trachycarpus fortunei

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

trachycarpus fortunei

Berichtdoor joskes op 26 feb 2021 07:13

Hoelang duurt dit totdat een trachycarpus fortunei hersteld is van winterschade (bladschade).

Is het beter de verdorde bladeren af te snijden of niet en wanneer bemesten of niet .

Hopelijk duurt dit niet lang want het is geen mooi zicht zo.En vanaf wanneer is er terug groei zie nu nog niet veel verandering en het is al 15c geweest.
Alvast bedankt voor tips en uitleg;

groeten Chris :thumb_up:
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei

Berichtdoor Dennis_S op 26 feb 2021 09:09

Geduld, geduld, de groei komt er langzaam weer in. Er is vooral bodemwarmte nodig om de wortels en de bodem weer actief te krijgen. Nu vooral niet mesten. Wacht gewoon tot de groei weer op gang komt en mest dan voorzichtig wat bij (als je grond daar om vraagt, misschien is die al heel vruchtbaar?). Verdorde bladeren kun je eraf snijden als je je er aan stoort. Die doen toch niets meer. In april zal ongeveer het eerste blad weer verschijnen, afhankelijk van hoever de laatste speer zich al had ontwikkeld.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei

Berichtdoor joskes op 26 feb 2021 09:28

Bedankt Dennis voor me gerust te stellen,de palmen staan al een 3 tal jaren in volle grond en waren al wat voller aan het komen .Met deze winterprik hebben ze een enorme duw gekregen en veel bladschade zelf de uitgelopen speren .nu nog veel geduld hebben en hopen op een mooi herstel ;)
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei

Berichtdoor trabbart op 27 feb 2021 00:01

drie jaar is nog niet lang, sommige palmen lijken in shock te gaan , andere groeien na aanplant goed door, ze hebben ook een hele droge periode doorgemaakt , twee keer na elkaar, (remember de rosse gazons en de lage grondwaterstanden) deze winter was voor mijn bomen die al 10 jaar geplant staan geen enkel probleem, ze zijn nu al in groei, de zaadlobben zijn al zichtbaar, een duidelijk teken van stress kan je zien als de bladeren dichtgevouwen staan, ik heb 1 boom die ik groot kocht (2meter stam) die heeft enorm afgezien, ik had op een gegeven moment enkel de speer nog, deze boom is pas na 5 jaar echt weer wat gaan groeien maar erg traag , eerst bijna dood dan klein blad , pas na het 8e jaar had deze een waardige kruintje . deze boom werd qua lengte ingehaald en overgroeid door een boom gekocht met een stam van 1m. qua lengte is deze nog geen 50 cm bijgekomen, hij , of eerder zij gaf me wel al een tweede keer zaad . ik verwacht dit jaar dat de groei op zen beste zal zijn sinds ik deze boom heb, het is er nu niet echt meer aan te zien dat het een probleemgeval was , wel is de kruin nog kleiner dan van mijn andere . Er hangt dus veel vanaf wat je gekocht hebt en waar. de boom die zoveel problemen gaf was een kleibol boom. de andere die goed groeide had een pot vol dikke wortels , (rootbound zelfs)
droogte is niet goed, let in de zomer of ze dichtgevouwen blad laten zien, zet er een druppelsysteem bij als dat zo is. de beste groei is in het voorjaar als het niet te droog is en in het najaar. deze palm houd van vochtige grond. ze kunnen wel wat droogte verdragen maar de groei remt dan .
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei

Berichtdoor joskes op 27 feb 2021 07:15

Trabbart,bedankt voor de informatie :thumb_up: En zal de raad opvolgen om geregeld wat water te geven.Heb ook palmbooster gekocht vanaf wannneer mag men dit geven en zou dit het herstel niet bevorderen ??Hier vanmorgen weer temp rond vriespunt dus de winter is nog lang niet voorbij,zou beter nog wat wachten om lelijke bladeren af te doen :onzeker: of hebben ze nog een waarde in groeiproces weet ik niet;
alvast bedankt voor de raad !! ;)

groeten chris
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei

Berichtdoor Lagarto op 28 feb 2021 00:05

Zolang blad groen is, fotosynthetiseert het en draagt het dus bij aan de stofwisseling van de plant, en daarmee ook aan de groei ervan.
Lagarto
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei

Berichtdoor Rob op 28 feb 2021 00:57

Jos,

Echt ff wachten; het heeft geen zin te proberen winterschade teniet te doen met overmaat boosters en bemesting.
Pas eind maart/begin april heeft bemesting zin. Pas dan kun je ook zien wat de echte schade is. Op dit moment ben je vooral een beetje overbeschermend. Je zult echt vertrouwen moeten hebben in de soort trachycarpus.
Ik heb er hier >30 trachy staan (van <20 cm to >2m), en geen van de T fortunei heeft echt schade (uitzondering is de T. latisectus, maar die was ik gewoonweg vergeten binnen te halen..)

PS: Ik kreeg ook ooit de tip om kleinere formaatjes te kopen.
Ideale maat voor mij is 60-80 cm stam: die slaan sneller aan, en halen de 2m palen vrij rap in. Het bewijs ervan staat in de tuin. Ze zijn ook nog eens veel goedkoper.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei

Berichtdoor joskes op 28 feb 2021 07:22

Rob,
Bedankt :thai: voor de goede informatie maar het is wel waar dat ik de Fort en Waggi wat overbescherm.
Omdat ze in mijn ogen de mooiste planten zijn in mijn tuin en ze niet wil kwijt geraken.Ze hebben hier ook maar een stam van 40 cm heb er Twee.En ook Twee Duo Fort maar deze zijn kleiner.En waggi heb ik er 12 tal met hoogste stam ook 40 cm .Ze staan allemaal verspreid in de tuin en geven een mooi exotisch effect .nogmaals bedankt voor de vele correcte en nuttige info heb al veel in dit forum bijgeleerd! :thai:
groeten Chris :thumb_up:
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei

Berichtdoor joskes op 28 feb 2021 08:00

Rob,
winterschade wat is dit eindelijk speer bruin of bladschade heb nog niet veel ervaringen dit is
mijn eerste erge winterprik heb wel wat beschermd maar toch behoorlijke bladschade ook het blad die uitkomt(speer) een beetje bladschade.Ga je raad opvolgen en hopelijk herstellen ze :onzeker:
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten