Mijn Beaucarnea heeft slaphangende bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Mijn Beaucarnea heeft slaphangende bladeren

Berichtdoor callany op 31 dec 2020 18:19

Hallo beste leden,

Ik heb sinds een jaar deze plant en vind hem prachtig, sinds dit jaar groeide hij ook zeer snel, kreeg ook veel nieuwe bladeren.
Alleen begonnen de oudere bladeren bruin te worden en slap te hangen dus dacht dat het geen kwaad kon om deze te verwijderen.

Ik heb ze er vervolgens uit getrokken(dit advies vond ik op het internet dus dacht dat het geen kwaad kon). Ik heb niet veel ervaring met planten, ik denk dat ik waarschijnlijk te hard heb getrokken waarnaar de meesten scheuten zichzelf niet meer omhoog konden houden en slap zijn gaan hangen.
Ik hou ze nu omhoog met wat takken en elastiekjes alleen weet ik niet of ze nu te veel bekneld raken en misschien gaat stikken hierdoor.(zie foto's)

Heeft iemand tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Kan ik het zo laten zitten zonder consequenties of kan ik ervan uitgaan dat deze reeds allemaal al kapot zijn?
- Zal de plant zich dan wel weer gaan herstellen? (er is nog eentje die zich gelukkig nog stevig rechtop houd).
Bijlagen
plant 1.jpg
plant 1.jpg (74.3 KiB) 1656 keer bekeken
plant 2.jpg
plant 2.jpg (84.99 KiB) 1656 keer bekeken
callany
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 31 dec 2020 11:49
0 bedankjes

Re: Mijn Beaucarnea heeft slaphangende bladeren

Berichtdoor Eduard op 31 dec 2020 19:39

Oud blad vergeeld in eerste instantie en wordt daarna bruin en hangt [in mijn geval] als een strooien rokje om de stam heen als je ze niet wilt komen ze al zonder trekken los, je moet niets gaan forceren de plant regelt dat zelf ;)
Het kan ook zijn dat je de kluit te vochtig hebt, ik geef mijn plant maar een keer per maand water de stam zorgt voor een waterbuffer [reserve opslag] vaak zie je slappe bladeren die ook vergelen dat komt dan door te natte potgrond, ook moet je een gedraineerde pot hebben waar het teveel aan water wegkan lopen op een schotel, en moet de plant een goede lichte standplaats hebben, te donker lijd ook tot slap blad, succes...

Zie; viewtopic.php?f=13&t=11316
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Mijn Beaucarnea heeft slaphangende bladeren

Berichtdoor callany op 02 jan 2021 13:41

Beste Eduard,

Heel erg bedankt voor je bericht, ik ben momenteel inderdaad zo min mogelijk water aan het geven omdat hij waarschijnlijk herstellende is. maar de grond is geheel droog momenteel, misschien dat ik hem vorige maand te veel heb gegeven.

De standplaats geeft waarschijnlijk niet genoeg licht aan mijn plant maar helaas heb ik geen betere plek in mijn appartement om hem te plaatsen, ik heb geen ramen aan het zuiden en dit is de meest lichte plek in mijn huis. Hopelijk vind ik spoedig een nieuw huis zodat hij beter geplaatst kan worden :D

Ik zal de bladeren met rust laten vanaf nu en hoop dat ze zichzelf spoedig kunnen ondersteunen. Ik voel mij erg schuldig dat ze nu zo droevig hangen.
callany
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 31 dec 2020 11:49
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten