Vraag bemesting

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Vraag bemesting

Berichtdoor Tim123 op 16 feb 2021 15:40

Ik heb een aantal planten naar binnen moeten halen, deze heb ik vandaag in de woonkamer "ontdooid". Blijkbaar had zich een ijslaagje ontwikkelt om te planten heen toen deze in de schuur stonden. Dit was een foutje van mij, ik besefte me niet dat door de ventilatie gaten van de schuur af te blokken met kussens dit juist veel condens veroorzaakte. Het gaat om Trachy F en W zaailingen, een Phoenix D. Zaailing en een grote Opuntia F. I. (Die laatste heeft de hele dag smeltwater in de woonkamer gedruppeld). De palmzaailingen staan inmiddels ontdooid weer buiten. Met het oog op de hoge temperaturen van het weekend en de binnentemperatuur (voor de Opuntia) vroeg ik mij het volgende af.

Heeft het al nut om deze vermoedelijk beschadigde planten eenmalig te bemesten met meststof 10-52-10. Of kan ik hier beter nog mee wachten tot de zon sterker is?
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes

Re: Vraag bemesting

Berichtdoor draco op 16 feb 2021 18:39

Het is nog minstens een maand te vroeg om planten die koel overwinteren te gaan bemesten. En dan is het ook nog de vraag of zaailingen in dit stadium mest nodig hebben? Voor palmen heeft deze mest niet de juiste verhouding NPK 3:1:3. Het fosfaat gehalte is veel te hoog.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Vraag bemesting

Berichtdoor Tim123 op 16 feb 2021 19:25

Bedankt Draco.
Het gaat wel om 2 jarige zaailingen, ik dacht dat de 10-52-10 juist goed is voor herstel van wortelstelsel net na de winter.
Maar als jij zegt dat deze niet goed is voor palmen dan geloof ik dat! Ik gebruik het over het algemeen toch voor bloeiende en vrucht dragende planten/bomen als starter.
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten