Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor jop op 15 jun 2020 20:01

Hallo,

Ik heb al een jaar of acht een Chamaerops humilis in de grond staan die het op zich erg goed doet, echter heeft hij sinds drie jaar rare vlekken op de bladeren. Ik had het idee dat het een of ander voedingstekort is aangezien ik hem de eerste jaren eigenlijk niet of nauwelijks voeding heb gegeven. De afgelopen twee jaar heb ik hem Culterra gegeven en ik heb het idee dat het minder geworden is, maar er zijn nog steeds (nieuwe) bladeren met deze vlekken. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Het ziet er overigens niet uit als schimmel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft trouwens zaden gevormd!
Afbeelding
Avatar gebruiker
jop
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 01 okt 2011 23:22
Woonplaats: Nijmegen
1 bedankjes

Re: Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor Kweker73 op 15 jun 2020 20:56

Normaal een typisch gevalletje teveel water, hoeft niet van nu te zijn. Maar aangezien hij in de volle grond staat, kan ik het niet plaatsen. Kort last gehad van ongedierte of vallende dingen van bomen in de buurt of zo?
To seed or not to seed, that is the question
Avatar gebruiker
Kweker73
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 24 aug 2018 19:42
Woonplaats: Roosendaal
3 bedankjes

Re: Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor yme op 15 jun 2020 21:33

Wellicht een schimmel infectie?

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor Dennis_S op 15 jun 2020 21:58

Dat doet me heel sterk denken aan de vlekken die ontstaan tijdens de winter in combinatie met vocht. Het ziet er niet uit als een tekort aan voedingselementen, maar wellicht is iemand anders een andere mening toegedaan. Hoe overwinter je deze?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor jop op 15 jun 2020 22:20

Kweker73 schreef:Normaal een typisch gevalletje teveel water, hoeft niet van nu te zijn. Maar aangezien hij in de volle grond staat, kan ik het niet plaatsen. Kort last gehad van ongedierte of vallende dingen van bomen in de buurt of zo?


Nee, geen insecten of ander ongediertje voor zo ver ik weet. Verder staat hij redelijke afgezonderd, op een vlinderstruik en wat bodembedekkers na.

Dennis_S schreef:Dat doet me heel sterk denken aan de vlekken die ontstaan tijdens de winter in combinatie met vocht. Het ziet er niet uit als een tekort aan voedingselementen, maar wellicht is iemand anders een andere mening toegedaan. Hoe overwinter je deze?


Kan.. Hij staat verder altijd onbeschermd. Maar deze winter, en de afgelopen winters waren nu niet bepaald koud.
Avatar gebruiker
jop
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 01 okt 2011 23:22
Woonplaats: Nijmegen
1 bedankjes

Re: Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor Rob op 16 jun 2020 00:50

Lijkt mij ook een beetje vochtschade van de winter.
Ziet er overigens wel fantastisch uit!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor marco67 op 16 jun 2020 19:36

Ik heb ook van dergelijke bruine vlekjes op mijn Chamaerops bladeren. Ik vermoed dat het een soort schimmel is. Het ene jaar is het erger dan het andere maar vochtig weer lijkt het erger te maken. Mijn palmen hebben dat al jaren en dood gaan ze er gelukkig niet aan. Het is esthetisch wat minder mooi om te zien. Ik knip daarom de bladeren die het ergst besmet zijn geraakt eraf. Mijn Trachycarpus palmen hebben er overigens ook last van.
marco67
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 31 dec 2013 16:13
Woonplaats: Zoetermeer
2 bedankjes

Re: Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor jop op 16 jun 2020 20:02

yme schreef:Wellicht een schimmel infectie?

Groetjes,

Yme


Rob schreef:Lijkt mij ook een beetje vochtschade van de winter.
Ziet er overigens wel fantastisch uit!


Bedankt! Ja hij gaat lekker, de grootste stam is bijna een meter hoog:

Afbeelding
marco67 schreef:Ik heb ook van dergelijke bruine vlekjes op mijn Chamaerops bladeren. Ik vermoed dat het een soort schimmel is. Het ene jaar is het erger dan het andere maar vochtig weer lijkt het erger te maken. Mijn palmen hebben dat al jaren en dood gaan ze er gelukkig niet aan. Het is esthetisch wat minder mooi om te zien. Ik knip daarom de bladeren die het ergst besmet zijn geraakt eraf. Mijn Trachycarpus palmen hebben er overigens ook last van.


Ik kan me voorstellen dat hij tijdens een koude natte winter gevoeliger is voor schimmel inderdaad. Maar zoals marco67 al zegt, hij lijkt er inderdaad geen last van te hebben, het is alleen niet zo mooi.

Bedankt voor de reacties.
Avatar gebruiker
jop
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 01 okt 2011 23:22
Woonplaats: Nijmegen
1 bedankjes

Re: Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor draco op 16 jun 2020 21:15

Het is inderdaad een bladziekte die optreedt bij een combinatie van koude en nattigheid. Sommige palmen zijn er gevoeliger voor dan andere, Butia bijvoorbeeld. Caryota mitis die in het najaar te lang buiten in de regen stond, kreeg ook deze bruine plekken. In de woonkamer stopte de aantasting die vermoedelijk door een bacterie of schimmel wordt veroorzaakt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Vlekken op bladeren Chamaerops humilis

Berichtdoor Dennis_S op 16 jun 2020 22:26

Dat je hem niet beschermd in de winter is dan ook meteen de oplossing. Niet de mate van koude, maar de combinatie van vocht en geen actieve groei maakt de plant kwetsbaar voor wat ik me nu herinner inderdaad een schimmel is. Op het EPS forum heeft iemand daar eens uitgebreid over geschreven. Ik bescherm mijn Chamaerops altijd met een hokje tegen vocht en sindsdien heb ik nooit meer last van die vlekken. Wel wat bruine bladpunten die tegen de wand aankomen, maar overall blijft de plant erg netjes. Wellicht dan toch een idee om eens een hokje of op zijn minst een ruim afdak te maken komende winter. Moet je wel voor in zijn natuurlijk, maar dit is inderdaad een minpuntje van Chamaerops.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten