Help!Mijn vijgenboom verliest zijn bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Help!Mijn vijgenboom verliest zijn bladeren

Berichtdoor Prutsy1967 op 16 jun 2020 08:52

Beste gebruikers,
Vrijdag jl plantte ik een vijgenboom ,aangekocht in pot in het tuincentrum.
Hij is toch al goed 2 meter hoog,ik schat een 20 jaar oud.
Vanaf de dag na aanplant begonnen de bladeren slap te hangen en op te krullen,nu vallen ze ook af...
De boom is geplant in een ruim plantgat,en aangevuld met speciale potgrond voor mediterrane planten.
Ik geef hem elke avond goed water met de slang.
Zelfs kleinere bladeren,die nog mooi fris zijn komen los en vallen af,ze zijn totaal niet uitgedroogd,want er komt sap uit de stengels..

Wat te doen?Ik ben ten einde raad.....
Bijlagen
vijg 1.PNG
vijg 1.PNG (423.44 KiB) 9097 keer bekeken
Prutsy1967
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 16 jun 2020 08:44
0 bedankjes

Re: Help!Mijn vijgenboom verliest zijn bladeren

Berichtdoor Tom1986 op 16 jun 2020 09:13

Stond ie binnen in het tuincentrum?
Tom1986
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Help!Mijn vijgenboom verliest zijn bladeren

Berichtdoor Tim123 op 16 jun 2020 09:56

Ziet er uit als een wortel beschadiging.
Goede nieuws is dat de vijg in dit geval nadat deze merendeel van de bladeren verliest nieuwe bladeren aanmaakt en al snel herstelt.
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes

Re: Help!Mijn vijgenboom verliest zijn bladeren

Berichtdoor draco op 16 jun 2020 10:14

Gun de wortelkluit ook af en toe wat lucht voor de ademhaling, een vijg is geen waterplant.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Help!Mijn vijgenboom verliest zijn bladeren

Berichtdoor RandyK op 16 jun 2020 13:18

Vaak worden de vijgenbomen in een warmer land opgekweekt. Dan voordat ze geïmporteerd worden , spitten ze de boom uit de grond en plaatsen deze in een pot. Die kleiachtige grond is heel compact in een pot met wortelgroei. Zo compact dat wanneer je de plant in pot water geeft het gewoon bij de wortelkluit langsgaat. Het is belangrijk dat deze kluit wat opgebroken wordt zodat de wortels zich kunnen verspreiden in de grond en zich weer naar behoren kunnen gedragen. Ik weet niet of dat met deze boom gebeurt is. Gewoon water blijven geven maar niet elke dag een flinke plomp , beter is een paar dagen wachten dan flink water geven en weer iets uit laten drogen. Een vijg is in principe sterk genoeg om wel terug te komen van 1 keer bladverlies , mochten de bladeren weer terugkomen zijn deze ook meteen beter aangepast aan de boom zijn nieuwe plek.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Help!Mijn vijgenboom verliest zijn bladeren

Berichtdoor HenksVijg op 26 jul 2021 17:09

RandyK schreef:Vaak worden de vijgenbomen in een warmer land opgekweekt. Dan voordat ze geïmporteerd worden , spitten ze de boom uit de grond en plaatsen deze in een pot. Die kleiachtige grond is heel compact in een pot met wortelgroei. Zo compact dat wanneer je de plant in pot water geeft het gewoon bij de wortelkluit langsgaat. Het is belangrijk dat deze kluit wat opgebroken wordt zodat de wortels zich kunnen verspreiden in de grond en zich weer naar behoren kunnen gedragen. Ik weet niet of dat met deze boom gebeurt is. Gewoon water blijven geven maar niet elke dag een flinke plomp , beter is een paar dagen wachten dan flink water geven en weer iets uit laten drogen. Een vijg is in principe sterk genoeg om wel terug te komen van 1 keer bladverlies , mochten de bladeren weer terugkomen zijn deze ook meteen beter aangepast aan de boom zijn nieuwe plek.
RandyK, Hallo RandyK,
Deze reactie van jou, nodigt uit naar meer,
Ik ben een Amsterdamse balkon bezitter en probeer een vijgenboom in leven te houden.
Maar die boom zit in een (grote) plastic bak en al het water dat ik er in gooi, zakt binnen een dag in de (plastic) schotel en de boom verpietert. 10 jaar geleden gekocht in een tuincentrum.
De bladeren vallen uit. Maar in het voorjaar zag het er hoopvol uit. Alles liep weer mooi uit. Maar nu ziet het er triestig uit. In voorbije jaren had ik een aardige vijgenoogst. En dat op een Amsterdams balkon!!

Wat kan ik doen?
Vast bedankt.
HenksVijg
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 jul 2021 16:50
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron