Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor jop op 07 jul 2020 14:52

Nog even het volgende; Wat het ook precies is, een gezonde sterke palm zou bestand moeten zijn tegen schimmels en ziektes, ook al staat hij soms koud en nat. De palm is dus niet sterk was mijn redenatie. Ik heb ook gelezen dat dit probleem relatief vaker voor komt in noordelijke streken dan in zuidelijke.

Ik heb bodemmonsters genomen om de ph te meten en wat bleek, de grond had een ph van 5, wat veel te zuur is. Deze palm, oleanders en washingtonia's komen uit mediterrane streken waar je over het algemeen grond hebt met veel kalk er in, deze grond heeft een ph die richting de 7 gaat, soms zelfs erboven. Ik heb dus besloten om in etappes kalk te strooien om de grond langzaam basischer te krijgen, wellicht dat dit helpt.

Ik houd jullie op de hoogte.
Avatar gebruiker
jop
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 01 okt 2011 23:22
Woonplaats: Nijmegen
1 bedankjes

Re: Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor draco op 07 jul 2020 21:04

Toevallig heb ik ook vandaag de zuurgraad gemeten van het uitloopwater van Jubaea chilensis in kuip. Ik had advies gevraagd aan de verkoper omdat het blad niet mooi donkergroen is. Zijn suggestie was om de pH en de EC waarde te meten. De pH is 5 en EC waarde 4000 µS/cm. Beide waardes zijn niet optimaal en een pH van 6,5 past beter bij deze palm. De palmen waren kort tevoren bemest met een dosis opgeloste kunstmest (EC 2000 µS/cm). Voorlopig hoeft de Jubaea nu geen mest meer te krijgen totdat de EC van het uitlopende water voldoende is gedaald. Daarna kan de pH zonodig met een kalkgift (AZ kalk of Maërl) worden verhoogd. Er staan hier een vijftal grote Chamaerops in kuip die in de winter geen bescherming krijgen maar wel naar binnen gaan wanneer er aanhoudende vorst van betekenis wordt verwacht. Regen doet deze palmen niets maar ik ben op mijn hoede voor vorst. Als het droger weer wordt met geleidelijk toenemende vorst, verdragen deze dwergpalmen probleemloos nachtvorst tot ± -8°C. Regen voorafgaand aan plotseling intredende vorst is ongunstig. Ik heb een keer meegemaakt dat het 1 week lang vroor met in de nacht -7°C, gevolgd door een week dooi met veel regen en vervolgens de vorst terugkeerde. Van de vijf Trachycarpus palmen in de tuin ontwikkelden 4 daarna speerrot.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor Dennis_S op 07 jul 2020 22:02

jop schreef:Nog even het volgende; Wat het ook precies is, een gezonde sterke palm zou bestand moeten zijn tegen schimmels en ziektes, ook al staat hij soms koud en nat. De palm is dus niet sterk was mijn redenatie. Ik heb ook gelezen dat dit probleem relatief vaker voor komt in noordelijke streken dan in zuidelijke.

Ik heb bodemmonsters genomen om de ph te meten en wat bleek, de grond had een ph van 5, wat veel te zuur is. Deze palm, oleanders en washingtonia's komen uit mediterrane streken waar je over het algemeen grond hebt met veel kalk er in, deze grond heeft een ph die richting de 7 gaat, soms zelfs erboven. Ik heb dus besloten om in etappes kalk te strooien om de grond langzaam basischer te krijgen, wellicht dat dit helpt.

Ik houd jullie op de hoogte.



Verwacht niet teveel van je stelling in je tweede zin. Het blijft een gegeven dat palmen niet thuis horen in dit klimaat anders zouden ze hier van nature ook wel voorkomen. Dus ook gezonde palmen kunnen dus aangepakt worden door schimmels en ziektes. Natuurlijk heeft een gezonde palm meer weerstand, maar nooit zoveel dat deze het winter na winter zonder bescherming uithoudt. Chamaerops is gewoon een gegeven dat deze aandoening krijgt bij koude en vocht. Als het te koud is, dan staat alle transport in de plantendelen zo goed als stil en valt er minder te verdedigen. Als Chamaerops daar wel aan was aangepast in de evolutie, dan zagen ze er onbeschermd een stuk frisser uit.

Neemt niet weg dat je plan de pH aan te passen wel eens een belangrijke stap kan zijn naar het sterker maken van je plant. Ik ben benieuwd naar je resultaten op termijn.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten