Albizia al het blad verloren en bruine witte vlekken stam

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Albizia al het blad verloren en bruine witte vlekken stam

Berichtdoor San83 op 04 aug 2021 18:32

Goedendag, ik heb een vraagje over mijn Albizia en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Vorig jaar mei hebben we een flinke Albizia gekocht van +/- 2,5 meter hoog en geplant in de volle grond. De boom staat beschut op een zonnige plek. vanaf het moment van aanplanten gingen het super goed. Hij kreeg mooie bladeren en ook prachtige bloemen.

Aan het begin van dit voorjaar kregen we knoppen in de boom en ook vulde de boom zich met een aantal bladeren, maar dat hield al snel op waarna het ene na het andere blad naar beneden viel Vorige week is het laatste blad gevallen en er zitten geen nieuwe knoppen meer in de boom.
Ik heb het bedrijf gemaild waar we de boom hebben gekocht, maar zij hebben hier geen verklaring voor.

Op de stam zitten bruine en witte vlekken. in eerste instantie dacht ik misschien aan de Meniezwam, maar het zijn eerder vlekken dan dat het puntjes zijn. hebben jullie misschien een idee wat er aan de hand is en hoe we dit kunnen verhelpen?
San83
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 aug 2021 18:16
0 bedankjes

Re: Albizia al het blad verloren en bruine witte vlekken sta

Berichtdoor San83 op 04 aug 2021 18:34

Hierbij nog een foto van hoe het er uit ziet op de stam onderaan de boom
Bijlagen
1.jpeg
1.jpeg (48.98 KiB) 2553 keer bekeken
San83
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 aug 2021 18:16
0 bedankjes

Re: Albizia al het blad verloren en bruine witte vlekken sta

Berichtdoor RandyK op 04 aug 2021 19:43

https://wiki.bugwood.org/Fusarium_oxysp ... erniciosum

https://www.invasive.org/browse/detail. ... um=5383172

De beste manier om dit te checken is door een tak af te knippen en te letten op de bruine verkleuring vlak onder de bast. Mocht het fusarium zijn het liefst deze boom niet zomaar bij het groenafval leggen, wij liefhebbers hebben liever niet dat dit zich verspreidt :thai: .

Als het geen fusarium is. Geeft u misschien kraanwater aan de boom? En wat is uw grondsoort?
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Albizia al het blad verloren en bruine witte vlekken sta

Berichtdoor San83 op 05 aug 2021 20:32

RandyK schreef:https://wiki.bugwood.org/Fusarium_oxysporum_f.sp._perniciosum

https://www.invasive.org/browse/detail. ... um=5383172

De beste manier om dit te checken is door een tak af te knippen en te letten op de bruine verkleuring vlak onder de bast. Mocht het fusarium zijn het liefst deze boom niet zomaar bij het groenafval leggen, wij liefhebbers hebben liever niet dat dit zich verspreidt :thai: .

Als het geen fusarium is. Geeft u misschien kraanwater aan de boom? En wat is uw grondsoort?



Bedankt voor je reactie RandyK! ik heb een takje afgeknipt en zie gelukkig geen bruine verkleuring onder de bast. voor zover ik kan beoordelen ziet het er ook best ok uit. niet uitgedroogd. De boom krijgt soms regenwater en soms kraanwater. Als de regenton leeg is dan sproeien we met de tuinslang. De grond waar de boom in staat is oorspronkelijk klei grond met potgrond als bovenlaag van ongeveer 20 cm. tijdens het planten hebben we de bestaande grond gemengd met 40L mediterrane grond met daarbij ook Treesaver, Biovin bodemverbeteraar en Healthy start mesttabletten. Dit voorjaar hebben we wederom Biovin bodemverbeteraar gestrooid en gemengd en healthy start mesttabletten rondom de boom in de grond gestopt. Bij de boom staan nog meer planten en die doen het echt super goed
Bijlagen
019DD5C6-389E-4B75-83D4-CB4F905FEEF3_1_201_a.jpeg
019DD5C6-389E-4B75-83D4-CB4F905FEEF3_1_201_a.jpeg (76.95 KiB) 2472 keer bekeken
7691E856-A3EC-4F97-BC2F-1D0CB5780508_1_201_a.jpeg
7691E856-A3EC-4F97-BC2F-1D0CB5780508_1_201_a.jpeg (79.96 KiB) 2472 keer bekeken
San83
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 aug 2021 18:16
0 bedankjes

Re: Albizia al het blad verloren en bruine witte vlekken sta

Berichtdoor RandyK op 05 aug 2021 22:04

Oké ze zeggen altijd dat Albizia zich wel aan elke bodem aanpast maar naar mijn idee is het echt een zuurminnende plant en moet deze echt in een zure bodem staan. Dat kan nog in een klei bodem. Het kalk in kraanwater is een echte boosdoener, hier kwam ik achter toen ik zaailingen opkweekte. Met regenwater gekweekte exemplaren deden het super maar met kraanwater gekweekte hadden ontzettend veel last van bladverlies. Nu is hier in het noorden het water wel erg hard. Je hebt in ieder geval al je best gedaan de bodem te verbeteren, wat ik verder nog kan bedenken is dat door dit natte jaar de bodem erg compact is geworden en geen goeie aeratie heeft, daar hebben wij op zandgrond hier niet echt last van.

Af en toe een tak met de nageltest bekijken of die mooi groen is en dode takken netjes verwijderen uit voorzorg voor het meniezwammetje.

Toch zou ik nog wel uitkijken voor deze ziekte. Als die bultjes erger worden bijvorbeeld en dan de stam barst en vocht uitscheidt, is het wel mis. De vlekken kan ik namelijk niet echt verklaren behalve dat het misschien korstmossen zijn?

Hopelijk komt hij er bovenop :thumb_up: .
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten