Is deze cactus nog te redden?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Is deze cactus nog te redden?

Berichtdoor x5nder op 15 maart 2021 18:21

Ons kantoor is sinds het begin van de lockdown zo goed als leeg. Vandaag deed ik een rondje over de verdiepingen en ik vond daar deze cactus, die overduidelijk aan het eind van zijn latijn is. Wat is wijsheid? Is het mogelijk om de hoofdstam door te snijden (boven het verkleurde deel), een tijdje te laten drogen, en dan in verse cactuspotgrond terugplaatsen, of heeft dat geen zin?

IMG_3896.jpeg
IMG_3896.jpeg (250.06 KiB) 2135 keer bekeken
x5nder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 18 dec 2020 11:07
0 bedankjes

Re: Is deze cactus nog te redden?

Berichtdoor Dennis_S op 15 maart 2021 22:09

Jep. Ik geef je een goede kans van slagen! Wel goedlaten drogen. Kan rustig een paar weken zijn. Op een lichte, luchtige plek niet in de volle zon. Hij is wel ver heen, Misschien moet je zelfs tot aan die zijtscheuten wegsnijden,. En zul je die zijscheuten ook apart op kunnen potten.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Is deze cactus nog te redden?

Berichtdoor draco op 15 maart 2021 23:32

Het is een Euphorbia maar voor de stekmethode maakt het niet uit. Voorzichtig met het giftige melksap en de ogen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Is deze cactus nog te redden?

Berichtdoor x5nder op 16 maart 2021 15:00

Dank @Dennis_S, @draco,

Ik heb de gezonde zijscheuten afgesneden (ontsmet mes) en daarna de hoofdstam doormidden gesneden (zelfs boven de zijscheuten, want de rot liep tot heel ver door). Alles ligt nu op een hoge plek uit de zon, zie foto. Jullie zeggen: paar weken laten drogen? En dan kunnen de stekken rechtop ingegraven worden in een schone pot, met schone cactus/perliet-mix, neem ik aan? En hoe lang moet ik daarna wachten voor een eerste waterbeurt, of aanvankelijk alleen even besproeien met een plantenspuit?

IMG_3906.jpeg
IMG_3906.jpeg (231.42 KiB) 2077 keer bekeken
x5nder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 18 dec 2020 11:07
0 bedankjes

Re: Is deze cactus nog te redden?

Berichtdoor batdah op 30 maart 2021 01:18

Ik denk dat je pas water moet geven als er hergroei in zit...bij andere Euphorbia succulenten werkt dit ook zo.

Ik denk dat deze plant bezweken is door de kou daar zijn ze nogal gevoelig voor is mijn ervaring...helaas valt er dan ook niks meer te stekken moet ik helaas ook uit ervaring meedelen..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten