Chamearops bruine bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Chamearops bruine bladeren

Berichtdoor Fred Emons op 07 mei 2021 18:56

Goedenavond, ons 'probleemkind" (een Chamearops). heeft enkel nog bruine bladeren. Afgelopen zomer hadden we vlekken op de bladeren enkel waren er toch nog groene nieuwe uitlopers. Afgelopen winter heeft de Chamearops onder de overkapping gestaan. Redelijk uit de wind, wel heeft hij/zij bij de ernstige sneeuwval stuifsneeuw tegen de stam en pot gekregen. in mijn beleving niet veel. Nadat de plant weer onder de overkapping vandaan is gehaald is deze verwend met wat voeding dit daar de bladeren bruin werden. enkel nu zie ik dus enkel bruin. De bladeren(speren)zitten wel vast en de plant is niet te nat. Wie weet er raad? Wat kan ik doen? Alvast bedankt voor de reactie.
Fred Emons
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 01 jul 2020 18:49
0 bedankjes

Re: Chamearops bruine bladeren

Berichtdoor Eduard op 07 mei 2021 19:32

Hoi, blijft natuurlijk de vraag aan wat voor een vorst die was blootgesteld?, Ik zet mijn palmen in pot in een winterserre, in de volle grond kan deze soort beter tegen vorst dan in pot, daar de wortels kunnen bevriezen, wij hebben deze winter als minima temp. -9ºC gehad dat is dan echt te veel bij -4ºC bevriest de kluit al in pot, als dat een paar dagen aanhoud is de plant geveld :fluiten:
P.S bemesten in het voorjaar terwijl geen groei zichtbaar is ook niet verstandig deze voeding kan door wortelbeschadiging niet opgenomen worden.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Chamearops bruine bladeren

Berichtdoor Fred Emons op 08 mei 2021 08:14

Eduard,

dank voor je reactie. Was dan een dure les. Verwijderen dan maar en iets anders terugkopen...

Groet Fred
Fred Emons
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 01 jul 2020 18:49
0 bedankjes

Re: Chamearops bruine bladeren

Berichtdoor Lagarto op 08 mei 2021 11:25

Ik zou toch nog even wachten met verwijderen Fred. Chamaerops wil nog weleens nieuw uitlopen heb ik begrepen
Lagarto
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes

Re: Chamearops bruine bladeren

Berichtdoor Fred Emons op 08 mei 2021 15:33

goedemiddag Lagarto,

moet ik dan nog wel wat ondernemen? ik bedoel moet ik de bruine takken/uitloop/bladeren verwijderen?

ik hoor het graag(was best een duur ding en een mooi groot formaat, dus moet deze aan het infuus?).

Groet Fred
Fred Emons
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 01 jul 2020 18:49
0 bedankjes

Re: Chamearops bruine bladeren

Berichtdoor Lagarto op 08 mei 2021 23:47

Tja wat heet ondernemen. Dor bruin blad mag je altijd afknippen denk ik, maar dat is alleen voor jezelf, de plant heeft er geen last van. Ik denk dat je niet veel kunt doen verder behalve afwachten. Niet laten uitdrogen noch verzuipen, misschien niet in de volle zon nu omdat de wortels waarschijnlijk door de vorst beschadigd zijn en dus niet genoeg vocht kunnen opnemen (vandaar het dorre blad). Zoals Eduard al zei, voeding/infuus helpt nu niks voorlopig.
Dat denk ik. Er zijn hier veel ervarener mensen op het forum die er misschien nog iets van kunnen zeggen.
Lagarto
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes

Re: Chamearops bruine bladeren

Berichtdoor Lagarto op 06 okt 2021 09:17

Fred heeft je palm zich herpakt?
Lagarto
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten