Last van een ongeidentificeerd geel insect

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Last van een ongeidentificeerd geel insect

Berichtdoor ThijeJim op 08 apr 2021 10:29

Hallo iedereen, ik ben hier nieuw omdat ik het gevecht met een pest insect aan het verliezen ben en ik hulp nodig heb bij het identificeren van het probleem en mogelijke oplossingen.

Afbeelding

Ik heb enige tijd last van deze beestjes. Ze zijn waarschijnlijk binnen gekomen met een Calathea whitestar die ik had gekocht bij een planten winkel. De plant zat na een paar weken vol met deze beesten en spinmijt. De spinmijt ben ik uiteindelijk kwijt geraakt mogelijk met de mix van de Amblyseius californicus en Phytoseiulus persimilis roofmijten die ik had gekocht. De gele zijn echter niet weg gegaan en zitten ondertussen door het hele huis. Elke keer dat ik denk het gevecht te hebben gewonnen op een plant zitten ze weer op twee nieuwe. Op het moment heb ik ze op de volgende planten gehad:
- Calathea whitestar
- Monstera deliciosa
- Philodendron hederaceum
- Avocado plant

Mijn huis is een flinke jungle dus alle planten in quarentaine zetten wordt lastig, daarnaast zitten een aantal planten in terraria met levende reptielen dus een chemisch bestrijdingsmiddel is ook niet bij alles mogelijk.
Ik heb geprobeerd om er achter te komen wat de beesten zijn maar ook dat lijkt lastig. Ik weet alleen dat ze geen webben maken dus het is waarschijnlijk geen spinmijt, en ze zitten vooral op bladeren en jonge groei knoppen van de avocado. Bladeren waar ze op zitten verschrompelen volledig of met grotere bladeren zoals de Monstera komen er grote gele plekken op het blad.

Heel verhaal maar ik hoop dat iemand weet wat deze beesten zijn en hoe ik er vanaf kan komen, misschien met een roof insect.
Alvast bedankt :)
Thije
ThijeJim
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 apr 2021 10:05
0 bedankjes

Re: Last van een ongeidentificeerd geel insect

Berichtdoor Eduard op 08 apr 2021 11:10

Een oplossing van "neemolie" werkt wel maar die moet je buiten behandelen i.v.m. de reuk en was laag die het achterlaat op de plant, de stof die in het goedje zit werkt sterk afremmend op de belagers, ken het probleem, hier staat ook alles vol met plant en reptielen en kikkers dus geen chemische producten ;)
Lijkt op een zuigende soort onder de luizenfamilie, succes met het bestrijden.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10317
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Last van een ongeidentificeerd geel insect

Berichtdoor Peleroly op 08 apr 2021 13:11

Lijken mij fel op de larven van trips. Als het dat is...daar bestaan aaltjes tegen.
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Last van een ongeidentificeerd geel insect

Berichtdoor Dennis_S op 08 apr 2021 14:04

Jep, dit zijn trips. Dus niet gaan spuiten met iets tegen luizen. Het zijn lastig te bestrijden insecten. Lees je even in, kijk even naar jouw omstandigheden en ik hoop dat je dan een passende oplossing vindt. Aaltjes lijkt inderdaad de beste oplossing voor jouw situatie.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Last van een ongeidentificeerd geel insect

Berichtdoor ThijeJim op 08 apr 2021 15:33

Ik zie nu inderdaad dat het trips larven zijn, dat verklaart wel hoe ze zo makkelijk door de kamer verspreiden. Ik zal me maar in gaan lezen in de bestreiding van deze beesten, nematoden lijken mij een goed begin.
ThijeJim
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 apr 2021 10:05
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten