Picudo rojo / rode palmkever

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor Pita op 08 feb 2022 22:25

hanscazan schreef:
Conclusion: Both imidacloprid and S. carpocapsae in a chitosan formulation proved highly effective against R. ferrugineus in the field, and their efficacies did not significantly change when used in combination.


Heb me er is in verdiept maar wist niet dat het zo heftig spul is, zeker voor bijen, en die vliegen hier veel rond. Hier in de buurt zitten een aantal bijen nesten voor de honing. Ik hou er zelf niet van maar ze zijn goed voor de bestuiving van oa mn olijven. Tja keuzes. Blijkbaar is het sowieso lastig om er aan te komen hier.

Voor nu maar sproeien met de voor de particulier te krijgen insecticide. Loop dagelijks langs de planten dus hoop dat als ze er zitten ik er op tijd bij ben.

https://images.app.goo.gl/cZytrV8EanZWojBt8
Pita
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor johny op 08 feb 2022 22:34

Middel is uit handel genomen vooral om bijen te beschermen.
let wel deze hebben enkel te lijden als ze de bloemen bezoeken
Dat werd vroeger steeds vermeld niet te gebruiken als planten bloeien.
Maar veel mensen deden dat niet particulier misschien zelfs professioneel ??
Middel kan ook in bodem verdeeld en zo door wortels opgenomen gebruik of sproeien buiten bloeitijd kan dus
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor hanscazan op 08 feb 2022 23:34

palmgek schreef:Dit stofje is hier nog vrij te verkrijgen onder verschillende merknamen, vormen zoals poeders en vloeistoffen en in verschillende concentraties. Omgerekend een euro of 3 a 4.

Word hier aan de grens onderschept :( . Maw niet meer legaal verkrijgbaar.
Hoop hiermee wel te hebben geholpen want je houd je palmen hiermee echt in leven :thumb_up:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor hanscazan op 08 feb 2022 23:39

Pita schreef:
hanscazan schreef:
Conclusion: Both imidacloprid and S. carpocapsae in a chitosan formulation proved highly effective against R. ferrugineus in the field, and their efficacies did not significantly change when used in combination.


Heb me er is in verdiept maar wist niet dat het zo heftig spul is, zeker voor bijen, en die vliegen hier veel rond. Hier in de buurt zitten een aantal bijen nesten voor de honing. Ik hou er zelf niet van maar ze zijn goed voor de bestuiving van oa mn olijven. Tja keuzes. Blijkbaar is het sowieso lastig om er aan te komen hier.

Voor nu maar sproeien met de voor de particulier te krijgen insecticide. Loop dagelijks langs de planten dus hoop dat als ze er zitten ik er op tijd bij ben.

Daarom gieten Pita geconcentreerd rond de voet van de palm en niet spuiten bij bloeiende planten ;).
Ben het nl helemaal eens met wat je zegt.Er verstandig mee omgaan zeg ik altijd :thumb_up: .
Buiten spuit ik er ook niet mee maar vooral gebruik bij buiten naar binnen plaatsing tegen rouwvarenmug en ander ongedierte larven en eitjes wanneer de bijtjes reeds lang weg zijn in nederland. :thai:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor palmgek op 09 feb 2022 00:51

hanscazan schreef:
palmgek schreef:Dit stofje is hier nog vrij te verkrijgen onder verschillende merknamen, vormen zoals poeders en vloeistoffen en in verschillende concentraties. Omgerekend een euro of 3 a 4.


Word hier aan de grens onderschept :( . Maw niet meer legaal verkrijgbaar.
Hoop hiermee wel te hebben geholpen want je houd je palmen hiermee echt in leven :thumb_up:


Was slechts informatief Hans. Ga het niet riskeren om dit soort middeltjes te versturen naar landen waar het verboden is!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor johny op 09 feb 2022 09:43

@Hanscazan & Richard het is best goed informatie te geven dat kan je nooit genoeg krijgen. :thumb_up:
Wat hiermee gebeurd moet ieder voor zich maar beslissen.
Zou zeggen kijk ook eens naar het resultaat en beoordeel daarna.
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor Pita op 12 feb 2022 21:27

Wat me nou eigenlijk pas op valt is dat enkel canariensis word aangevallen. De dactilifera staan er allemaal wel goed bij....
Pita
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor alex1994 op 04 maart 2022 23:18

Een goed alternatief voor imidacloprid is acetamiprid. Zelfde groep(neonicotinoïde) en dus een zelfde soort werking. Ook systemisch en translaminair. Dat is in Spanje dacht ik legaal verkrijgbaar.

Voor de mensen in noordelijkere landen. In België in het tuincentrum van het merk KB is acetamiprid legaal te koop. Dan wel alleen in België gebruiken he! ;)

Acetamiprid is enkelvoudig systemisch. Het trekt alleen naar boven. Het trekt niet van het blad naar de wortels.

PS: Imidacloprid en acetamiprid zijn neonicotinoïden. Nagemaakt van nicotine in tabak(zegt genoeg over hoe slecht roken voor je is.... :roll: ). Maar je kan dus ook gewoon "tabak thee" maken. Recepten staan op internet. Erg effectief en....... "biologisch".
Laatst bijgewerkt door alex1994 op 04 maart 2022 23:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor johny op 04 maart 2022 23:43

Vandaag nog iemand gezien die een BB zaak heeft in Spanje +- 10 km van Alicante en vertelde dat ook aldaar de plaag van de rode kever verwoesting aan brengt .
De plaag is daar ferm in opmars :oops:
Ben benieuwd of deze in onze streek ook kan woekeren ? Niet dat ik daarop sta te wachten he :evil:
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Picudo rojo / rode palmkever

Berichtdoor alex1994 op 04 maart 2022 23:51

De grote vraag is of ze tegen strenge vorst kunnen. Wanneer ze in midden Spanje op het platte land waar het gerust -15 kan vriezen worden aangetroffen, heb ik er een hard hoofd in....
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten