Meerdere Chamaerops humilis rot?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Meerdere Chamaerops humilis rot?

Berichtdoor Johann0r op 05 maart 2022 13:06

Ik heb al wel 10 jaar een stuk of 20 palmen buiten staan en heb sinds 2 a 3 jaar een stuk of 15 in de volle grond gepland. Van de 4 Chamaerops humilisen die ik buiten in de volle grond heb staan zijn er 3 waarvan de bladeren dicht geknepen zijn en de speren rot zijn ook van de kleinere planten aan de zijkant. Ik trek de speren zo los en ze zijn bruin. Iemand een idee hoe dit kan? Zo'n strenge winter hebben we nou ook niet gehad.
Johann0r
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 aug 2011 09:43
0 bedankjes

Re: Meerdere Chamaerops humilis rot?

Berichtdoor Dennis_S op 05 maart 2022 13:54

Chamaerops kan niet goed tegen vocht in combinatie met koude. Het is zeker niet zo heel koud geweest, maar wel langdurig op een temperatuur waarop de groei stil staat. EN in combinatie met vocht (regen of alleen al vochtige lucht) is de kans op speerrot nu eenmaal groot. Wil je Chamaerops goed de winter doorloodsen, dan moet je ze goed droog houden. Ze kunnen zeker vorst aan, maar droog houden is belangrijk. De kans is wel groot dat ze gewoon weer herstellen. Een aantal rotte en misvormde bladeren en daarna is het weer goed. De hoofdstam blijft wel kwetsbaarder. Heel soms herstelt die niet. Maar na afgelopen winter verwacht ik dat dat wel goed komt.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Meerdere Chamaerops humilis rot?

Berichtdoor PeterHoofddorp op 06 maart 2022 00:50

Mijn verschillende Chamaerops humilis in de volle grond heb ik deze winter niets aan gedaan. Niet ingepakt of anderszins beschermd. Ze staan op vette kleigrond hier, dus best wel vochtig, iets waarmee ik het risico nam. Allemaal zijn onbeschadigd, zonder speerrot, op dit moment.
Alle Chamaerops in pot staan de hele winter onder de afkapping zodat ze droog blijven, want in pot zijn ze kwetsbaarder. Deze ook allemaal ok!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Meerdere Chamaerops humilis rot?

Berichtdoor Axel Amsterdam op 06 maart 2022 08:40

Kun je een foto plaatsen van de chamaeropsen Johan?
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Meerdere Chamaerops humilis rot?

Berichtdoor johny op 06 maart 2022 13:00

Heb vorig jaar ook een kleine gehad met speer rot (herstelde later droog & warm zetten) .
Aderen met dak boven kop niks aan de hand , vanaf dan ieder C.Humilis een beschermingsdakje paraplu of ander als kop maar droog blijft belangrijker dan vrieskou vind ik.
De C.vulcano vind ik minder gevoelig voor dit vind ik
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Meerdere Chamaerops humilis rot?

Berichtdoor draco op 06 maart 2022 16:48

MIjn ervaring is dat vooral palmen die in het voorafgaande seizoen minder goed zijn gegroeid, gevoelig zijn speerrot. De kuippalmen waartoe 6 Chamaerops hebben de hele winter buiten gestaan, blootgesteld aan zowel nachtvorst (-6°C) als overvloedige regen. De Chamaeropses vertonen geen spoor van schade en evenmin de Butia's eriospatha en odorata alsook Jubaea en Rhapidophyllum. Voorafgaand aan de nachtvorsten waren de kuipen wel goed opgedroogd. Ik heb ooit speerrot gehad in palmen maar dat was bij plotseling invallende vorst na regen of natte sneeuw. Daar hadden zelfs de Trachycarpus problemen mee. Cordylines staan hier wel beschut voor de regen. Een droge kluit voorkomt dat de wortels ervan gaan rotten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Meerdere Chamaerops humilis rot?

Berichtdoor Rob op 06 maart 2022 23:07

Een fotootje zou handig zijn idd Johan.
Mijn gok is dat ze vorige winter al hebben geleden onder die week vorst met sneeuw, onvoldoende zijn hersteld en nu de geest hebben gegeven, ofwel dat ze onjuist zijn beschermd (te warm/te dicht/geen ventilatie).
Had je ze de afgelopen 2 winters beschermd? (en hoe?)

Wat me het meest bevreemd is dat het een algemeen symptoom lijkt te zijn...meerdere palmen tegelijk. Palmen hebben niet het eeuwige leven, en er legt er wel eens 1 het loodje, maar meerdere tegelijk wijst eigenlijk op een meer algemeen euvel.


PS: Mijn 6 Chamaeropsen hebben dit jaar voor de eerste keer in 14 jaar geen bescherming gehad. Nul. niets. Zien er verder kerngezond uit. Ik heb er zelfs al een verplaatst vorige week...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Meerdere Chamaerops humilis rot?

Berichtdoor PeterHoofddorp op 07 maart 2022 21:42

Wel nog even de nachten van nu in de gaten houden. Vriest af en toe best wel flink!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Meerdere Chamaerops humilis rot?

Berichtdoor Johann0r op 19 apr 2022 15:37

Rob schreef:Een fotootje zou handig zijn idd Johan.
Mijn gok is dat ze vorige winter al hebben geleden onder die week vorst met sneeuw, onvoldoende zijn hersteld en nu de geest hebben gegeven, ofwel dat ze onjuist zijn beschermd (te warm/te dicht/geen ventilatie).
Had je ze de afgelopen 2 winters beschermd? (en hoe?)

Wat me het meest bevreemd is dat het een algemeen symptoom lijkt te zijn...meerdere palmen tegelijk. Palmen hebben niet het eeuwige leven, en er legt er wel eens 1 het loodje, maar meerdere tegelijk wijst eigenlijk op een meer algemeen euvel.


PS: Mijn 6 Chamaeropsen hebben dit jaar voor de eerste keer in 14 jaar geen bescherming gehad. Nul. niets. Zien er verder kerngezond uit. Ik heb er zelfs al een verplaatst vorige week...


Andere jaren doe ik alleen oude gordijnen om de stammen heen, of eroverheen en een lichtslang. 2 zijn nu alweer aan de groei en 2 zien er echt heel slecht uit. Heb ze al wel 10 jaar in mijn bezit waarvan 4 jaar in de volle grond nu. De plant bij mijn ouders buiten in pot is onbeschermd er ook gewoon prima doorgekomen.
Johann0r
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 aug 2011 09:43
0 bedankjes

Re: Meerdere Chamaerops humilis rot?

Berichtdoor Lagarto op 06 sep 2022 23:52

Hoe staat het er nu voor Johan?
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten