

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Olijfboom slecht na verplaatsen

Berichtdoor Mike901120 op 01 jun 2020 20:50

Hi allemaal,

Wegens verbouwing heb ik onze olijfboom (paar jaar oud) vorige week moeten verhuizen. Heb zoveel mogelijk wortel uitgegraven om de schade te beperken. Op de nieuwe plaats een goede laag met hydrokorrels en flink water gegeven.

Na een aantal uur begon hij steeds slapper te hangen, heb hem de opeenvolgende dagen flink wat water gegeven en iets korter gesnoeid.

Hij staat nu een week op zijn plaats, maar de blaadjes gaan omkrullen.. op de ene site staat dat hij dan teveel water heeft gekregen, maar op de andere site staat weer te weinig water..

Iemand advies wat ik het beste kan doen? Alvast bedankt!
Afbeelding Afbeelding
Mike901120
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 jun 2020 20:40
0 bedankjes

Re: Olijfboom slecht na verplaatsen

Berichtdoor Greener op 01 jun 2020 20:54

Met dit weer en een verplanting achter de rug kunnen de ingekorte wortels niet het vocht opnemen waar de plant nu om vraagt.
Goed blijven wateren en als de olijf in de volle zon staat de bakken een paar weken een parasol er bij zetten.
Olijven kunnen heel veel hebben dus als je bovenstaande volgt komt het meestal wel goed.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Olijfboom slecht na verplaatsen

Berichtdoor Mike901120 op 01 jun 2020 22:38

Greener schreef:Met dit weer en een verplanting achter de rug kunnen de ingekorte wortels niet het vocht opnemen waar de plant nu om vraagt.
Goed blijven wateren en als de olijf in de volle zon staat de bakken een paar weken een parasol er bij zetten.
Olijven kunnen heel veel hebben dus als je bovenstaande volgt komt het meestal wel goed.


Bedankt voor het advies! Staat in de voortuin dus een parasol is helaas niet mogelijk. Heb hem zojuist weer een flinke plons water gegeven. Moet ik hem de komende dagen met warm weer elke dag even veel water geven? Normaal deed ik dit eens per week..
Mike901120
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 jun 2020 20:40
0 bedankjes

Re: Olijfboom slecht na verplaatsen

Berichtdoor Greener op 02 jun 2020 00:46

Geef hem maar wat extra plonsjes ;)
Gelukkig de komende dagen wat meer bewolking dus wie weet is die parasol helemaal niet nodig.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Olijfboom slecht na verplaatsen

Berichtdoor batdah op 06 jun 2020 03:00

Als die alle haarwortels kwijt is kan je blijven gieten dit is zinloos.

om de schade te beperken is het beter de verdamping te beperken door de boom terug te snoeien en al het blad af te ritsen en zo de verdamping te beperken.
Dagelijks water geven is nooit goed voor pas verplantte bomen wekelijks zou moeten volstaan--

Je had de boom vorig jaar beter kunnen rondsteken om succesvol te verplanten.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Olijfboom slecht na verplaatsen

Berichtdoor Dennis_S op 06 jun 2020 15:35

Eens, grote hoeveelheden water doen meer kwaad dan goed. Lucht en een hoge luchtvochtigheid in de bodem zijn belangrijk voor de ontwikkeling van nieuwe haarwortels. Teveel vocht en er is dan te weinig lucht in de bodem. Snoeien zou ik ook doen. Moet zeker dan goed komen, maar stop met watergeven! Pak dat pas weer op als je enige groei ziet.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten