Picudo rojo / rode palmkever

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor Pita op 04 feb 2022 08:11

Ik wist zo even niet waar ik de vraag moest steken dus maar hier geplaatst. Ik woon zelf in Spanje, maar de rode palmkever (picudo rojo in et spaans) wordt hier steeds meer een plaag. Al vele phoenix canariensis er aan onderdoor zien gaan.

Echter kan niemand duidelijk vertellen welke soorten voor het beest op de menukaart staan. Phoenix soorten zijn bekend, maar ik lees op de FB site ook verhalen over Washingtonia robusta die is aangevallen.

De kever wordt actiever als het warmer word. Het advies is dan ook preventief elke paar weken te spuiten met gif en evt dat aan het gietwater toe te voegen zodat de wortels het kunnen opnemen en het in het hele systeem van de palm komt.

Nu de vraag, welke soorten kunnen nog meer aangevallen worden? Zo heb ik bijvoorbeeld ook een jubaea chilensis en butia carpitata staan. Beide ook gevederde palmen net als phoenix. Ook heb ik een phoenix roebelini staan maar ook dat lees ik niets over.

Wie o wie heeft hier een antwoord op?
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor Dennis_S op 04 feb 2022 18:29

Ik heb op internationale fora al lang terug gelezen over aantastingen in allerlei soorten palmen. Ook roebelini en Jubaea en Washingtonia. Het lijkt wel of ze over gaan op andere smaken als de Phoenix minder te vinden is. Sterkte daarmee. Een duivels dilemma omdat ik het gebruik van gif echt niet meer vindt kunnen gezien wat we tegenwoordig hierover weten, maar je kunt niet anders dan dat om je palm in leven te houden.

Check eens http://www.palmsociety.org.uk/forum/top ... picid=5994

Meld je anders aan als lid als de link niet werkt.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor Pita op 04 feb 2022 22:46

Ok heel erg bedankt Dennis, heb me gelijk aangemeld. Ik vind het best zorgwekkend eigenlijk.

Voor de particulier zijn er hier kleine zakjes (35gr) poeder te koop. Echter heb ik al eens bij een kweker geïnformeerd maar die hebben 1L flessen en dat is alleen voor prof gebruik. Niemand wilt het aan me verkopen en dit spul is alleen te krijgen met 1 of andere cursus. Echter is mn spaans niet goed genoeg om zo'n cursus te kunnen volgen.

En het particuliere spul vind ik ook best prijzig. 2 zakjes voor 8eu... is wel voor zo'n 30L maar als je dat om de paar weken moet doen gaat het snel natuurlijk. Zeker omdat de zomer hier van mei-oktober duurt.

Las ook over kever vallen en dat schijnt wel effectief te zijn.... hopelijk zullen ze mn tuin nooit vinden ;)
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor johny op 05 feb 2022 00:00

ik zou gaan voor die vallen mijn buren hebben zeer goed resultaat met de buxusmot werkt met feromonen lokstof.
Zou ook wel eens kunnen werken voor die kevers
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor Tim123 op 05 feb 2022 10:35

Zouden aaltjes hier geen mooie biologische oplossing voor kunnen zijn, of zijn ze daar resistent voor?
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor Pita op 05 feb 2022 11:37

Op de Fb pagina Nederlanders in valencia staat ergens een bericht van iemand die dat had gedaan maar was geen succes
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor hanscazan op 05 feb 2022 20:13

Niek schreef hierover al eens
http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... estrijden/

Zou het oude (systemisch werkende) Admire hiertegen werken? de werkzame stof Imidacloprid?

Toch eens even opgezocht,

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19924729/

Abstract
Background: The invasive red palm weevil, Rhynchophorus ferrugineus (Olivier), has become the major pest of palms in the Mediterranean Basin. Chemical control against this species is difficult because of its cryptic habits and is mainly based on the repeated application of large quantities of synthetic insecticides. The aim of this work has been to evaluate in the field the efficacy of imidacloprid (Confidor 240 OD) and Steinernema carpocapsae Weiser with chitosan (Biorend R Palmeras) as soil and stipe treatments respectively, alone or in combination, against this pest.

Results: All treatments significantly reduced the mean number of immature stages of R. ferrugineus per palm. However, there were no significant differences among the different treatments considered. Efficacies ranged from 83.8 to 99.7% for the mean number of immature stages found in the palms and resulted in a significant increase in palm survival compared with the untreated control (75.0-90.0% versus 16.5% respectively).

Conclusion: Both imidacloprid and S. carpocapsae in a chitosan formulation proved highly effective against R. ferrugineus in the field, and their efficacies did not significantly change when used in combination.

Pb maar indien geinteresseerd ;)
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor palmgek op 05 feb 2022 20:51

Dit stofje is hier nog vrij te verkrijgen onder verschillende merknamen, vormen zoals poeders en vloeistoffen en in verschillende concentraties. Omgerekend een euro of 3 a 4.

Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor Dennis_S op 05 feb 2022 22:43

ik vraag me af hoe lang het duurt voordat dit soort spul ook in landen zoals daar verbodem wordt. Juist in grote delen van Brazilië worden enorme aanslagen gedaan op de biodiversiteit. Niet alleen in de houtkap, maar ook door dit soort middelen die in het milieu belanden. Als het dan ook nog voor zulke bedragen verkocht wordt....Ik kan het niet goed inschatten, misschien zijn deze bedragen voor Braziliaanse begrippen fors.

Nederland is jarenlang geen haar beter geweest, maar meer en meer wordt helder dat sommige middelen echt niet meer kunnen en ook echt uit de handel worden genomen.

Er wordt tegenwoordig ook meer en meer naar feromoonvallen gegrepen. Ook voor deze rakker. Maar of het heel effectief is, weet ik niet
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor palmgek op 05 feb 2022 23:14

Heb net gelezen dat er gelukkig wel regels zijn opgesteld mbt het gebruik van dit middel. Zo mag het bijv. alleen worden gebruikt bij gewassen voor, dus nooit tijdens de bloei. Het mag niet vanuit een vliegtuig over een groot gebied worden verneveld. En zo nog enkelen protocollen die ik niet direct begreep ( mijn Portugees is nog niet 100%). Overtreding van deze regels wordt gezien als een milieumisdrijf met mogelijk gevangenis straf tot gevolg.

Ik zou het zelf zomaar niet gebruiken maar in het geval van Pita zou ik het zeker overwegen, uiteraard wel met in achtneming van alle richtlijnen, protocollen en procedures.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron