wat gebeurd er met mijn albizia julibrisin ?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

wat gebeurd er met mijn albizia julibrisin ?

Berichtdoor exoten vriend op 18 jun 2020 21:31

wat gebeurd er met mijn albizia julibrisin ? er zijn vele kleine scheurtjes in de stam maar er is ook 1 grote scheur in de stam gekomen? door wat komt dat ? wat doe ik er best aan?

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: wat gebeurd er met mijn albizia julibrisin ?

Berichtdoor Dennis_S op 18 jun 2020 21:39

Lastig te zien zo. Maar Albizia heeft nog al eens last van vorstschade. Afgelopen winter was de kans daarop natuurlijk nihil. Maar het kan zijn dat een winter daarvoor een deel van de bast is afgestorven door vorst. Dat zie je in eerste instantie niet omdat de schors er overheen zit. Maar de boom zal vanaf de nog levende randen de schade willen overgroeien, waardoor er aan de randen een soort groeirand ontstaat die de schors uit elkaar trekt. Daardoor scheurt deze dan. Als dit het geval is, dan hoef en kun je er niets aan doen. De boom zal dit zelf herstellen. Ik ben nog wel benieuwd of je precies aan de andere kant van de stam ook iets ziet tekenen op dezelfde hoogte? Dan zou er iets anders aan de hand kunnen zijn. Nogmaals, het blijft lastig beoordelen zo. Ik zou zelf de schors ter hoogte van de scheur eens voorzichtig wegplukken en dan kijken of je daaronder inderdaad nieuwe houtaanwas ziet.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: wat gebeurd er met mijn albizia julibrisin ?

Berichtdoor Rob op 19 jun 2020 00:21

Gekke suggestie maar het lijkt wel of ie is open gebarsten door de overvloedige water toevoer....

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: wat gebeurd er met mijn albizia julibrisin ?

Berichtdoor exoten vriend op 19 jun 2020 05:27

Hallo Dennis...aan de andere kant van de stam zie ik niet iets direct op zelfde hoogte wel op verschillende plaatsen kleine scheurtjes.heb voorzichtig geplukt zoals je aangaf maar kan bijna niets uit plukken zit nog goed vast
Met nieuwe houtaanwas bedoel je nieuwe schors?denk het wel maar zal deze avond eens ingezoomde foto tonen zou je het dan zien?.... dank voor uw uitleg en hulp
Hallo Rob...hij krijgt eigenlijk nooit extra water maar hij geniet van het water dat de boomvarens er naast krijgen...hoop dat het niet het einde word van de albizia :? hoe oud worden deze ongeveer?ook groeit de boom anders zeer goed ,zit mooi in blad en zit al vol bloemknoppen
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: wat gebeurd er met mijn albizia julibrisin ?

Berichtdoor draco op 19 jun 2020 14:31

Na de vorstperiode van 2012 hadden hier verschillende bomen last van 'vorstscheuren' die typisch aan de schaduwzijde van de stam optraden.
Het risico is te verminderen door de stam aan de zonzijde wit te kalken. http://www.houtwal.be/vakartikels/ziekt ... rkomen.htm
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: wat gebeurd er met mijn albizia julibrisin ?

Berichtdoor exoten vriend op 19 jun 2020 19:49

Deze scheur zit om precies te zijn op zuid west dus wel de zon kant... wat raad je aan om te doen? Of afwachten?
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: wat gebeurd er met mijn albizia julibrisin ?

Berichtdoor Dennis_S op 19 jun 2020 21:48

Vorstscheuren ontstaan juist aan de zuidzijde. Daar vinden sterke temperatuurverschillen plaats als de bast/spinthout bevroren is en dan uitbindig door de zon wordt beschenen. Dat is ook een optie. Met hetzelfde resultaat als ik beschreef. Diktegroei vanaf de randen waardoor scheurtjes ontstaan, naast de scheur door vorst. De eerste zijn alleen in de bast aanwezig, de eerste dus wat dieper. Ik zou me geen zorgen maken, het overgroeit wel weer.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: wat gebeurd er met mijn albizia julibrisin ?

Berichtdoor draco op 20 jun 2020 00:20

Dennis_S schreef:Vorstscheuren ontstaan juist aan de zuidzijde. Daar vinden sterke temperatuurverschillen plaats als de bast/spinthout bevroren is en dan uitbindig door de zon wordt beschenen. Dat is ook een optie. Met hetzelfde resultaat als ik beschreef. Diktegroei vanaf de randen waardoor scheurtjes ontstaan, naast de scheur door vorst. De eerste zijn alleen in de bast aanwezig, de eerste dus wat dieper. Ik zou me geen zorgen maken, het overgroeit wel weer.


Dennis hier zaten de vorstscheuren desalniettemin aan de Noordoostzijde van de stammen Cercidiphyllum japonicum en de variëteit pendula). De stammen van deze bomen waren toen nog vrij dun. In de link staat dat een plotselinge temperatuurdaling krimp veroorzaakt van het spinthout waardoor een scheur kan ontstaan. In 2012 daalde de temperatuur abrupt van -10 overdag naar - 20 °C 's nachts, nadat er een dik pak sneeuw was gevallen en bovendien stond er een straffe Noordooster (gevoelstemperatuur -25 °C).
Volgens mij is bij de pendula nog steeds het lidteken van de scheur zichtbaar.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: wat gebeurd er met mijn albizia julibrisin ?

Berichtdoor batdah op 20 jun 2020 02:17

Scheuren in de bast duiden meestal op wortelproblemen of complicaties van drastische snoei...of verkeerde plantdiepte!

Dus werkzaamheden onder de boom binnen het kruinbereik verricht?(grond opgehoogd, terras verandert of zo)

IK zie wel het nodige dode hout in de kroon..en dat deze nogal grof is ingekort..

Ps je zal dit niet willen lezen maar ik denk dat deze de langste tijd gehad heeft..het hout gaat heel makkelijk rotten en wonden en beschadigingen genezen doorgaans niet of slecht...en komt bij dat deze in noord Europa niet oud worden...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: wat gebeurd er met mijn albizia julibrisin ?

Berichtdoor exoten vriend op 20 jun 2020 08:17

Hoop dat Dennis gelijk heeft :fluiten: ;) ...
Batdah heb geen werkzaamheden gedaan rond de plant maar hij word inderdaad elk jaar goed terug gesnoeid tot 1m50 rond de stam(anders groeit hij tot bij de buren en heb ook graag een volle kruin zodat hij schaduw genoeg geeft aan de dicksonia fibrosa die er naast staat
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten