Yucca krijgt geel blad en zwarte punten

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Yucca krijgt geel blad en zwarte punten

Berichtdoor IngeR op 02 jun 2020 15:12

Help mijn yucca krijgt geel blad aan 1 kant en zwarte uiteinden. Als Google lees ik te nat of te droog... hele natte winter nergens last van gehad. Hij krijgt 1 x in de 2 nu 3 dagen water via de beregening. Hij staat in een verhoogde bloembak van ca. 80 cm hoog. Zie de foto
Bijlagen
E5A1679E-3461-4B4E-B7D9-C91C4815654A.jpeg
E5A1679E-3461-4B4E-B7D9-C91C4815654A.jpeg (42.89 KiB) 3264 keer bekeken
IngeR
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 jun 2020 14:44
0 bedankjes

Re: Yucca krijgt geel blad en zwarte punten

Berichtdoor draco op 02 jun 2020 17:45

Is het misschien aan de kant van de zon? Bij mijn Yucca queretaroensis vergelen de bladeren ook aan zongerichte kant. In het verleden was dit eveneens het geval bij een Yucca linearifolia.
Mogelijk dat de sterke zonnestraling in maart/april hiervan de oorzaak is, terwijl de bodem nog te koud is voor de wateropname ter compensatie van de sterkere verdamping door de bladeren?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca krijgt geel blad en zwarte punten

Berichtdoor Dennis_S op 02 jun 2020 22:25

Of toch te nat? Ik bedoel, Yucca's hoef je eigenlijk nooit water te geven, tenzij ze in een pot staan en dan nog, heel weinig.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Yucca krijgt geel blad en zwarte punten

Berichtdoor draco op 03 jun 2020 00:45

Dennis_S schreef:Of toch te nat? Ik bedoel, Yucca's hoef je eigenlijk nooit water te geven, tenzij ze in een pot staan en dan nog, heel weinig.


Yucca's kunnen als het moet met weinig water toe maar als je wilt dat ze in een fatsoenlijk tempo groeien, moet je ze in de zomer royaler water geven. Yucca rostrata in de tuin krijgt geen extra water, maar de kuipplant krijgt net zo vaak water als de palmen. Ook Yucca queretaroensis in de kas geef ik bij deze warmte een paar keer per week water tot het er onderuit loopt. De dosering is uiteraard wel afhankelijk van de verhouding tussen de plant en omvang van de kuip. Yucca rostrata neemt als kuipplant genoegen met een bescheiden maat en hoeft zelden te worden verpot.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca krijgt geel blad en zwarte punten

Berichtdoor IngeR op 03 jun 2020 07:25

Het is vooral aan de kant waar inderdaad de langste tijd de zon op staat.
Misschien in combinatie met te nat omdat hij tussen meerdere planten staat .
IngeR
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 jun 2020 14:44
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten