Het is een goed slakkenjaar.

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Het is een goed slakkenjaar.

Berichtdoor draco op 01 aug 2021 23:00

Je zou niet verwachten dat naaktslakken in bomen klimmen maar niets is minder waar. Gevoelige planten zijn nergens veilig voor deze buikschuivers. Ik ontdekte gisteren dat een Cordyline ongebruikelijk veel blad losliet, de oorzaak bleek een viertal bruine naaktslakken die gecoordineerd bezig waren de stam door te knagen. Ik heb ze verwijderd en de plant op een drogere plek gezet. Vanavond trof ik nog 2 van deze 'grote wegslakken' aan. De bast onder de bladerkroon is nu volledig weggevreten en het is de vraag of deze stand houdt. Ik wil proberen de gaten af te smeren met een ontsmettend wondbalsem.
Bijlagen
DSCN0020.jpeg
DSCN0020.jpeg (180.89 KiB) 2528 keer bekeken
DSCN0018.jpeg
DSCN0018.jpeg (90.17 KiB) 2528 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6750
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Het is een goed slakkenjaar.

Berichtdoor PeterHoofddorp op 02 aug 2021 02:17

Ik gebruik slakkenkorrels, anders is het geen doen, en hou ik geen Hosta en wat al niet meer, over.
De Cordyline is flink aangevreten, maar niet rondom, zo te zien?
Als dat het geval is dan komt het wel goed. Bij rondom vraat heb je wel een probleem ben ik bang.
Maar zo te zien valt het mee.

Gr! Peet
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Het is een goed slakkenjaar.

Berichtdoor draco op 02 aug 2021 16:57

Als de bast weg is groeit er, anders dan bij dicotylen, geen nieuwe terug. Het blootliggende mergweefsel ontwikkelt een harde beschermende laag, tenminste als er geen rotting ontstaat. In een eerder geval dat de bast had losgelaten, bleef de kroon in stand maar werden de bladeren kleiner. Ook dat is een verschil met dicotylen zonder bast en onderliggende cambiumlaag. je ziet bij deze Cordyline ook duidelijk het verzwakken van de topdominantie met als gevolg een krachtige ontwikkeling van de wortelopslag. Slakkenkorrels blauw rond de stam was zeker een optie geweest maar dat heeft nu weinig zin meer.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6750
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Het is een goed slakkenjaar.

Berichtdoor PeterHoofddorp op 02 aug 2021 19:47

Het is een prachtige plant, let's hope dat ie er goed van hersteld.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Het is een goed slakkenjaar.

Berichtdoor johny op 03 aug 2021 00:00

voor potplanten is een eenvoudige remedie, er zijn koperbanden te koop die je kan tegen pot plakken er zit op achterkant een kleefstrook
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten