Canna virus

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Canna virus

Berichtdoor amourath op 30 jul 2010 09:44

Het is al een paar keer ter sprake gekomen, en ik heb al heel wat gegoogled maar er is alsnog weinig concrete info over te vinden... en aangezien een groot aantal van ons wel canna's in de tuin heeft, lijkt het me niet slecht om daar meer info over te verzamelen?

Feiten: er is algemeen maar weinig geweten over de Canna virussen (er zijn er meerdere), maar volgende punten worden over het algemeen waargenomen:

    - Er verschijnen vreemd tot bruin gekleurde strepen op de bladeren en kleuronderbrekingen in de bloemen. Soms zijn de bladeren vervormd.
    - Zoals bij veel gestresseerde planten, zullen de besmette planten vroeg op het seizoen bloeien en zelfs al voor de plant op volle hoogte is.
    - De Canna's gaan elk jaar achteruit en gaan er steeds zieker uitzien.
    - De ziekte kan doorgegeven worden door sapzuigende insecten zoals bladluis. Besmette planten genezen nooit spontaan. Er wordt aangeraden om besmette planten te verbranden, en opnieuw te beginnen. Houd nieuwe planten ver weg van mogelijks besmette planten.

Enkele foto's die het virus illustreren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het erg moeilijk, ik heb ook canna's met gekleurde strepen maar die horen zo te zijn... en ik heb wel al eens een blad dat niet helemaal gaaf is ook maar het volgende is dan weer goed...hoe kan je absoluut zeker weten dat een plant besmet is?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Canna virus

Berichtdoor videomaster op 30 jul 2010 13:42

Niet alleen over de vier russen, maar tevens over het topic al dan niet steriel zijn is weinig info/reactie te vinden.

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Canna virus

Berichtdoor jaak op 30 jul 2010 13:55

hey amourath,
ik ga af op het vervormde blad en uiteindelijk het verdrogen aan de randen,de lichtere vlekken en strepen waren ook op de stam te zien,nieuwe scheuten waren ook onmiddelijk aangetast,ik had ook de indruk dat de groei snelheid fel vermindert , ik heb in totaal 3 stuks weggegooid in de vuilbak en de canna's die ik nu nog heb zien er volledig in orde uit.

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Canna virus

Berichtdoor lapalmeraie op 30 jul 2010 14:08

Geweldig initiatief amourath!
Inderdaad geen eenvoudige materie.
Zou jammer zijn om planten nodeloos weg te gooien nietwaar.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Canna virus

Berichtdoor amourath op 30 jul 2010 14:15

jaak schreef:hey amourath,
ik ga af op het vervormde blad en uiteindelijk het verdrogen aan de randen,de lichtere vlekken en strepen waren ook op de stam te zien,nieuwe scheuten waren ook onmiddelijk aangetast,ik had ook de indruk dat de groei snelheid fel vermindert , ik heb in totaal 3 stuks weggegooid in de vuilbak en de canna's die ik nu nog heb zien er volledig in orde uit.

groeten, Jaak


Heb je daar ook nog foto's van eventueel? De vlekken op de stam zijn interessant, het eerste dat ik daarover lees. Hoe snel gingen de planten dan achteruit: duidelijk waarneembaar in 1 groeiseizoen, of deden ze daar meerdere jaren over?

Ik heb ook wel canna's gehad die een licht vervormd blad hadden, en ook al eens een bruin randje aan het blad, maar dat kan evengoed door kou in 't voorjaar en droogte komen... bij andere canna's heb ik dan weer fel gekleurde strepen in het blad. Ze zien er verder allemaal gezond uit, groeien normaal, enkele bloeien nu dus ik denk dat ze OK zijn maar twijfel soms wel eens :?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Canna virus

Berichtdoor amourath op 30 jul 2010 14:41

Gevonden op een canna-forum en even voorbeeldjes bij geplakt:

De drie bekendste virussen die de Canna's treffen:

"Bean Yellow Mosaic" : Veroorzaakt verkleurde moziëkpatronen op de bladeren.

Afbeelding

"Hippeastrum Mosaic" : Veroorzaakt vervormd blad en verkleurde strepen op het blad die de plant verzwakken en uiteindelijk doden.

"Canna Yellow mottle" : Het gevaarlijkste virus, veroorzaakt verkleurde vlekpatronen, veelal in streepvorm, die uiteindelijk bruine verdroogde vlekken worden. De planten zien er ziek uit en gaan in sommige gevallen ook dood.

Afbeelding Afbeelding

De ziekte wordt meestal doorgegeven via bladluis en ander ongedierte.

Een goede manier om besmette planten te herkennen is goed te kijken naar nieuw gevormd blad terwijl het ontrolt: als er enige vorming van strepen waarneembaar is (bij niet-bonte varianten) kan dat het virus aantonen, vooral bij gezonde planten.Bij bonte canna's is het een stuk moeilijker te herkennen.
Planten in stress of die overmatig bemest werden kunnen gelijkaardige strepen vertonen, maar deze strepen worden doorgaans niet bruin.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Canna virus

Berichtdoor erna op 30 jul 2010 15:12

Zeer interessant Amourath, zal zeker van pas komen,

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Canna virus

Berichtdoor jaak op 30 jul 2010 19:17

@ amourath,ik heb ook een topic staan over het canna virus van een tijdje geleden in dit forum,misschien kan je hier mee vergelijken.
Guus van Canna Banana waar ik de canna heb gekocht heeft me toen gezegd als er enige twijfel bestaat is het beter om ze weg te doen dan dat al je planten eraan gaan want dan ben je veel verder van huis

viewtopic.php?f=14&t=2001

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Canna virus

Berichtdoor francois eijkhout op 30 jul 2010 20:24

Hoi allemaal kanna's zijn zeer gevoelig voor virissen vandaar dat veel kwekers er mee gestopt zijn de canna indico is minder gevoelig vorig jaar heb ik diverse gekocht bij albert heijn deze heb ik allemaal over gehouden en ik heb er diverse gezaaid minder kans op virussen en staan al in bloei zonnige groeten en veel succes groeten Francois
Avatar gebruiker
francois eijkhout
 
Berichten: 1308
Geregistreerd: 09 jan 2010 15:31
Woonplaats: Oude Tonge Zuid Holland
84 bedankjes

Re: Canna virus

Berichtdoor jaak op 01 aug 2010 12:08

amourath schreef:Hoe snel gingen de planten dan achteruit: duidelijk waarneembaar in 1 groeiseizoen, of deden ze daar meerdere jaren over?

dit waren pas nieuw aangekochte canna's max.2 maand in bezit,wat ik kon waarnemen was dat het nieuwe blad op een bepaald ogenblik zoveel moeite moest doen om mooi uit te rollen dat dit eigenlijk niet meer lukte,stagnering van de groei dus.
welke heb ik weggegooid,canna musafolia,canna durban of tropicana met pot en al.
ik heb mij bij Guus een nieuwe nieuwe plant mogen halen maar ben dan voorlopig van de canna's afgebleven en heb daar de durban zien staan,die zagen er prachtig uit,mooi rood,egaal en geen enkel ander kleurtje dat er in kwam.
een nieuwe musafolia heb ik bij christophe aangeschaft en is nu zo'n 2 meter.

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten